Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1472627
Jyx och beachman,
Intressant att läsa om era erfarenheter med det automatiska helljuset.
Jag tror jag vet varför det funka extra dåligt igår, det var nämligen regn när jag åkte på kvällen. Då kan rimligen inte kameran i framrutan se så bra. Det påverkar säkert hur bra helljusautomatiken kan göra sitt jobb.

Jag var ute och åkte ikväll också, men då var det torrt väder, provade automatiska helljuset för jag ville få mer kött på benen om de iakttagelser jag hittills samlat på mig om helljusautomatiken. Funka bättre ikväll, bara en personbil som ljusblinka och sen satt på helljuset i mitt nylle hela vägen tills vi möttes, fastän mitt automatiska helljus bländat av för länge sen. Vissa blir rätt irriterade tydligen och skall "ge igen" (dock har jag aldrig gjort så medvetet och skulle aldrig falla mig in heller slå på helljus medvetet i nyllet på en mötande bilist).

Två lite roliga iakttagelser ikväll:

Närma min en parkeringsficka och det satt en parkeringsskylt som det automatiska helljuset fick fnatt på. Först blända det av, sen på med helljuset, sen snabbt av med det igen och så förblev halvljus på en bit bortom jag passerat skylten.
Måste varit reflektioner i skylten från mitt ljus som spela automatiken ett spratt.

Närma mig ett f.d. café med några hus med ytterbelysning lite här och där och nån gatlampa. Min bil blända först av, sen på med helljuset en sväng, så halvljus och helljus och halvljus igen. Automatiken kunde verkligen inte bestämma sig om ljuset det såg var för skarpt eller inte. Jag smålog när jag såg hur automatiken försökte lista ut hur den skulle hantera situationen.

Näe Volvo, på den här funktionen automatiskt helljus får ni allt lite bakläxa av mig. Inte helt hopplös men inte särskilt imponerande heller.
Jag skall läsa på lite mer i handboken till min V90 T6 Recharge om det automatiska helljuset, det kan behövas så man är på det klara med de begränsningar Volvo vill meddela oss : (jag har LED ljus med Adaptiv funktionalitet)

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... kt-helljus

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... darenheter

/Bo
#1472630
bem skrev:Jyx och beachman,
Intressant att läsa om era erfarenheter med det automatiska helljuset.
Jag tror jag vet varför det funka extra dåligt igår, det var nämligen regn när jag åkte på kvällen. Då kan rimligen inte kameran i framrutan se så bra. Det påverkar säkert hur bra helljusautomatiken kan göra sitt jobb.

Jag var ute och åkte ikväll också, men då var det torrt väder, provade automatiska helljuset för jag ville få mer kött på benen om de iakttagelser jag hittills samlat på mig om helljusautomatiken. Funka bättre ikväll, bara en personbil som ljusblinka och sen satt på helljuset i mitt nylle hela vägen tills vi möttes, fastän mitt automatiska helljus bländat av för länge sen. Vissa blir rätt irriterade tydligen och skall "ge igen" (dock har jag aldrig gjort så medvetet och skulle aldrig falla mig in heller slå på helljus medvetet i nyllet på en mötande bilist).

Två lite roliga iakttagelser ikväll:

Närma min en parkeringsficka och det satt en parkeringsskylt som det automatiska helljuset fick fnatt på. Först blända det av, sen på med helljuset, sen snabbt av med det igen och så förblev halvljus på en bit bortom jag passerat skylten.
Måste varit reflektioner i skylten från mitt ljus som spela automatiken ett spratt.

Närma mig ett f.d. café med några hus med ytterbelysning lite här och där och nån gatlampa. Min bil blända först av, sen på med helljuset en sväng, så halvljus och helljus och halvljus igen. Automatiken kunde verkligen inte bestämma sig om ljuset det såg var för skarpt eller inte. Jag smålog när jag såg hur automatiken försökte lista ut hur den skulle hantera situationen.

Näe Volvo, på den här funktionen automatiskt helljus får ni allt lite bakläxa av mig. Inte helt hopplös men inte särskilt imponerande heller.
Jag skall läsa på lite mer i handboken till min V90 T6 Recharge om det automatiska helljuset, det kan behövas så man är på det klara med de begränsningar Volvo vill meddela oss : (jag har LED ljus med Adaptiv funktionalitet)

