Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
#1477518
mattiasv60 skrev: mån 06 dec 2021, 07:36 Du hör (eller inte hör..) att c-låsmotorn inte jobbar när du låser upp ?
Jag hade en V70 2007a en gång - den kunde framför allt i kyla "kärva" lite. Men om jag tryckte öppningsknappen framåt innan jag drog den åt mig så öppnades luckan. Verkade vara något som gjorde att själva öppningshandtaget inte gick hela vägen tillbaka i kyla..
/M
Flera XC90 har just det här problemet. Under höstens slaskväder börjar öppningshandtagens axel rosta och till slut orkar den lilla returfjädern inte trycka handtagen tillbaka. Lite rostskyddsolja varje höst på axel har blivit räddningen med min bil. Men att v70 kan ha samma problem viste jag inte.
Detta skulle ts. kolla i alla fall.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1477606
Har låskistan helt lös hängande i kablarna. Så ingen låsmekanism som krånglar.
Var på Volvo och kollade lite idag, drygt 8k för ny REM. Så inte aktuellt. Mekanikerna var inte säkra på om det gick att ladda i ny programvara i en begagnad REM. Så funderar på en egen lösning med 2 el 3 st relän och lite kopplingar. Så borde jag få det att funka. Största problemet är att hitta en kabel som ger spänning när man ska låsa upp. Men kan kanske hitta någon som ger spänning till bakdörrens "upplåsning". Och då får den dra ett relä som ger spänning till låskistan. Ca 100-lappen i kostnad om jag får det att funka..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1484236
Felet satt i REM. Har fixat detta med 2 st relän. Syns uppe till vänster. Så behövde alltså inte byta REM. Tog signal till upplåsning från bakdörrens c-lås.
20220110_161450.jpg
20220110_161450.jpg (140.06 KiB) Visad 109 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]