Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1477405
vjohnj skrev:Gissar detta också är nått SD hopkok
https://www.tn.se/hallbarhet/nya-miljop ... all-hotar/
Nej men det har ju ingenting med varken elbilar eller nuvarande elpris att göra? Det är inte så att vattenkraften är avstängd i väntan på de miljöprövningarna (som man känt till länge). Skulle vi lägga ner vattenkraft vore det förstås en bedrövlig händelse men det har inte hänt än.
#1477409
vjohnj skrev:Eftersom det talas om el-priser och el i denna tråd så är det väl passande
Det har dock ingenting med dagens elpris att göra. Det kommer säkert att behöva byggas mer laxtrappor osv nånstans men att vattenkraften skulle läggas ner på bred front är inte så sannolikt.
#1477410
Lövet skrev:
vjohnj skrev:Eftersom det talas om el-priser och el i denna tråd så är det väl passande
Det har dock ingenting med dagens elpris att göra. Det kommer säkert att behöva byggas mer laxtrappor osv nånstans men att vattenkraften skulle läggas ner på bred front är inte så sannolikt.
Nä sant inte just i dag. Men inom snar framtid, om denna galna "energipolitik" får fortsätta. Och då talar vi inte om att el kommer ligga på 10kr kwh
#1477415
poseidon skrev:Jag har för mig att någon i tråden sa att "10 kr/kwh, det kommer aldrig hända."

Snart är vi där....
I elområdet (SE4) där jag bor spås priset i morgon mellan kl. 16-17 till mig som elkonsument att ligga på ca. 9,17 kr/kWh fram till mitt vägguttag skattat och klart. Jag har dock inte timdebitering så det slår inte igenom fullt ut. Men priserna på månadsbasis påverkas ändå när det mycket frekvent blir många högpristimmar. Men för alla dem som har timdebitering, t.ex. många industrier, blir detta orimligt. Detta är verkligheten. Det råder ingen brist på förklaringar. Det är bara att välja och vraka i utbudet efter vad som man anser låter bra och vad som passar den egna agendan samt syftet. En sak är dock klar: jag hade nog undvikit att ladda en elbil just den timmen. På så vis kan man ju säga att elmarknaden fungerar. Fast ändå inte. Att, som en del politiker, påstå att ett lands energiförsörjning fungerar bara för att elintensiv industri väljer att stoppa produktionen vid höga elpriser är för mig orimligt. Jag anser att det tyder på ett förakt för samhällsutveckling och välstånd. Elpriserna kommer högst sannolikt att bli ännu högre.

Elnät energiskatt = 0,445 kr/kWh
Elnät överföringsavgift = 0,3804 kr/kWh
Elnät abonnemangskostnad = 0,14 kr/kWh (Fast kostnad utslaget på årsförbukning i mitt fall)
Elnät totalpris = 0,97 kr/kWh
Elenergi = 6,486 kr/kWh (Nordpool SE4 2021-12-06 kl.16-17 = 626,06 Euro/MWh, SEK/EUR = 10,36)
Elenergi spotpåslag = 0,06 kr/kWh
Elcertifikatskostnad = 0,014 kr/kWh
Elenergi moms 25% = 1,64 kr/kWh
Elenergi totalpris = 8,20 kr/kWh
Totalpris Elnät+Elenergi = 9,17 kr/kWh

EDIT
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
#1477423
vjohnj skrev:
Lövet skrev:Att länka till SDs propagandacentral är inte särskilt trovärdigt
Ojoj så det var i från fel brevbärare... Ok ska kolla om ex expo/proletären har nått som kanske passar ...
.
Är det inte från "Fel" brevbärare oavsett?
#1477425
Jag har inte heller sett inslaget från Riks. Jag har dock insett att det ibland är vettigt att både läsa Fria Tider, Aftonbladet och SvD allt för att kunna bilda mig en egen uppfattning.
Om man redan innan och dessutom utan att ha läst en artikel eller sett en intervju avfärdar innehållet så anser iaf jag att man sätter sig själv på Väldigt höga hästar.

Vi minns alla hur fel DN, SvD osv hade om exempelvis apatiska barn, migration etc.

Om man inte vill titta på en intervju bara för att "det är SDs propagandacentral" men i samma stund avfärdar kritik mot SVT så tror jag man är fel ute.

Det är enkelt att skapa medialt innehåll idag och det gäller att sålla, men det bör göras på lite bättre grunder än det vanliga "PK-tramset".
#1477426
Lövet skrev: sön 05 dec 2021, 15:46
vjohnj skrev:Eftersom det talas om el-priser och el i denna tråd så är det väl passande
Det har dock ingenting med dagens elpris att göra. Det kommer säkert att behöva byggas mer laxtrappor osv nånstans men att vattenkraften skulle läggas ner på bred front är inte så sannolikt.
Det trodde ingen om kärnkraften, cementindustrin eller gruvorna heller. Eller att vi skulle förstöra stora naturområden med 300m höga propellrar.

Underskatta inte drivkraften i tjänstemännen på exempelvis Naturvårdsverket.
Å ja, en nedläggningen av småskalig vattenkraft kommer påverka elpriset.
  • 1
  • 267
  • 268
  • 269
  • 270
  • 271
  • 390
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]