Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vonzi
#1476985
Hej alla bilkunniga!

Ny på detta forum, som en vän tipsade om. Har en hittills välfungerande V70 II 1.6D DRIVe (115hk) - 2012 som gått 15.000 mil. Jag har under året märkt av att den automatiska växellådan betett sig märkligt, bl.a. växlat ned där den inte ska och i vissa fall inte givit nån gas alls vid start från stillastående, för att istället varva upp friskt. Bilen inlämnad för inspektion hos Volvos märkesverkstad i norra Stockholm. Diagnosen därifrån löd "defekt varvtalsräknare" och sekundärt till detta en slirande koppling i behov av komplett byte. Pris för detta 46.000:-. Värdering för bilen ifråga enligt bilpriser.se ligger kring 60.000-68.000:-, en lite trist ekonomisk ekvation alltså.
Min fråga till er som vet - är det ens värt att laga detta? Och är i så fall prisförslaget i så fall rimligt, eller kan man komma ner en bit på annan kompetent verkstad i Sthlm-området? Är det kanske rentav rimligare att byta hela växellådan?
Alternativet är att sälja av bilen i bef. skick med brakförlust, men avsikten var att behålla den som en "slitbil" i ganska många tusen mil till. Jag kännner inte till några ytterligare defekter på bilen, som varit bra och pålitlig fram tills idag.

Ber ödmjukt om era tips och åsikter i saken!

Bästa hälsningar,
Daniel
av mattiasv60
#1476998
Primärt "Defekt varvtalsräknare" - skulle bilen funka "hjälpligt" om denna räknare byts ? Eller slirar kopplingen bortom körbarhet ?
I så fall borde du väl kunna hitta en icke märkesverkstad som kan byta kpl kopplingspaket åt dig separat ? Det borde väl finnas någon MECA/AD/Mekonomenverkstad eller liknande i STHLM-området som har gott rykte beträffande kopplingsbyte ?
/M
av HakanF
#1477000
Jag kan tyvärr inte hjälpa dej heller.
Men någon här borde kunna ge dej tips om en bra och prisvärd verkstad runt norra Stockholm.
För Volvos verkstäder är oftast inte de bästa men dyraste.

Den verkstaden jag skulle vända mej till ligger 35 mil väster.
av Vonzi
#1477008
mattiasv60 skrev: fre 03 dec 2021, 11:45 Primärt "Defekt varvtalsräknare" - skulle bilen funka "hjälpligt" om denna räknare byts ? Eller slirar kopplingen bortom körbarhet ?
I så fall borde du väl kunna hitta en icke märkesverkstad som kan byta kpl kopplingspaket åt dig separat ? Det borde väl finnas någon MECA/AD/Mekonomenverkstad eller liknande i STHLM-området som har gott rykte beträffande kopplingsbyte ?
/M
Utgår bara från vad Volvo-verkstadens anställde berättade för mig. Jag har kört bilen Sthlm-Kalmar t.o.r. samt Sthlm-Åre t.o.r. under senaste månaden utan några större problem annat än att bilen hux flux växlat ned vid lite oväntade tillfällen. Så för min del verkar bilen inkl koppling vara körbar, med reservation för att mina bilkunskaper är rätt begränsade.

Mekonomenverkstad finns lokalt, kan höra mig för vad de tycker och hur mkt de skulle ta för arbetet. Vet ej om de har bra rykte eller ej dock.

Tack snälla för input, det hjälper!
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1477010
Varvtalsgivaren är en separat del och går att byta. Det är dock rätt vanligt att den ger felkod, oftast blir den väldigt slirig när man ska backa osv. Om bilen tappar växeln, och beter sig konstigt är det nog nåt annat fel, typ förstörda retainers till svängningsdämparen i kopplingen eller oljetrycksproblem.

Jag tolkar dock priset som att de offererat en ny låda inkl koppling samt montering?
av Vonzi
#1477020
TommyP86 skrev:Varvtalsgivaren är en separat del och går att byta. Det är dock rätt vanligt att den ger felkod, oftast blir den väldigt slirig när man ska backa osv. Om bilen tappar växeln, och beter sig konstigt är det nog nåt annat fel, typ förstörda retainers till svängningsdämparen i kopplingen eller oljetrycksproblem.

Jag tolkar dock priset som att de offererat en ny låda inkl koppling samt montering?
Som jag fattat var detta för att byta defekt koppling + varvtalsräknare (eller "givare" om det är mer korrekt(?)), ej hela lådan. Men jag kan ju ha fel i det. Oljetryck (inom växellådan förmodas) ska det inte vara ngt problem med. Koppling kan jag inte säga så mkt om, men Volvo-representanten hävdade ju bestämt att den felar.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]