Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frace
#1477371
Jag är tacksam för alla svaren. Nu är jag lite klokare. Jag tror att jag bestämt mig för att köpa en 940 med 116-hästars eller 131-hästarsmotorn. Ingen turbo, en sak mindre som kan gå sönder. Dessutom kom jag på att jag kör oftast max 300 mil om året så att fråga om bensinförbrukning kanske var lite overkill. Ibland är man kanske lite dumsnål.
En reflexion jag gjort är att många bilar som är till salu har bara ägts en kort tid av säljaren. När man går in på biluppgifter.se så ser man att säljaren äger ett antal bilar av olika märken. Det verkar som många utger sig för att vara privata säljare men i praktiken driver bilförsäljning.
Misstänker att det kommer ta tid att hitta den rätta 940:an.
#1477385
Ja det börjar nog bli svårt att hitta fina exemplar, samt att priserna börjat gå upp ganska mycket senaste åren. Det är väl classicmodellerna som är mest eftertraktade men om du är ute efter 131 hk sugmotorn B230FB fanns den bara 1991-92 i Sverige tror jag.
#1477444
Nä, 116hk motorn(i 940) ersatte B230FB -93, och är en jäkla stor nedgradering från B230FB. FB-motorn är nog den bästa sugmotorn man kan få i en 940, förutom 16V som bara fanns -91.
740 hade dock aldrig B230FB, dom hade kvar B230F med 116hk hela sin livstid. Jag skulle tro att B230FB togs fram mycket för att särskilja 740 och 940 91-92, då båda modellerna fanns. -93 blev avgaskraven strängare, och den hemska B230FD med 116hk ersatte då B230FB.

Med 300 mil om året så skulle jag slå ett slag för just 91-92, inte pga. motorn, utan för att slippa skatten :-) Det är ju bra grisigt att behöva betala ~2500kr/år när bilen rullar så lite... 65kr är mer överkomligt ;-)
#1478037
Det är inget som helst fel på B230FD. Den har EGR och pulsair som sänker utsläppen, men det är inget som påverkar effekt eller förbrukning negativt jämfört med en vanlig F. Dock har den ju lite lägre effekt än FB.

En över lag bra och trevlig Volvomotor som brummar och går mil efter mil, som tyvärr får mycket oförtjänt kritik eftersom miljövänlighet verkar anses "töntigt" i vissa Volvokretsar.
#1478070
EGR är en ventil som släpper in små mängder avgaser i insuget. Det minskar utsläppen och kan även marginellt förbättra bränsleekonomin. Sitter på många varianter av B230 samt även på i princip alla moderna bilar. Det som kan hända är lite extra vakuumslangar som kan torka ur och spricka, samt en EGR-ventil som kan gegga ihop med åren. Isåfall kostar en ny ventil ca 750 kr och är inte överdrivet svår att byta.

Pulseair är ett system som tillsätter friskluft i grenröret för bättre förbränning och effektivare avgasrening. Det består av 2 ventiler, några metallrör och vakuumslangar. De problem jag sett där är igensotade pulseairrör och ventiler, man kan isåfall plocka isär det och rengöra (eller byta ut komponenterna, men de är lite dyrare, ca 2000 kr för rör och 2 ventiler). Dock verkar detta vara vara ett problem på illa skötta bilar, på min 240 som hade gått 47000 mil när jag såg över detta var allt rent och fint invändigt. Men den var också välservad sen den var ny.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]