Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
#1476581
Hej alla där ute
Är det någon fler än jag som har problemet att kupefläkten slår av om man sätter på bränslevärmaren under färd?.
Jag har märkt detta fenomen flera gånger nu när tempen ute ligger på -20 och man vill boosta på värmen i bilen när man åker iväg.
av AndS
#1476602
Är en det bil med möjlighet att aktivera tillskottsvärme så gör ju bilen det automatiskt när det behövs dvs startar bränslevärmaren.
Då är det bara att ställa max temp så sköter bilens värmesystem det automatiskt.
av JGB
#1476632
Visste inte ens att det gick att slå igång den manuellt under färd. Vad jag förstår så används den automatiskt vid behov även när man kör, då dieslar på grund av sin relativt höga verkningsgrad inte alltid avger tillräckligt med värme.

När du slår igång den manuellt så skulle jag tro att du just slår på parkerings-läget, där fläkten inte går fullt för att inte sluka batteriet när bilen är av.
av AndS
#1476655
JGB skrev: tis 30 nov 2021, 22:22 Visste inte ens att det gick att slå igång den manuellt under färd. Vad jag förstår så används den automatiskt vid behov även när man kör, då dieslar på grund av sin relativt höga verkningsgrad inte alltid avger tillräckligt med värme.
Tillskottsvärmen går att avaktivera så man får kolla inställningarna. Men man kör ju den alltid aktiverad, finns i och för sig en notering från Volvo att man kan behöva slå av den om man kör många och korta sträckor vintertid.
Användarvisningsbild
av falcon
#1476659
Tillskottsvärmen är avaktiverad som std, det jag vill göra är att jag slår på den när jag behöver det. men då slår fläkten av.
Känns bara konstigt att fläkten ska slå av.
av AndS
#1476665
falcon skrev: ons 01 dec 2021, 08:51 Tillskottsvärmen är avaktiverad som std, det jag vill göra är att jag slår på den när jag behöver det. men då slår fläkten av.
Känns bara konstigt att fläkten ska slå av.
Varför, är det korta sträckor och problem att ladda batteri?
av III
#1476684
Jag har stängt av funktionen då jag har billen i ett mindre garage, har bilens stått ute och körs in så är det både kort tur och osande i garaget. På jobbet står den också i garage.
av beachman
#1476702
Jag saknar verkligen en knapp i sensus för att tillfälligt aktivera tillskottsvärme.

Jag har den i princip alltid avstängd för att slippa dieseloset som jag får huvudvärk av, den ökade bränsleförbrukningen och miljöskammen :-D Men jag skulle vilja välja själv att tillfälligt aktivera tillskottsvärme när jag vet att jag ska köra en längre sträcka när det är riktigt kallt ute. Ungefär som att inaktivera start/stopp fast tvärtom ;-)
av AndS
#1476713
Äh, man använder väl de funktioner som finns. Köper man en bil i V90-klassen och räknar enstaka cl, ja vi är ju olika.
Om det luktar diesel är nog att du använder den för sällan, skämtar inte, hare kört i nuvarande bil i 9000 mil och snart 5 år med en CC och inte luktar det diesel i bilen när tillskottet går igång. :-D
Luktar det diesel i bilen under färd så är det något problem med din värmare, avgaserna går ut i hjulhuset och kan aldrig leta sig in i bilen.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]