Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1476523
Ojojoj!
Enda lösningen är nog skroten tyvärr.
Jag har sett några få bilder där detta har hänt, och majoriteten är helt friska. Jättekonstigt.

Alternativet är att kapa bort friskt torn på annan bil och svetsa dit. Tidsödande (=dyrt) och svårt att få det på exakt rätt ställe. Annars blir Camber och Castervinklarna åt H-E och bilen väldigt knepig efter vägen.

Är du inte jättekunnig bilplåtsvetsare själv med alla grejer tror inte jag det lönar sig med reparation. Hur ser övriga bilen ut under?
Bakvagnsinfästning, den andra sidans torn, osv... Det ser ut att ha varit behandlat/"åtgärdat" där innan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1476534
En händig karl och bra svets löser många problem. Som "MickeM" skriver kolla resten av bilen först. Sedan hitta på skroten som bra, och kapa den några cm under där din är hel. Fjäderbenen på båda bilarna måste vara borta. Märk uppexakt (flera referenspunkter) var fjäderbenen sitter och ska sitta. Kapa sedan bort det på båda bilarna och pressa i det "nya" underifrån (väl rengjort och plåtrent) tills det sitter exakt som det gamla satt. Sedan är det bara det lättaste kvar, svetsa fast det.... Jag gjorde detta på några bilar på -70 och -80-talet. Bl.a på vår firmabil (Ford Escort Estate MK ll -75) som jag byggt om till Vialle motorgasdrift (var populärt några år i skarven -70 -80-tal)
av Denlilleelake
#1476539
Fy f.....
Håller med MickeM där, ser ut som någon varit o "kladdat"/fusklagat där tidigare.
Kolla noga hur resten av bilen ser ut under!
Är bilen nyköpt?
Det där får iaf mig att överväga skroten och vidta åtgärder mot säljaren.
(Beroende på om det är handlare eller privatperson så ARN eller hot om allvarliga konsekvenser)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1476547
Att fixa det där ordentligt är ett stort jobb. Helst bör man ju ha en annan kaross att kapa ut hela fjädertornet ifrån och sedan flytta över det. Och har man inte utrustning och en hel del fritid så lär det inte vara vettigt att börja göra något åt. För risken är ju att passagerarsidan är i liknande skick.
av Kms1337
#1476642
Tack för era svar :) kan typ inget så ja… köpte den av en kille som håller på mycket med 240 bygger om så känns som man vart ganska lurad …
Användarvisningsbild
av lennarte
#1476654
Kms1337 skrev:Ska tilläggas att i övrigt under är den ganska fin :)
Der är just det som är "lurit". Rosten kommer inifrån och syns inte förrän det är försent. Det jag ser på bilderna är att plåten omkring där det gått sönder ser också rostigt ut, där är hål ut mot skärmkanten också, det såg jag inte när jag tittade på bilden första gången. Men några tidigare lagningar ser jag inte.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]