Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drlecter
#1477391
V70n -07. Har problemet med att låskistan inte låser upp på bakluckan. Den låser. Men inte upp. Kollat de 2 kablarna i gångjärnet som styr låset men ingen av dem är av. Nu börjar det kännas lite krångligt förslag?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1477414
Alltså 2 st kablar som reglerar lås/upplåsning på låskistan. De polvänder bara vid låsning/upplåsning. Låskistan får spänning vid låsning. Men ingen spänning vid upplåsning. Kablarna är hela vid gångjärnet. Någon idé?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av glock40sw
#1477418
Låset i bakluckan fungerar med hjälp av liten elmotor i plastkapsel och med kugghjul av plast. I min XC 70 för många år sedan märkte jag att elmotor inte fungerade ,skruvade isär eländet ,men hittade inget trasigt och skruvade i hopp allt igen och blev överraskade att den fungerade igen . Den fungerade fortfarande ,när jag flera år senare sålde bilen.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1477458
Ja men i mitt fall är det inget fel på låskista eller elmotor. Kör jag det med direktström från batteri till elmotor funkar det. Men jag får inte spänning fram vid upplåsning. Bara vid låsning...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1477474
Har kollat lite med Vida. Kan aktivera låset till bakluckan med Vida. Det går att låsa men ej låsa upp. Samma som med nyckel alltså. Bagagerumsbelysningen funkar när man öppnar bakluckan som den ska göra. Men går ej att tända med Vida. Märkligt. Kablarna hela från låset till REM.
Det känns som att det är något fel i REM. Eftersom det är REM som styr låset. Någon som vet om det är något relä el dyl som kan krångla?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av glock40sw
#1477494
OK, då är det REM ,som är boven, det finns inget relä som du kan byta. 3/78 är låskista i bakluckan.
Skärmbild 2021-12-05 165035.png
Skärmbild 2021-12-05 165035.png (53.12 KiB) Visad 740 gånger
Användarvisningsbild
av drlecter
#1477497
Ok. Tack för svar glock40sw. Det var ju inte så bra.. Jag får kolla upp om det går att byta REM utan volvoverkstans hjälp. Eller om den måste ha programvara.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av mattiasv60
#1477499
Du hör (eller inte hör..) att c-låsmotorn inte jobbar när du låser upp ?
Jag hade en V70 2007a en gång - den kunde framför allt i kyla "kärva" lite. Men om jag tryckte öppningsknappen framåt innan jag drog den åt mig så öppnades luckan. Verkade vara något som gjorde att själva öppningshandtaget inte gick hela vägen tillbaka i kyla..
/M
av vjohnj
#1477504
Nu har jag inte öppnat en REM.
Men det kan vara nått enkelt som dålig lödning/kontakt eller ex transistor dom pajat om det inte sitter relä i REM'n (lödda)

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]