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... kt-helljus

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... darenheter

/Bo
Jag tycker du ska ta ett snack med din PST om hur dåligt det fungerar på din bil. Troligen är det inte rätt kalibrerat. På min "gamla bil" fungerar det otroligt bra. Ingen som klagar på att det bländar. Enda gången som automatiken inte bländar av är när man möter en långtradare i en backe där endast positionsljusen längst uppe syns. En situation där jag förstår att automatiken inte fungerar.
Med tanke på dina inlägg här på detta forum så verkar du ha flera problem med din bil. Här är uppenbarligen ett till. :-(
#1475035
Det går få in väldigt mycket ”skräp” i en Volvo kombi, V90 (Recharge 2022). Körde iväg lite skräp och löv i plastsäckar åt morsan idag. Högen jag skulle få in var rätt stor men jag utnyttja alla skrymslen och vrår i bilen, nätt och jämt jag kunde baxa ner mig i förarsätet. :-)
Hittills har jag aldrig behövt åka två vändor till soptippen med de Volvo-kombi jag haft genom åren. Men jag tror nog min förra bil V70 MY14 är den bil som varit störst inne i bilen. Den sluttande bakrutan på V90 kan göra man inte kan knö in lika mycket prylar som i V70 II. Efter hemkomsten från tippen fick jag dammsuga hela bilen invändigt…
/Bo
Bilagor
B595743C-776B-49E2-B87E-B688410B02ED.jpeg
B595743C-776B-49E2-B87E-B688410B02ED.jpeg (4.58 MiB) Visad 466 gånger
5B6C4F62-3B9C-4A06-BE86-8B23AB027D2F.jpeg
5B6C4F62-3B9C-4A06-BE86-8B23AB027D2F.jpeg (3.55 MiB) Visad 466 gånger
EBEE7044-340C-42D7-913F-DFC74692F6D6.jpeg
EBEE7044-340C-42D7-913F-DFC74692F6D6.jpeg (3.47 MiB) Visad 466 gånger
CBE7652B-9DB0-4709-A692-15CCF6C88703.jpeg
CBE7652B-9DB0-4709-A692-15CCF6C88703.jpeg (3.21 MiB) Visad 466 gånger
#1476512
Har fått tid 13 dec. med min Volvomek för att se på 3 problem på min V90 T6 Recharge 2022 (ca. 3 mån gammal):
1) Höger backspegel fäller inte in sig när man låser bilen (vänster gör det).
2) Automatiska helljuset bländar mötande trafik vad det verkar (bländar av för sent), skall kalibrera ljuset eller vad det blir.
3) Går inte fjärrledes starta bilen med Volvo Cars appen, troligen ett känt problem. Meken skall kolla upp om fix är på gång via mjukvara (troligen).
/Bo
#1476657
Idag blev det ingen Adaptiv farthållare på väg till jobbet i morse (6 mil). Gissningvis lite smuts framför sensorpaket med kameran osv. på frontrutan uppe i kanten mitten på rutan. Men jag tycker inte det är så smutsigt, se bilden nedan (lite otydlig bild för det var lite skumt ute ännu strax innan kl. 08). Man kanske skall ha som vana att torka lite på frontrutan framför sensorpaketet innan man åker iväg?
/Bo
Bilagor
IMG_7112.JPG
IMG_7112.JPG (3.6 MiB) Visad 353 gånger
#1476701
Xanthopteryx,
Nja, minns inte, det kommer rätt mycket meddelanden i förardisplayen, mest sånt som inte fungerar. Men när jag åkte hem från jobbet nyss gjorde jag rent på vindrutan där kameran osv sitter i överkant av vindrutan. Och hela vägen hem (6 mil) funkade Adaptiva farthållaren (och styrhjälpen).
Om det nu var att rutan var lite för smutsig var det i så fall bra att se hur lite smuts på frontrutan framför kameran osv. som behövs innan Adaptiva farthållaren m.m. kastar in handduken. Nån pedant med biltvätt har jag aldrig varit men jag får nog bli det på vindrutan vid kameran och även hörnen på kofångaren bak strax nedanför baklyktorna för där finns radarsensorer och en i grillen i Volvoemblemet också om jag inte minns fel. Parkeringssensorernas placering och hålla rent där också nåt jag får hålla koll på. Backkameran skall finnas strax ovan reg.skylten. Får nog tvätta bilen ofta om allt skall lira med kamera, radar osv. :-)
/Bo
#1476703
Jag har aldrig varit med om att den adaptiva farthållaren lagt av, det styrs väl med radar och inte kameraenheten?

Däremot lägger pilot assist av titt som tätt, finns knappt några vägar där jag bor som det funkar på eftersom de vita sträcken längs vägen i princip hyvlas bort varje vinter och prio på att måla dit nya sker typ vart femte år.
#1476705
beachman,
Både Adaptiva farthållaren och Pilot assist var stendöd på väg till jobbet i morse, i 6 mil.
Ja radarn används för avståndsmätningen i Adaptiva farthållaren. Jag tog ett foto på Volvoemblemet i grillen, frontradarn sitter där, men inte tyckte jag den var så värst smutsig. Vad tycker du?
/Bo
Bilagor
CF4A5DB9-A663-4DA5-B2ED-0717901761FA.jpeg
CF4A5DB9-A663-4DA5-B2ED-0717901761FA.jpeg (5.96 MiB) Visad 283 gånger
#1476709
Torka av och testa. Den är smutskänslig absolut.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 32

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]