- ons 01 dec 2021, 18:56
#1476719
Jag förstår att du är orolig med tanke på dagens bensinpriser. Dessutom känns det inte kul att tanka oftare än nödvändigt.
MEN, bilens totala driftskostnad, kan bli LÄGRE med en lite mer bränsletörstande bil, än en som drar mindre bensin, men som konstruktionsmässigt håller sämre kvalitet.
Dessutom så ska ju bilens inköpspris vägas in jämfört med en snålare bil, som kanske inköpsmässigt är dyrare, men som pga sin större komplexitet kostar mer i drift, tex service, avancerade fel/felsökning.
Jag har själv en 940 LTT manuell, som gått 7500 mil, och som har väldigt bra totalekonomi, eftersom bilen är rejäl, och saknar många moderna potentiella felkällor. Den är Classic-utrustad, samt ACC.
Den har förbrukat som som minst 0,61 (landsväg och motorväg 18 mil) och ett mer normalt snitt mellan 0,84-0,87. Som högst uppmätt under litern. (En nyare Volvo tex i samma storleksklass, förbrukar nog inte mycket mindre)
Oljebyten och liknande gör jag själv, eftersom jag ej behöver stämpel i boken på samma sätt som om bilen fortfarande skulle haft möjlighet till maskinskadeförsäkring.
Jag provkörde för skojs skull en V60 T3-automat VEA, som hade runt 0,83 i snittförbrukning på instrumentet. Så det kan tänkas att du kan spara minst 1 dl/milen, jämfört med 940, men sedan tillkommer andra saker. Tex risk för rost, lackblåsor, elrelaterade fel, samt högre inköpspris, högre underhållskostnader, risk för totalhaveri om kamremmen går av, etc.
Min notering är att en hel del människor som skulle ha råd med en ny bil, ändå kör äldre bilar. Kanske pga totalekonomi, och att man tröttnat på avancerade fel på nyare konstruktioner.
Det gäller dock att hitta ett mycket välskött exemplar, så kan du mycket väl göra ditt livs bästa (bil)inköp.
Känslan av att köra en nyare bil, försvinner snabbt, och äts upp av irritation när den nyare bilen står på Volvo för diagnosticering, och pst säger att vi vet inte säkert vad som är fel, men vi tor att det är styrboxen, kostar bara 15000:-
Då är det faktum att bilen drar nån dl bensin mindre, inte vad man ligger och tänker på på den kvällen....
Bara det faktum att en del 940 fortfarande har fungerande Ac, medan en hel del nyare Volvo på KVD, har Ac trasig, trots att de bara är några år gamla, vittnar om att kvaliteten många gånger är sämre nuförtiden.
Jag har själv provkört 2 st V60 och 1 S60, där två av bilarna hade trasig Ac, trots att de inte var äldre än 2015; och legat på god marginal på rätt sida om 20000 mil.