Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problemfordon
#1476566
Hej!
Skall försöka göra en lång historia kort. Jag köpte en Volvo 850 1997 nu i somras, bilen såg extremt fin ut och såldes utav ett par i 60 årsåldern och med endast två ägare. Provkörde den och upptäckte att lambdalampa lyser och prutade ner den till 10.000kr från 14.000kr. Jag körde sen iväg och efter 2km ryker bromsarna men den lyckas släppa lite så jag tar mig hem. Märker nu även att det knackar ifrån en drivaxel. Första månaden byttes detta:
Drivaxel, motorbussningarna, olja och oljefilter, luftfilter, tändstift, luftmassemätare, fördelarlock och rotor, tändkablar, bromsskivor och belägg, bilen fick även åka bärgningsbil på semestern då bränslepump la av som sedan byttes utan att byta filtret, så väl hemma så byttes även filtret som var rejält dåligt.Lambdalampa fortsätter att lysa och en kompis felsöker och upptäcker då att det visar att den tänder ojämnt( efter det som vi bytte alla tänddelar). Och den har lyst sedan dess med div olika symtom på motor osv men går bra ändå, skall laga upp detta på fredag är tanken på en verkstad. Idag är det vinter ute och jag upptäcker att bilen saknar ABS ?? Ingen lampa eller felkoder finns på detta. Även med tändningen på så finns ingen lysande ABSlampa. Finns denna bil utan? Ser ut att sitta ABS styrenhet. Upptäcker även att motorn inte blir varm nog,kan dem ha plockat ut termostat eller är detta vanligt på 850? Ja detta slutar aldrig krångla, den klunkar bak och är en aning låg så antar att fjädrar o dämpare o deras moster skall bytas snart med. Lagt snart 30.000kr i reparation på den och som skrivs så är den långt ifrån redig..nu känns det som man inte kan dra sig ur utan måste laga allt. Denna bil måste ha varit oservad många år då allt varit katastrof, satt olika tändstift tex haha ratten satt snett.Säkert har man varit för snål när termostaten gick sönder så man bara tog bort den. Sitter en lapp som intygar byte utav kamrem på bilen men jag börjar undra nu om det är gjort, skall ha gjorts för 2000mil sedan. Kan även säga att jag köpte bilen helt nybesiktad hur nu det är möjligt med alla dessa fel, gummit på Drivknuten var bara ett trassel och det saknades kulor i lagret, även bromsarna borde ha varit ett problem, även ABS.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1476570
Nej en 97:a har ABS, antingen har någon tagit bort lampan i instrumentpanelen eller så kan det vara glapp. På den 850 jag hade ett tag lös lampan till ABS kanske 1 gång av 10 man körde, men märkte på vintern att ABS nästan aldrig fungerade. Gällande termostat kan de gå sönder och fastna i öppet läge så inte säkert att den är bortplockad.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1476572
ABS-problemen dolde man antagligen inför besiktningen genom att ta bort lampan.
av Problemfordon
#1476575
Lurigt detta men antagligen så har man säker gjort det man kan för att dölja ABSproblemet då. Tror mätarhuset är bytt, då mätarställningen inte stämmer när man slår på den. Verkar fela det man kan tänkas köra på ett år. Kanske i denna veva man gjorde nått med att dölja abs. Känns som jag får börja och laga lambdaproblemet och sedan ta en sak i taget typ, men om inte kamremsbyte med vattenpump och termostat är för dyrt så kanske man behöver ordna det rätt omgående då man inte vet om det är gjort då så mycket annat är fuffens.. bilen har ingen rost och ser väldigt fräsch ut så i detta läge känns det som no return. Men det är ju ett antal tusingar kvar innan den blir redig då…
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1476586
Lambdaproblem är antagligen en kass sond. Ny originalsond/Bosch är nog enda vettiga sättet, Biltema och andra eftermarknadssonder brukar bara krångla.
av Problemfordon
#1476591
Men brukar den inte varna för lambda då i felkoder? Den säger bara ojämn tändning typ. När jag frikopplar så går varvet net en sekund så att den nästan dör sedan blir den normal. Och när jag tex lägger i ettan o kör och sen kopplar och lägger i tvåan så hänger varvet kvar lite, får vänta va 2-3 sekunder med att släppa upp kopplingen på nästa växel så varvet matchar. Även ovanligt slö och aning ojämn gång fram till 3000varv. Kopplar jag loss batteriet och väntar en 30 min och sedan kör så är det en helt annan bil att köra, går jämt och väldigt pigg, inga problem med varvet eller nått. Sen efter ett par mil så blir den kass igen och lampan tänds
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1476663
Jo, det verkar vara något annat än lambdasond. Du har väl OBD2-uttag i bilen? Vad använder du för att läsa felkoder?

Hur som helst, jag skulle börja med att byta alla tändningsdelar (igen). Tändstift, kablar, fördelarlock, rotor och tändspole. Beställ märkesdelar, gärna Bosch, från t.ex. Autodoc så blir det inte dyrare än Biltema.
Dessutom bör du absolut se över gasspjället och samtliga vakuumslangar och anslutningar.

Luftmassemätare är också en het kandidat.

Edit:
Skulle nog börja med att se över och byta vakuumslangar och luftmassemätare. Hjälper inte det ser man över samtliga tändningsdelar igen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1476867
Beroende på motor i bilen så behöver du antingen vol-fcr mjukvaran för att läsa ut felkoder ur motorn. Det gäller bara dom med Motronic4.4, vilket sitter på GLT och AWD-modellerna av 850 96-98(... och R, men tvivlar på att det rör sig om en sådan).
Är det annan motor, t ex T5 eller 144hk(SE), så läses även motorkuder ut med hemmabyggd blinkläsare.

Alla andra koder utöver motorkoder(ABS, SRS, ECC etc etc) läses ut med hemmabyggd blinkläsare.
av Problemfordon
#1476869
Ja vi får se imorgon vad verkstaden säger om lambdaproblemet. Det är en 170 glt modell. Vet faktiskt inte vilken typ utav dator dem använde som kikade på detta sist men antar att verkstaden har rätt verktyg. Får be dem kika på ABS samtidigt:)

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]