...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#761762
StringerBell skrev:
Andis skrev: Vill ni ha så här i sverige????? Kommer bli så Sverige brukar ta efter usa.
Min fråga är var din smärtgräns för bilköer går. Den ser uppenbarligen olika ut för olika människor. Jag själv hatar köer, passionerat.

Talade med en Onsala-bo för ett tag sedan. Onsala är ett exklusivt, havsnära område utanför Kungsbacka, söder om Göteborg. Denna människan kunde betrakta köandet på den smala vägen genom samhället som ett sätt att varva ned. (Alla har ju fina bilar och åker med egen bil till jobbet) Helt otroligt. Själv ser jag hur mitt liv försvinner bort i total meningslöshet.
Kör bara bil i stan om jag verkligen måste annars tar jag bussen eller tåget i stan.

Har även ändrat mitt arbetssätt för att slippa åka så mycket, nu mer bara in till stan 1-2 gånger i veckan. Kör då rejält långa dagar om det behövs för att slippa åka fler än 1-2 gånger. Ett råd jag gärna råder er med att se om ni kan ändra så ni slipper åka så mycket.

Men efter att suttit i rejäla köer utomlands så tycker jag det är rätt lugnt här. Brukar räkna när jag kör bil till stan vardagar 1-2 timmar på 2,2 mil. Tycker dock fortfarande att det gick bättre förut innan tullarna i alla fall dom tider jag åker.

Lyssnade på en intressant utredning för ett tag sen där det gick ut på att inte bygga fler vägar utan ha det som det är så blir det inte mer avgaser då det inte fins plats för fler bilar. Samt det löser sig själv att folk orkar inte sitta i köer utan väljer självmant ett annat sätt att ta sig fram för att slippa sitta i köer. Hmm kanske inte en så dum idé. Kan nog ligga lite i det. Tyckte den först var skum men funderat på den ett tag och kanske inte så dum i alla fall.
#763525
Så där, då har man fått betala sin första trängselavgift i GBG. Det kostade mig hela 13 kr. Måste ha varit ren förlust eftersom fakturor kostar betydligt mer att administrera än de 13 kronor man får in. Tsss..... jösses :roll:
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1476646
Mmm. Och då ska vi inte tala om förseningsavgiften men det gör jag änndå. 500 spänn. Jösses.
Regeringen gör tydligen som dom vill.

Om du inte betalar din faktura i tid kan företaget skicka en ny faktura och lägga på en påminnelseavgift. Påminnelseavgiften ska finnas med i avtalet och får inte vara mer än 60 kronor. Företaget får bara kräva påminnelseavgift en gång. Det är ditt ansvar att företaget får betalningen i tid, senast på förfallodagen.

Jag slutar aldrig påpeka transportstyrelsens ocker.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1981-739

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1479697
GLIZ skrev: ons 01 dec 2021, 04:15 Mmm. Och då ska vi inte tala om förseningsavgiften men det gör jag änndå. 500 spänn. Jösses.
Regeringen gör tydligen som dom vill.

Om du inte betalar din faktura i tid kan företaget skicka en ny faktura och lägga på en påminnelseavgift. Påminnelseavgiften ska finnas med i avtalet och får inte vara mer än 60 kronor. Företaget får bara kräva påminnelseavgift en gång. Det är ditt ansvar att företaget får betalningen i tid, senast på förfallodagen.

Jag slutar aldrig påpeka transportstyrelsens ocker.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1981-739

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Av någon anledning är just myndigheter undantagna från lagen om ocker, vilket är en ganska äcklig typ av dubbelmoral eftersom det är just diverse myndigheter som ska beivra och bestraffa ocker.
av Lövet
#1479706
MarcusJ skrev:Av någon anledning är just myndigheter undantagna från lagen om ocker, vilket är en ganska äcklig typ av dubbelmoral eftersom det är just diverse myndigheter som ska beivra och bestraffa ocker.
Eftersom trängselskatt är just en SKATT så gäller inte reglerna om påminnelseavgift. Myndigheten bryter således inte mot några bestämmelser eftersom dessa gäller något annat.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1479710
Lövet skrev: lör 18 dec 2021, 14:03
MarcusJ skrev:Av någon anledning är just myndigheter undantagna från lagen om ocker, vilket är en ganska äcklig typ av dubbelmoral eftersom det är just diverse myndigheter som ska beivra och bestraffa ocker.
Eftersom trängselskatt är just en SKATT så gäller inte reglerna om påminnelseavgift. Myndigheten bryter således inte mot några bestämmelser eftersom dessa gäller något annat.
Har aldrig påstått att de bryter mot några bestämmelser.

Man kan dock jämföra med påminnelseavgiften för försenad fordonsskatt (hos samma myndighet) vilken normalt är 100 kr. Sett till andelen av den ursprungliga skatten är det en mkt låg avgift jämfört med 500 kr i avgift för en ursprunglig skatt som kan vara så låg som 9 kr.

Man har också fått mycket kritik för förfarandet med trängselskatten, med rätta även om det per definition inte är olagligt. Stat och myndigheter har ofta andra regelverk för sig själva än vad som gäller för oss andra. Vilket är något av själva andemeningen i "dubbelmoral"...
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1479729
MarcusJ skrev:Man kan dock jämföra med påminnelseavgiften för försenad fordonsskatt (hos samma myndighet) vilken normalt är 100 kr. Sett till andelen av den ursprungliga skatten är det en mkt låg avgift jämfört med 500 kr i avgift för en ursprunglig skatt som kan vara så låg som 9 kr.
Det håller jag med om. Men jag tror att det rent formellt är olika typer av skatter. Absolut skulle det vara mer rimligt med 50-100kr i påminnelseavgift. Sen rent allmänt får man ju kämpa för att betala för sent, åtminstone i Stockholm har man ju 2 månader på sig att betala om passagen sker i början av månaden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1479739
Lövet skrev: lör 18 dec 2021, 15:43Det håller jag med om. Men jag tror att det rent formellt är olika typer av skatter. Absolut skulle det vara mer rimligt med 50-100kr i påminnelseavgift. Sen rent allmänt får man ju kämpa för att betala för sent, åtminstone i Stockholm har man ju 2 månader på sig att betala om passagen sker i början av månaden.
Absolut. Dessutom väldigt enkelt att ordna autogiro på trängselskatt, då slipper man bekymmer.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]