Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1477729
Hur gör man för att säkert få bort instängda luftblåsor från kylsystemet. Jag har klämt ihop
slangen från termostaten ett antal gånger men det händer inte så mycket. Locket på
västkebehållaren var avskruvat samtidigt. Man kan ju inte vätskan så det är svårt att veta
om all luft är borta eller inte. I värsta fall kan man få lokal kokning och överhettning.
Tacksam för tips!
Tackar på förhand
ostene
#1477752
Vet inte om jag är rätt ute nu men skulle det inte vara bättre med locket på så att det blir lite vacum i systemet expansionskärlet är väl avluftat lite ändå, bara en tanke jag fick.
#1477777
Jag har en vakuumpump i garaget, ska hänga på den och se om det kommer ut någon luft. Tror att jag har fått luft i värmepaketet, värmen är inte vad den har varit.
Luftman-bromsvätskebehållarlocket passar faktiskt på exp-kärlet.
Problemet är att de grova slangarna sugs ihop av undertrycket, vet inte om det är hälsosamt för dem..
Näst bäst är väl att varva ur motorn så att vattenpumpen går upp på maxflöde.
Eventuell luftficka i kylaren ska teoretiskt spolas ur då termostaten öppnar. Det gör den inte gärna vintertid om man inte tomgångskör bra länge..
#1478756
Nu har jag luftat med vakuum! :P
Jodå det var uppenbarligen luftfickor någonstans, efter vakuumpumpning (och återgång till atmosfärstryck) så sjönk nivån i exp-kärlet ca 20mm.
Misstänker att det är värmepaketet som suger in luft vid o-ringarna vid avsvalning och då får man en luftficka där som försämrar kupevärmen allteftersom den växer till.. (V70 mk 1)
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]