Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
#1477462
Javerhammar skrev:Jag förstår hur du menar, men jag hittar ingen information som styrker att det är batteriets laddnkngsstatus (%) som begränsar laddningen.
Däremot att nya "smarta" laddare styr laddspänning och ström beroende på hur laddat batteriet är. Detta gäller enligt informationen jag hittar framförallt så kallad snabbladdning, där man ligger över 0,1C för att inte skada batteriet eller skapa svavelbildning
Det är ett intressant ämne som jag ska utforska vidare :)
Jag säger alltså inte att du har fel, bara att Jag ännu inte hittat konkret information som styrker det.
För bly-syra batterier är det en egenskap hos batteriet att det inte tar så mycket laddning när det börjar bli fulladdat. Ger mig inte in på någon kemisk-fysisk förklaring men det är ett faktum.
Att vissa laddare på slutet ökar spänningen, om jag tolkar dig rätt, är något jag skulle vara mycket försiktig med.
Vissa laddare har sk Recond-läge men det har inget med laddcykeln och batteriets laddstatus att göra. Detta Recond-läge är till för att med högre spänning röra om i elektrolyten genom kokning så att de partiklar som fastnat på batteri-plattorna (sulfateringen) ska släppa och gör att batteriet kan fås att ta lite bättre laddning. Detta används helst på lite äldre batterier men inte på AGM-batterier. (Därom tvista "de lärde" men efter det jag vet är det olämpligt då det inte finns någon flytande syra i AGM-batterier som kan "röras om". Dessutom har AGM-batterier ingen möjlighet att fylla på syra och syran brukar koka bort under Recond-behandling.)
Användarvisningsbild
av js1
#1478690
Är det nån som har koll på hur mkt ström bilen förbrukar när den står parkerad och låst? Den går ju ner i viloläge efter 5 dygn för att ”spara batteri”.
Jag kör väldigt lite på vinterhalvåret (tankade senast 24/10 och har bara kört 34mil sen dess, T5 ingen hybrid). Jag brukar stödladda varje söndag och starta bilen så den ur viloläget för att kunna starta värmaren via appen. Frågan är hur mkt batteri den förbrukar när den står parkerad.
Användarvisningsbild
av bem
#1478693
Jag hade min förra V70 D3 MY14 stående i upp till 3 veckor på garageuppfarten utan jag ladda batteriet och knappt körde nåt med bilen under värsta Coronaperioden. Men för det mesta ladda jag batteriet var 14:e dag på vintern för att dieselvärmaren skulle kunna starta. Bra laddat batteri behövs ju då, annars kan spänningsnivån i batteriet bli för låg för att det skall gå starta dieselvärmaren (lite kräm behöver det ju vara kvar i batteriet så bilen kan startas).
/Bo
Användarvisningsbild
av 427cobra
#1480729
Jag använder Ctek Battery Sense för att hålla koll på batteriet med en app i telefonen, funkar mycket bra. På bifogade bilder ser man batteri status efter laddning igår och idag (laddning och spänning). Måste ladda minst varannan helg på vintern för att kunna använda parkerings värmaren... :-(
Bilagor
spänning.jpg
spänning.jpg (17.58 KiB) Visad 473 gånger
Laddning.jpg
Laddning.jpg (20.94 KiB) Visad 473 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1480732
Dessa batteriövervakare, hur mycket kan det tänkas att de drar? Tänker att dels är det ytterligare en pryl men den flrefaller ju smidig
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1480747
Micce1980 skrev:Dessa batteriövervakare, hur mycket kan det tänkas att de drar? Tänker att dels är det ytterligare en pryl men den flrefaller ju smidig
Jag hittar inte den informationen just nu. Men jag kollade upp det innan jag köpte min, och det var mycket lite! Inget som någonsin kommer att ge något problem. Bilen själv drar mycket mer även när den är i viloläge (larm, kommunikation osv.)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1480769
Vet inte om Ctek Sense är något pålitligt instrument precis... Mitt batteri var fulladdat igår morse. Körde värmaren full tid på förmiddagen och startade om laddaren ca kl13. Idag visade Sense allt annat än fullt batteri :-D
Screenshot_2021-12-28-09-23-33-813_com.ctek.sba.jpg
Screenshot_2021-12-28-09-23-33-813_com.ctek.sba.jpg (157.01 KiB) Visad 389 gånger
av ChristerN
#1480819
Jag gissar att dessa mätare huvudsakligen går efter spänningen i batteriet och det är en ganska dålig faktor att räkna ut laddningsgraden efter. Bäst är de som via en shunt mäter verkligt förbrukad och tillförd (laddad) ström. Dessa mätare med shunt är vanliga på båtar, husbilar och liknande men jag har inte sett några såna på personbilar än. Kanske kommer?
