Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477002
Xanthopteryx skrev: fre 03 dec 2021, 11:18 Har du lyckats ta bort VIN? Det är normalt kopplat till ditt konto. Skumt...
Om jag avinstallerat appen och installerat igen så loggar jag bara in så är det klart.

Har du tatt bort VIN så finns risken att du behöver besöka handlare för hjälp att återaktivera. Lite osäker då jag aldrig drabbats av det.
Näe inte tagit bort VINnr. Vet inte ens hur man gör.
Men appen kräver ju VINnr det för efter inloggning i appen med mitt Volvo ID (som går bra) så kommer ju en dialog om att knappa in VINnr i appen och det går bra, men sen nästa steg efter det går inte komma vidare.

/Bo
#1477006
Provade igen att radera appen i min iPhone, starta sen om telefonen. Installera sen appen från Appstore. Startade sen appen och loggade in med mitt Volvo ID, inga problem. Sen frågar appen om min bils VINnr och det skriver jag in och det accepteras och jag kommer vidare men, ja nästa fönster med punkt 1 och 2 går att läsa men inte resten. Måste väl ändå vara nåt knas i appen när man inte kan läsa hela instruktionen vad man skall göra. Ungefär som att klippa av nedre delen av en sida med instruktioner på ett papper.
Inget svar än från Volvos support.
Kommer inte på nåt jag kan höra åt situationen jag hamnat i.
Telefonen funkar i bilen så parkoppling finns. Men appen tycker inte det finns nån parkoppling mellan telefonen/appen och bilen.
Kan det finnas nån info på Volvos hemsida tro om det som står i appens parkoppling där jag fastnat och inte kan läsa vad jag skall göra för att komma vidare i appen?
/Bo
#1477439
Xanthopteryx,
Tyvärr går det inte följa instruktionen i länken på min Google Android Automotive bil (V90 T6 Recharge 2022).
Det går helt enkelt att parkoppla APPEN till bilen. Skälva telefonen är parkopplad och den syns och är ansluten i bilen. I telefonen är bilen synlig som V90.
Men appen går inte parkoppla längre i min bil. Jag satt i 1 timme nyss i bilen med bägge nycklarna jag har, den svarta och den orange.
Appen fastnar alltid och går inte vidare efter inloggningen och jag skrivit in VINnr, den godkänner VINnr jag anger men sen är det stopp i appen trots jag väljer Profiler osv för att komma till en meny för att ansluta appen till bilen.
Appen har fungerat i 3 mån (för det mesta men inte jätteofta). Rekommendationen att ta bort appen i min bil verkar inte vara bra att göra i min bil för bevisligen går det inte parkoppla appen med bilen sen, i alla dall inte i just min bil. Jag får be min Volvomek kika på detta den 13 dec när han skall kika på andra problem. Volvo svarade aldrig på mitt mail, jag fick bara ett ärendenr. Det blir att hoppa in i bilen när värmaren skall startas i en vecka till.
/Bo
#1477576
Xanthopteryx skrev: mån 06 dec 2021, 06:06 Har du inte fått två svarta nycklar?

