ChristerN skrev: ↑ons 01 dec 2021, 13:12
Javerhammar skrev:Kraftigare batteri hjälper inte då det är laddtiden kontra strömförbrukning som inte linjera helt :)
Jag kör med en CTEK 7.0 MXS med snabbkoppling på batteriet för att stödladda. Fungerar utmärkt :)
Rätt iofs men ska man vara korrekt så tar ett lite större batteri emot mer laddning mellan, säg, 75-85%. Det går inte fortare att komma upp till 85% men för ett större batteri utgör de 10 %-en mer ström. (Knepigt att förklara men ganska självklart egentligen.) Därav kan det vara bättre att ha ett större batteri.
Ett AGM laddar också lite fortare än ett vanligt bly-syra vilket kan vara bra att veta.
Bra att veta (när jag ändå nördar ner mig lite ) är att upp till ca 80% går återladdningen ganska fort. Därefter avtar laddningsströmmen och många gånger kan det ta uppemot ett dygn att ladda det som är mellan 95 och 100%.
Nej glasklart, men som TS skrev kör denne i princip enbart korta körningar och mycket värmare.
Om generatorn i bilen skickar på en laddström om (för enkelhetens skull) 10A så kommer det under samma förutsättningar generera lika mycket lagrad energi oavsett batteriets storlek. Under de förutsättningarna kan TS klämma in ett 120Ah batteri utan att det ger någon faktisk skillnad om det inte får en chans att laddas ordentligt. Är hyfsat säker på att bilarna ännu inte kan detektera batteriets totala kapacitet och anpassa laddströmmen.
Inte tar det ett dygn att ladda de sista %? ja det krävs mer energi för de sista procenten men inte så mycket i ett vanligt 70Ah startbatteri.
7.0mxs ligger i princip spot on 0.1C (för ett 70Ah batteri), risken för förgasning och därmed behov av sänkt laddström är ju obefintlig, jag kan absolut ha fel och vill gärna bli rättad om det jag skrivit ovan inte stämmer