Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sko66
#1461529
Jag har en XC60 YM17 med adaptiva och automatiska Xenon-ljus i fronten, och nu har jag monterat LED-ramp på bilen.
Problemet är att jag måste koppla in mig på CAN-busen för att styra LED-rampen tillsammans med helljusen med halogen-lampa. Jag har en CAN M8-box och klämma för CAN-busen, men problemet är att den skall kopplas in på CAN-buskablarna bakom OBD-uttaget nere till vänster om ratten enligt tillverkaren. Sedan hittar jag ingen annan kabelgenomföring genom torpedväggen än den som sitter bakom handskfacket, dvs säga på bilens högra sida. Och sedan sitter ju batteriet ute i motorrummet framför ratten.
Det blir alltså väldigt mycket kabeldragning kors och tvärs för att koppla in den lilla CAN-busboxen, och det finns ingen autostrada direkt mellan vänster och höger sida på bilen... varken inne i kupén eller ute i motorrummet :P

Kan någon berätta om rätt slinga av CAN-busen finns någonstans ute i motorrummet?
Det skulle förvåna mig, men jag måste ju fråga i alla fall.
Tillverkaren av CAN M8-boxarna brukar ha bra koll på var man ska koppla in den nämligen, men det skulle vara jäkligt skönt om de hade fel den här gången :-)
#1461547
Om du har en manuell låda så har du en genomföring där kopplingpedalen ska sitta som kommer ut alldeles bakom batterilådan annars så har du genomföring bakom handsfacket. Kablar mellan höger/vänster sida drar du ju enkelt i torkarbrunnen under plastkåpan.
Har inte kopplat in några extraljus på min XC60 my17 men det finns väl enkla adapterkablage där du tar signalen ifrån originallamporna för en smidigt inkoppling så varför ska man köra med CAN-BUS?
#1461551
Jag ser att vi har likadana bilar förutom färgen ;-)
Jag har läst om Pin9 lite överallt, och att det skall fungera. Men när jag mätte på Pin9 fick jag ingen 0V eller 12V, utan en spänning som låg och ändrade lite mellan 13V och 14V beroende på om helljuset var till eller från.
Jag var till återförsäljaren och frågade, och de sa att jag behövde CAN-bus boxen. Jag fick även ett enkelt elschema över lyktorna, och där kan jag se att LIN-busen styr lamporna.
Sedan har jag redan CAN M8-boxen, och har goda erfarenheter av den. Så kommer jag igenom torpedväggen bakom/under batteriet så är det inget problem i världen att koppla in den enligt tillverkarens instruktioner :-)
#1461556
dannesk skrev: mån 30 aug 2021, 21:44 Om du har en manuell låda så har du en genomföring där kopplingpedalen ska sitta som kommer ut alldeles bakom batterilådan annars så har du genomföring bakom handsfacket. Kablar mellan höger/vänster sida drar du ju enkelt i torkarbrunnen under plastkåpan.
Har inte kopplat in några extraljus på min XC60 my17 men det finns väl enkla adapterkablage där du tar signalen ifrån originallamporna för en smidigt inkoppling så varför ska man köra med CAN-BUS?
Jag svarade på mitt eget inlägg tidigare, men det svaret verkar ha försvunnit ut i cyberspace :P
Där skrev jag i alla fall att jag hittade en film på forumet som visade en automatväxlad V70 och som har en gummigenomföring bakom/under batteriet och där man kommer in vid pedalstället.
För min del en helt perfekt genomföring i sammanhanget om någon kan bekräfta att den finns på XC60 också.
Då behöver jag nämligen inte fundera på om rätt slinga för CAN-busen finns ute i motorrummet nämligen :-)
Och motorrummet i V70:n ser i stort väldigt lika ut som i min XC60.

Och att dra kablar från höger till vänster i motorrummet är nog trots allt den enkla delen, men inne i kupén är det ju trångt som bara den att komma från ena sidan till den andra på ett enkelt och snyggt sätt :P
#1461620
Ja gummigenomföringen för kopplingen på en automatbil finns även på XC60 likt V70, jag har dragit strömkabel där till mina slusteg i skuffen.
IMG_2402.JPG
IMG_2402.JPG (886.55 KiB) Visad 2192 gånger
Här har du bilder på dragning i torkarbrunnen till damasken vid handskfacket på en V70 som är istortsett lika som på XC60.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4204755
#1477472
dannesk skrev: tis 31 aug 2021, 10:51 Ja gummigenomföringen för kopplingen på en automatbil finns även på XC60 likt V70, jag har dragit strömkabel där till mina slusteg i skuffen.
IMG_2402.JPG

Här har du bilder på dragning i torkarbrunnen till damasken vid handskfacket på en V70 som är istortsett lika som på XC60.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4204755
Skall dra strömkabel till en Musway DSP, och har en liknande utskuren del i min v60. Bakom den syns bara plast, när jag ikväll kollade som hastigast. Är det bara att borra ett hål igenom, och så kommer man ut under/bakom batteriet? Finns det risk att man borrar i något olämpligt? Vore grymt tacksam om någon kunde ge mig svar på detta :)
#1477477
Dieselvolvo skrev:Skall dra strömkabel till en Musway DSP, och har en liknande utskuren del i min v60. Bakom den syns bara plast, när jag ikväll kollade som hastigast. Är det bara att borra ett hål igenom, och så kommer man ut under/bakom batteriet? Finns det risk att man borrar i något olämpligt? Vore grymt tacksam om någon kunde ge mig svar på detta :)
Är det inte ett plastlock du ser som du kan ta bort och isåfall borra igenom? Jag skulle nog inte bara borra utan att kolla hur det ser ut i motorrummet innan. Du kan väl annars dra kabeln i genomföringen i torkarbrunnen så den kommer ut bakom handsfacket.
#1477593
[quote=dannesk post_id=1477477 time=1638740414 user_id=48574]
Är det inte ett plastlock du ser som du kan ta bort och isåfall borra igenom? Jag skulle nog inte bara borra utan att kolla hur det ser ut i motorrummet innan. Du kan väl annars dra kabeln i genomföringen i torkarbrunnen så den kommer ut bakom handsfacket.
[/quote]
Tack för svar dannesk! Kikade idag igen, och visst är det ett lock....men oklart ifrån vilket håll man lossar de.
Det är ju ett alternativ, men vill inte bråka med Torkarna om ja inte behöver...ska försöka ge mig på plastlocket i första hand! :)
#1477839
Någon som har lyckats få loss plast/gummitätningen ifrån kupén? Den verkar sitta rätt bra, och från motsatta sidan är den omöjlig att ens nå. Tänkte göra ett litet hål så man får igenom en dragfjäder....det borde väl vara "lugnt" att göra så, eller finns det känsliga delar väldigt nära genomföringen?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]