joel80 skrev:Jag tror vi som land har rätt mycket att spara/tjäna på att sluta med fossila bränslen. Alla fossil bränslen importeras idag. Det är många miljarder som går ur landet till oljenationer. Kan vi istället behålla en qtor del av det inom landet är mycket vunnet.
Det är stora pengar det handlar om, utan tvekan. Men av dessa stora belopp är det för t.ex. bensin mindre än en tredjedel som faktiskt lämnar landet. Mer än två tredjedelar av värdet vid pump stannar kvar inom landet.
Räkneexempel för 1 liter bensin:
Ett fat råolja innehåller 159 liter och kostar 71,44 USD (Brent 2021-12-03)
47% blir till bensin
23% blir till dieselolja+värmeolja
10% blir till flygfotogen
4% blir till LPG
3% används till asfalt
Resten används till andra produkter såsom däck, plast-flaskor, färger, kreditkort, plastpåsar, kläder, parfymer, möbler och tandkräm. Listan är nästan oändlig.
Man erhåller ungefär 74 liter bensin ur ett råoljefat på 159 liter och värdet är 47% av priset för ett fat. Det innebär ett råvaruvärde på 4,12 kr för 1 liter bensin (baserat på SEK/USD = 9,09).
Priset vid pump (OKQ8 2021-12-03) är 16,79 kr/liter
Av detta är produktskatter=6,74 kr/liter samt moms=3,36 kr/liter.
Det blir ett produktpris före skatter till konsument är 6,69 kr/liter.
I differensen på 2,57kr/liter mellan produktpriset 6,69 kr/liter till konsument före skatter och råvaruvärdet på 4,12 kr/liter ingår även där div. intäkter till staten såsom t.ex. vinstskatter, produktionsskatter, skatter på transporter, sociala avgifter och inkomstskatter som genereras av alla arbetstillfällen i de olika leden (raffinaderi, lagring, transporter, bensinstationer, etc.). Hur stor del av dessa 2,57 kr/liter som är intäkter till staten genom olika skatter vet jag inte, men jag antar som uppskattning ca 50 öre/liter i exemplet.
Alltså blir statens intäkter för varje liter bensin ungefär 0,50 + 6,74 + 3,36 = 10,60 kr/liter
Råvaruvärdet som hamnar utomlands är 4,12 kr/liter.
Priset vid pump är 16,79 kr/liter.
Kvar hos oljebolagen är 2,07 kr/liter, varav ca hälften hamnar i Sverige då ca hälften av råoljan som används i Sverige raffineras i Sverige, dvs. 1,03 kr/liter lämnar Sverige till oljebolag utomlands (utöver råvaruvärdet).
Summa som lämnar Sverige är ca 5,15 kr/liter bensin. Motsvarar ca 31% av priset vid pump.
Summa som stannar i Sverige är ca 11,64 kr/liter bensin (samt även arbetstillfällen). Motsvarar ca 69% av priset vid pump.
Summa statens intäkter i Sverige är ca 10,60 kr/liter bensin. Motsvarar ca 63% av priset vid pump.
OBS. Räkneexemplet är inte 100% exakt och korrekt, men visar på storleksordningen.
joel80 skrev:Med elbilar har vi möjlighet att vara typ självförsörjande på "bränsle". Pengarna stannar i landet, genererar skatter både hos bolag, hos anställd och till slut hos konsumenten.
Vet inte exakt vad du syftar på, men t.ex. mycket av pengarna som investeras i vindkraft och solceller hamnar utomlands.
joel80 skrev:Det tillsammans med hälsoeffekten av färre avgasbilar i städer och bättre luft där vårdkostnader går ner (många fall av astma och andra luftrörsrelaterade sjukdomar härleds till dålig luft i städer) tror hag vi faktiskt får ett positivt resultat ekonomiskt. Så det behövs inte "täckas" något tapp egentligen.
Här håller jag med dig. Detta är en de viktigaste vinsterna som jag ser det. Men det är mycket svårt att prissätta liv och hälsa. Dock ska man ha i åtanke att dagens skatteintäkter från bilismen åtminstone delvis betalar för hälsokonsekvenserna. Så vinsten i rena pengar kanske inte blir så stor. Men vinsten i liv och hälsa blir stor, och den kan inte enbart mätas i pengar enligt min åsikt.
joel80 skrev:Kilometerskatt kan ändå bli verklighet och då troligen inriktas mest på städer, för att få fler att välja andra resvägar än bil. Det blir lite som en trängselskatt.
Jag tror att kilometerskatt kommer att införas . Jag skrev varför i ett tidigare inlägg.