Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
#1477179
Vid en köldknäpp tidigare i veckan fick jag problem med min 2008 XC70 D5, den gick "hårt" och orkeslöst.
När jag gasade på lite rejälare än vanlig körning så dog bilen helt och jag fick ta ur nyckeln för att kunna starta om.

4 olika felkoder fanns på bränsletrycksregulatorn. Dock så visade det sig vid verkstadsbesöket att felet föreföll ligga i bränslefiltret. Filtret var fullt av dels vatten, och någon brun sörja. Efter byte av filter så går nu bilen som vanligt igen.

Vid lite googling så har jag kommit fram till att den bruna sörjan borde vara ett resultat av dieselbakterier. Detta är såklart något jag vill undvika att få igen. Dock så lyckas jag inte hitta något bra medel mot varken vatten i dieseln eller mot bakterier.

Jag har tidigare köpt dieselbiocid på biltema till min traktor. Men vid besök hos dem nu igår så sa de att den produkten hade utgått. Vet någon av er vart man kan köpa en liknande prisvärd produkt?

Jag skulle också vilja ha något likt K-sprit att fylla i tanken för att bli av med ev kondens. Men jag är lite osäker på vilken produkt jag ska använda. Till bensinbilar finns det ju en hel del, men jag är osäker på vad man kan använda till diesel.

Som jag förstår det så blandas inte etanol med diesel, så produkter baserat på det borde rimligtvis ej fungera.
av Rådlös
#1477219
GROTAMAR heter ett gift mot dieselbakterier. Det var känt inom fritidsbåtbranschen, när jag umgicks där. Det är ett potent gift och kräver tydligen att man följer givna anvisningar. Men jag undrar om du inte börjar i fel anda, liksom. När det gällde båtar så sas det att man måste göra rent tanken först av allt. Det föreslogs trasor som var fastbundna på käppar och liknande redskap.
Du nämner även motsvarigheten till K-sprit. Det har funnits och jag har sett dess goda egenskap. Men det hjälper nog inget mot bakterierna när dom väl har börjat leva i tanken. Jag minns inte vad det hette men det var något liknande, kort och kärnfullt som K-sprit fast ordet diesel var nog inblandat i namnet på något sätt.
Men börja Googla på Grotamar och se hur långt du kommer. Mina erfarenheter är några år gamla så det är möjligt att det har förbjudits av Greta eller någon motsvarande eller bytt namn? Men börja där.

Ett tillägg: Den diesel-K-sprit som jag nämner vill jag minnas tillverkades av Kemetyl, en firma på Södertörn eller i Södermanland i alla fall. Kolla med dom.
av m2c
#1477354
Tack för alla era svar. Anledningen till att jag inte börjar med att rengöra tanken är att det dels är jobbigt, traktorägare pratar om att de fyller upp tanken med e85 och bultar (vissa grus, men det är svårt att få bort helt sedan) sedan sätter de fast tanken på en cementblandare och låter det snurra.

Sen hoppas jag att algerna vuxit lokalt i filterhuset och inte i tanken. Vad jag förstår så är de som drabbas av alger oftast personer med hobbyfordon med långa perioder av stillestånd. Jag har bra omsättning på bränslet i tanken. Dock har jag aldrig dränerat dieselfiltret (eller bytt det). Så det kanske är där mitt misstag ligger.

Algerna växer bäst i gränsskiktet mellan vatten och diesel. Och tyvärr så verkar det som att när de väl börjat växa så producerar de sitt eget vatten(!). Det är därför jag skulle vilja behandla med dels växtdödande medel, samt dels vattenborttagande med några månaders mellanrum.

Alla verkar tyvärr överens om att anledningen till den stora ökningen av dieselalger beror på mackarnas inblandning av RME i dieseln, vi får hoppas att inte problemet ökar i samma takt som reduktionsplikten av diesel ökar.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1477386
Föräldrarna hade mycket problem med alger då de körde lite (800 mil/år) med sin V50 1.6d. Det byttes många bränslefilter genom åren. Men min känsla är att efter att vi slog i lagledare så satte filtret igen, kändes som att det "fällde ut" mer när man behandlat?
av Doomis
#1477411
För att ta bort Diesel-bakterier måste tanken tvättas ren ordentligt. Även om tillsatserna gör att tillväxten bromsas upp så får du inte bort det som bildats. Vi gör minst 2-3 sådana jobb i månaden. Byta dieselfilter kan man ju göra men det förlänger bara det oundvikliga. Har man fått så pass mycket bakterier att bilen inte går längre så är risken redigt stor att råka ut för spolningar av alla bränslerör och rengörning av fuelrailen, Som tur är det ganska lätt att tvätta tanken på en FWD, Det är värre med AWD. Så det skiftar ganska kraftigt i pris då.
#1477737
Doomis skrev:För att ta bort Diesel-bakterier måste tanken tvättas ren ordentligt. Även om tillsatserna gör att tillväxten bromsas upp så får du inte bort det som bildats. Vi gör minst 2-3 sådana jobb i månaden. Byta dieselfilter kan man ju göra men det förlänger bara det oundvikliga. Har man fått så pass mycket bakterier att bilen inte går längre så är risken redigt stor att råka ut för spolningar av alla bränslerör och rengörning av fuelrailen, Som tur är det ganska lätt att tvätta tanken på en FWD, Det är värre med AWD. Så det skiftar ganska kraftigt i pris då.
Eftersom du har lite erfarenhet av detta, gäller det endast dieselbilar som rullar relativt lite per år eller kommer det även in de som rullar tex >2000mil/år?
av Doomis
#1478150
Hej. Jag sysslar med just det. Och det har väldigt lite betydelse om du kör mycket eller lite egentligen. Det som är problemet nr 1 är syret. Så fort du har syre i tanken så bildas bakterier. Nr 2 är blandningen av vanlig och miljödiesel. Fast största problemet är nog mackarna. Våra studier vi gjort visar att en mack som har mindre försäljning av diesel ökar risken för bakterier rejält. Det är inte helt 100 heller om deras filter byts regelbundet utan det kommer igenom bakterier ändå. För att inte tala om mackar med marktankar som utsätts för varierande temperaturer. Det ska man hålla sig långt ifrån. Bäst är högfrekventa mackar som har höga påfyllningsintervaller och underjordstankar. Sen finns det många bensinbolag som inte är riktigt ärliga med sina blandningsförhållanden heller ska jag tillägga. Värst är den där jävla talloljan, förlåt om jag skriver det. Det finns inte så mycket att göra egentligen för att kunna bli kvitt problemet helt utan man får leva med det. Liksom förr hade vi parafineringen. Nu är det bakterier. Men mitt råd är att ha bränsletanken ofta fulltankad, hellre tanka när den är halvfull än att tanka tom. Byt bränslefilter 2 gånger om året oavsett. 2 filter kostar mycket mindre än bärgning till verkstad och byte av filter och spolning av tank, Var noga var du tankar.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]