Himla märkligt det här. Känns som att den på något sätt halvt tappat sin bil. Kanske därför saker strulat så mycket för dig innan?
Jag har två nycklar som ser ut så här, ena svart som är den ordinarie och så en orange som jag aldrig använt än, se bilden.
Jag tror inte det är nåt fel med kommunikationen mellan min mobil (iPhone SE 2020) och bilen för jag kan se bilen som "Volvo V90" i min mobil (Bluetooth) och bilen i Inställningar hittas min mobil som "Bo's iPhone".
Det är ->appen<- som inte går att parkoppla med bilen längre. Parkopplingen Appen-bilen gjorde försäljerskan när bilen var ny, när jag hämtade den, samma dag, men jag tror proceduren är lite annan när man gör det allra första gången. Appen hette då Volvo On Call (det var 21 aug 2021). Senare uppgradera jag appen på vanligt vis i telefonens Appstore ikon som man gör med alla appar så det blev Volvo Cars app lite senare och den har jag uppdaterat några gånger och har idag senaste versionen 5.7.0 installerad.
Har aldrig tagit bort appen förr men testade ju för några dar sen att radera den för att installera den på nytt, i hopp den kanske skulle funka bättre än den ditentills gjort.
Gissar man måsta riva bort allt "gammal" i både telefon och i Bilens inställningar som har med parkoppling att göra och börja från scratch igen så att säga. Men det får min Volvo mek försöka lösa (ev. med hjälp av nån från Volvo support han nog kan kontakta). Jag blir inte klok på detta. Man måsta ju kunna ta bort appen Volvo Cars och installera den igen och få till en parkoppling mellan appen och bilen. Men det går fasiken inte med min bil. Jag har följt instruktioner som finns på Volvo Cars hemsida t.ex.den i länken i ett av inläggen tidigare. Grundproblemet är att man inte kan välja nåt "Nästa eller vad det nu är som skall visas i appen efter att man knappat in bilens VINnr i appen. VINnr tar appen men i nästa steg går det inte komma vidare. Antagligen skall bilen initiera nån kommunikation mot appen så att parkopplningen slutförs. Om nån vet vore det intressant få veta. Men för allt i världen avinstallera inte Volvo Cars appen, i alla fall om du har en Google-bil som min för man vet aldrig om Ni hamnar i samma sits som mig då.
Har för mig det i mobilens Bluetooth skall finnas en "Volvo Cars" (antar det är appen) koppling också men den finns inte kvar i min mobil.
/Bo
Bild 1: Nycklarna som följde med min bil (V90 T6 Recharge 2022, med Google Android Automotive infotainment).
Bild 2: Visar att bilen hittar min mobiltelefon och är parkopplad med telefonen.
Bild 3: Visar att mobilen finns i bilens appmeny (utan parkoppling kan den inte visas på startskärmen).
Bild 4: Visar att telefonen är parkopplad med bilen i bilens Inställningar.
Bild 5: Bilen synlig som "Volvo V90" i min mobiltelefon (Bluetooth).
Bilagor
01_Volvo-nycklarna.JPG
01_Volvo-nycklarna.JPG (4.02 MiB) Visad 627 gånger
02_iPhone_synlig_i_bilen.JPG
02_iPhone_synlig_i_bilen.JPG (3.25 MiB) Visad 627 gånger
03_iPhone_funkar_i_bilen.JPG
03_iPhone_funkar_i_bilen.JPG (3.22 MiB) Visad 627 gånger
04_Mobilen_är_parkopplad_i_bilen.JPG
04_Mobilen_är_parkopplad_i_bilen.JPG (2.97 MiB) Visad 627 gånger
05_Bilen_synlig_i_iPhone_som_V90.PNG
05_Bilen_synlig_i_iPhone_som_V90.PNG (146.37 KiB) Visad 627 gånger
#1477590
Oh, så man har snålat ner på nycklar?
Jag fick två svarta och den lille badnyckeln.

Ja, du skall kunna ta bort appen och sedan bara installera och logga in igen. Bilen skall ju vara knuten till volvoid. Jättemärkligt det där!
Har du ringt Volvo support?
#1477619
Xanthopteryx skrev: mån 06 dec 2021, 17:49 Oh, så man har snålat ner på nycklar?
Jag fick två svarta och den lille badnyckeln.

Ja, du skall kunna ta bort appen och sedan bara installera och logga in igen. Bilen skall ju vara knuten till volvoid. Jättemärkligt det där!
Har du ringt Volvo support?
Jag maila supporten för några dar sen och jag fick ett ärendenr i alla fall men inget svar än.
Nån som vet telefonnumret? Det börjar bli lite besvärligt när det är runt 20 minus grader på morgonen nu och man måste sätta sig i bilen för att dra igång värmen och sen gå in i huset igen och invänta avgångstid. Lite I-landsproblem kanske men jag har använt appen sen dec. 2013 och är bortskämd starta värmaren från mobilen.
/Bo

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]