Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnik
#1477508
bem skrev:
magnik skrev: fre 03 dec 2021, 13:50 Väcker liv i den här gamla tråden igen... Har just kört min XC60 T6 Recharge i ganska snöigt väglag (vi har fått rejält med snö här i Göteborg), det låg ca 20-30 cm snö där det inte var plogat. Kändes lite halvslirigt på den uppkörda vägen, där var min förra XC60 med 'vanlig' AWD stabilare. Slog på 'constant AWD' och herrejösses... Bilen kändes hur stabil som helst, där det var oplogat var det bara att trycka på och bilen gick dit jag ville, på uppkörd väg kunde jag köra genom rejäla moddsträngar utan minsta känsla av instabilitet.

Nu är det här i stan och i relativt låga hastigheter, så jag vet inte hur den beter sig på landsväg än. Men jämför jag med min förra bil, så är 'constant AWD' oerhört mycket bättre i den givna situationen. En positiv överraskning helt enkelt.
Har du provat köra på Körläge Hybrid och "Behåll" valt? Borde bli bara framhjulsdrift då eftersom man behåller batteriets kapacitet. Det var uppe in en tråd att XC60 Recharge upplevdes som "slirig" när man körde på odubbade vinterdäck i Pure körläge (bara el) för då driver ju bilen bara på bakhjulen (elmotorn). På Recharge med dubbdäck är det knappast ett problem, är det inte för mig i alla fall med min V90 T6 Recharge 2022 med Hakka 10 dubbdäck. Går utmärkt köra med Pure körläge med min bil med dubbdäck i vinterväglag, inte upplevt nåt direkt "slir" på bakhjulen.
/Bo
Har inte testat det, men håller med om att det borde ge ungefär samma känsla som den 'vanliga' AWDn där bakhjulen kickar in när det behövs. Med bara hybrid-läge (där framhjulen driver vid behov) så är det slirigt även med dubbade vinterdäck. Helt naturligt såklart, eftersom det då är bakhjulsdrift.
Min poäng här var väl egentligen att det var riktigt gott att kunna säga åt bilen att driva på alla fyra hela tiden, det gick inte med den gamla. Sen drar det ju rejält mycket mer bränsle såklart, men det är smällar man får ta... :-)
av magnik
#1477509
Derank skrev:och varför vill man slå av awd? kör med konstant awd i alla väderlag, det skulle då jag ha gjort
Tekniskt sätt slår man ju aldrig av AWD, det man ändrar är att systemet själv inte bestämmer när AWD ska användas och inte. Men det enda skälet, och det är ett rimligt skäl för iaf mig, är att bränsleekonomin med constand AWD är betydligt sämre. Så hemma i stan kommer det inte användas mer än i undantagsfall, men när jag drar upp till Jämtland så blir det nog constant AWD hela vägen.
av RechargeT8
#1477549
Min dra 0.65 - 0.85 beroende på temperatur och hastighet
(Xc60 t8) kör dock sällan mer än 10mil , när batteriet är slut ökar förbrukning då batteriet laddas av motorn för bibehålla ständig awd
av magnik
#1478357
RechargeT8 skrev:Min dra 0.65 - 0.85 beroende på temperatur och hastighet
(Xc60 t8) kör dock sällan mer än 10mil , när batteriet är slut ökar förbrukning då batteriet laddas av motorn för bibehålla ständig awd
Jäklar, det var bra siffror - nu har det iofs varit ganska kallt (-6 - -10) här i Götet, men när jag slog på constant AWD så gick förbrukningen upp emot litern...

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]