Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1477222
Om du hade varit seriös hade du skrivit något om de problem som tas upp i artikeln som faktiskt har med faktumet att det är elbussar det handlar om, men istället valde du att skriva "ELbussar knäcks..." som enda citat/återspegling vilket bara blir larvigt i mina ögon om man försöker föra en seriös debatt.
#1477254
Jag tolkade det som att det var elbussar som tagits ur drift för att dom inte klarar kylan, snön och vinterväglag med lössnö, snödrivor och längre körtid än på sommaren. Inte för att dom kört på något. Ordet knäckt kan betyda utmattad, slutkörd, orkeslös. I alla fall här på Västkusten. I den delen av artiklen som det refereras till står inget om någon olycka eller "påkörning".
#1477269
Steffe3 skrev:Att dom fått tas ur trafik verkar ju mer ha med fysisk skada att göra dock, att lederna tagit skada (knäckts).
Bilderna visar i alla fall inga "led-bussar. Och hade det varit chassiet som" "säckat ihop" hade det hänt dieselbussar (finns också som ledbussar) också..... Här i Halmstad har vi gasdrivna bussar med tunga gastankar på taket (inga ledbussar dock) som exxtra vikt, ingen har "knäckts" av vikten på dåliga vägar, stora snövallar eller längre körtid.
#1477273
Att elbussar har fått tagits ur trafik pga. skada kanske har med batteriplaceringen att göra? Ingen aning om hur lågt dom sitter, men kan tänka mig att "oron" över skada på batterierna är mer betydande än en ICE-buss.
Det är ju lite "lättare" på ICE-fordon där det typ bara är att böja sig ner och kolla "läcker den olja? nej. läcker den kylarvätska? nej. läcker den bränsle? nej. ok kör vidare".
#1477279
lennarte skrev: lör 04 dec 2021, 19:47 Jag tolkade det som att det var elbussar som tagits ur drift för att dom inte klarar kylan, snön och vinterväglag med lössnö, snödrivor och längre körtid än på sommaren. Inte för att dom kört på något. Ordet knäckt kan betyda utmattad, slutkörd, orkeslös. I alla fall här på Västkusten. I den delen av artiklen som det refereras till står inget om någon olycka eller "påkörning".
Det va exakt detta jag syftade på iaf.
#1477289
lennarte skrev:
Steffe3 skrev:Att dom fått tas ur trafik verkar ju mer ha med fysisk skada att göra dock, att lederna tagit skada (knäckts).
Bilderna visar i alla fall inga "led-bussar. Och hade det varit chassiet som" "säckat ihop" hade det hänt dieselbussar (finns också som ledbussar) också..... Här i Halmstad har vi gasdrivna bussar med tunga gastankar på taket (inga ledbussar dock) som exxtra vikt, ingen har "knäckts" av vikten på dåliga vägar, stora snövallar eller längre körtid.
Låter som fysisk skada i texten i alla fall.
SmartSelect_20211204-212052_Chrome.jpg
SmartSelect_20211204-212052_Chrome.jpg (23.06 KiB) Visad 247 gånger
#1477292
Är ingen här läskunnig, det står ju i inledningen varför:

Bussbatterierna tar slut fortare och behöver nu laddas så ofta att avgångar ställs in.
– Det går åt mer ström i det här vädret, säger Göte Andersson på Västtrafik

Vem förstod inte det.......
#1477295
Derank skrev:Är ingen här läskunnig, det står ju i inledningen varför:

Bussbatterierna tar slut fortare och behöver nu laddas så ofta att avgångar ställs in.
– Det går åt mer ström i det här vädret, säger Göte Andersson på Västtrafik

Vem förstod inte det.......
Jepp, det också. Flera orsaker i samma artikel Bild
#1477322
Derank skrev: lör 04 dec 2021, 21:31 Är ingen här läskunnig, det står ju i inledningen varför:

Bussbatterierna tar slut fortare och behöver nu laddas så ofta att avgångar ställs in.
– Det går åt mer ström i det här vädret, säger Göte Andersson på Västtrafik

Vem förstod inte det.......
Antagligen inte de som av ren godhet upphandlade bussarna och satte de i trafik när det är minusgrader...
  • 1
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 390

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]