Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
#1477054
Om man tänker så här.
Batteriet kan ta emot laddning bättre ju mer urladdat det är. Är det, säg, 50%, laddat kan det ta emot nästan lika mycket som en korrekt dimensionerad laddare kan ge. Från, säg, 75%, går det betydligt långsammare och om laddaren, enligt ditt exempel, ger 7 A tar batteriet bara emot kanske 4.
Det är alltså bara när batteriet är ganska urladdat som det kan ta emot mycket laddning från en stark laddare. Senare i laddcykeln är det batteriet som bestämmer hur mycket det tar emot.
Utifrån TS perspektiv skulle det alltså vara lite bättre med ett större batteri som då håller tillräcklig kapacitet även om det är lite mer urladdat eftersom återladdningen (iofs till en nivå där det inte blir fullt) går snabbare vid kortare körsträckor.
Med detta sagt så håller batterier som sällan laddas fullt betydligt kortare så slutsatsen är att laddning med en bra laddare alltid är det bästa om man inte kör längre sträckor.
Var detta förståeligt?
av Javerhammar
#1477170
Jag förstår hur du menar, men jag hittar ingen information som styrker att det är batteriets laddnkngsstatus (%) som begränsar laddningen.
Däremot att nya "smarta" laddare styr laddspänning och ström beroende på hur laddat batteriet är. Detta gäller enligt informationen jag hittar framförallt så kallad snabbladdning, där man ligger över 0,1C för att inte skada batteriet eller skapa svavelbildning
Det är ett intressant ämne som jag ska utforska vidare :)
Jag säger alltså inte att du har fel, bara att Jag ännu inte hittat konkret information som styrker det.
av Elki
#1477171
Kan någon svara på vilken fysisk storlek detta batteri har?
Bilagor
IMG_2708.jpg
IMG_2708.jpg (70.31 KiB) Visad 399 gånger
av UnleashFusion
#1477252
Elki skrev: lör 04 dec 2021, 17:23
UnleashFusion skrev:
Elki skrev: lör 04 dec 2021, 12:54 Kan någon svara på vilken fysisk storlek detta batteri har?
https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _30659796/ bör vara denna och har för mig L353xW175xH190
Jo det verkar vara rätt batteri, men där står tyvärr inte storleken.
L353xW175xH190 kanske stämmer men vill gärna vara helt säker.
det är iallafall dom måttet.. annars om du nu skulle köpa så kanske "längden blir kortare än 353mm, men H&W kommer vara densamma.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]