(En batteritankmätare med shunt mäter alltså all tillförd och förbrukad ström och har oftast en ganska avancerad teknik för att räkna ut laddningsgraden baserat på hur strömmen flyter genom shunten. Korta höga strömuttag tar mer ström från batteriet än som egentligen förbrukas (enkelt uttryckt) och vid laddning lagras en del ström inte i batteriet utan värmer upp batteriet istället. Jag vet inte om bilens elsystem accepterar en shunt från extern leverantör utan krångel. Annars hade jag nog testat.)
Användarvisningsbild
av bem
#1480851
ChristerN skrev: tis 28 dec 2021, 18:21 Jag gissar att dessa mätare huvudsakligen går efter spänningen i batteriet och det är en ganska dålig faktor att räkna ut laddningsgraden efter. Bäst är de som via en shunt mäter verkligt förbrukad och tillförd (laddad) ström. Dessa mätare med shunt är vanliga på båtar, husbilar och liknande men jag har inte sett några såna på personbilar än. Kanske kommer?
(En batteritankmätare med shunt mäter alltså all tillförd och förbrukad ström och har oftast en ganska avancerad teknik för att räkna ut laddningsgraden baserat på hur strömmen flyter genom shunten. Korta höga strömuttag tar mer ström från batteriet än som egentligen förbrukas (enkelt uttryckt) och vid laddning lagras en del ström inte i batteriet utan värmer upp batteriet istället. Jag vet inte om bilens elsystem accepterar en shunt från extern leverantör utan krångel. Annars hade jag nog testat.)
Jag har flugit med radiostyrda eldrivna flygplan sen 2007. I eldrivna sådana flygplan har jag en strömmätare som mäter strömmen och beräknar förbrukad mAh. Man har knappat in i inställningarna hur många mAh batteriet har och hur många celler och därmed spänning batteriet har. Det kan visas strömstyrka, spänning, förbrukad kapacitet (mAh), allt i realtid presenterat på en display på sändaren. Planet sänder ner vis telemetri data till sändaren som kan presentera data i realtid på display på sändaren. Även röst kan meddela larmgränser jag ställt in. Jag kan lägga in larmnivåer t.ex. vid en viss mängd förbrukad mAh eller viss spänningsnivå. Batteri jag använder är av typen Litium Polymer (10 celler, 5000 mAh, 42 volt fulladdat). På fullgas får jag ca. 3000 watt effekt (4 hk) vid ca. 70 ampere strömstyrka. Modellen väger 5 kg. Konstflygnaskin (tävlingsmaskin). Effekten räcker att dra modellen vertikalt rakt upp tills batteriet är uttömt, om jag vill.
Jämfört med detta tycker jag en Volvos presentation av förbrukad kapacitet, hur många km man kan köra som återstår, är lite primitiv. Men funkar väl hyfsat. Det är nog svårt få exakt uppgift om hur många km som återstår man kan köra på ren el på en ren elbil eller laddhybrid. Så många faktorer som påverkar.
/Bo

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]