Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsakel1
#1476584
Hej, jag har en v60 med bränslevärmare. Korta turer i kombination med värmaren gör att batteriet inte hinner ladda. Nu till min fundering. Ska jag köpa ett kraftigare batteri, typ 90 ah eller en laddare typ calix bc 1207. Någon som vet eller har efarenhet att dela?
/Lasse
av UnleashFusion
#1476589
larsakel1 skrev: tis 30 nov 2021, 19:42 Hej, jag har en v60 med bränslevärmare. Korta turer i kombination med värmaren gör att batteriet inte hinner ladda. Nu till min fundering. Ska jag köpa ett kraftigare batteri, typ 90 ah eller en laddare typ calix bc 1207. Någon som vet eller har efarenhet att dela?
/Lasse
Har du elstolpe vid jobbet/hemmet(carport/garage)? om svar ja, då hade jag givetvis installerat en calix bc 1207
av Javerhammar
#1476590
Kraftigare batteri hjälper inte då det är laddtiden kontra strömförbrukning som inte linjera helt :)
Jag kör med en CTEK 7.0 MXS med snabbkoppling på batteriet för att stödladda. Fungerar utmärkt :)
Användarvisningsbild
av bem
#1476661
Javerhammar skrev: tis 30 nov 2021, 19:55 Kraftigare batteri hjälper inte då det är laddtiden kontra strömförbrukning som inte linjera helt :)
Jag kör med en CTEK 7.0 MXS med snabbkoppling på batteriet för att stödladda. Fungerar utmärkt :)
Den laddaren hade jag också med snabbkoppling, med min förra Volvo V70 D3 MY14. Funka kanon, ladda batteriet regelbundet på vinterhalvåret när jag körde bränslevärmaren mycket som tär rätt hårt på batterikapaciteten, spänningen kan bli lite för låg på batteriet annars så kan inte bränslevärmaren starta, det skall ju vara lite kräm kvar i batteriet så bilen kan starta.
/Bo
av ChristerN
#1476672
Javerhammar skrev:Kraftigare batteri hjälper inte då det är laddtiden kontra strömförbrukning som inte linjera helt :)
Jag kör med en CTEK 7.0 MXS med snabbkoppling på batteriet för att stödladda. Fungerar utmärkt :)
Rätt iofs men ska man vara korrekt så tar ett lite större batteri emot mer laddning mellan, säg, 75-85%. Det går inte fortare att komma upp till 85% men för ett större batteri utgör de 10 %-en mer ström. (Knepigt att förklara men ganska självklart egentligen.) Därav kan det vara bättre att ha ett större batteri.
Ett AGM laddar också lite fortare än ett vanligt bly-syra vilket kan vara bra att veta.
Bra att veta (när jag ändå nördar ner mig lite ;-) ) är att upp till ca 80% går återladdningen ganska fort. Därefter avtar laddningsströmmen och många gånger kan det ta uppemot ett dygn att ladda det som är mellan 95 och 100%.
av Malmstroem
#1476687
Ligger du precis på gränsen att laddningen klaras så kan det hjälpa med ett större batteri.

Med ett större batteri kan du också vänta lite längre mellan laddningarna.

För de allra flesta som kör lite och använder värmaren ofta så är bästa lösningen att skaffa en laddare och ladda så ofta som behövs. Då behövs inte ett större batteri. Naturligtvis blir det inte sämre med ett större batteri -- men även ett större batteri torde behöva laddas. Bara lite mer sällan.

Jag har inte bytt till större batteri på någon av våra bilar. Jag använder däremot laddare regelbundet under vintertid.
Användarvisningsbild
av bem
#1476712
AGM batteriet i min förra Volvo, V70 D3 MY14 var väldigt bra, originalbatteriet från fabrik. Jag hade bilen från dec. 2013 till aug. 2021, över 7,5 år. Ladda med min CETEK laddare på snöflingeläget (för AGM) alla åren på vintern. Inbillar mig det kan vara det i kombination att bilen kördes nästan varje dag och batteriet aldrig blev dåligt laddat som gjorde batteriet höll genom åren. Körde dieselvärmaren mycket på vintern alla åren. Bilen såldes vidare med originalbatteriet. Det håller kanske några år till om näste ägare laddar batteriet som jag gjorde. Jag skicka med CTEK laddaren inkl. snabbkopplingen på batteriet till näste ägare, jag behövde den inte för min V90 T6 Recharge MY22 laddar 12 volt batteriet när man har bilen ansluten med laddsladden.
/Bo
av Lindgren021
#1476792
larsakel1 skrev:Hej, jag har en v60 med bränslevärmare. Korta turer i kombination med värmaren gör att batteriet inte hinner ladda. Nu till min fundering. Ska jag köpa ett kraftigare batteri, typ 90 ah eller en laddare typ calix bc 1207. Någon som vet eller har efarenhet att dela?
/Lasse
Jag misshandlar mina värmare ganska mycket tycker jag men får aldrig problem med batteriet.
Har du stängt av att värmaren kan gå under körning, för det gör den annars även om du kört den 30min innan avfärd. Den funktionen har jag alltid stängt av på mina bilar eftersom jag ändå kör värmaren innan samt att volvo rek att man har den avstängd om man kör mycket korta sträckor. Kombinationen kan innebära att värmaren går 30 min före avfärd och sedan hela vägen till jobbet 20-30 min.
av Javerhammar
#1476897
ChristerN skrev: ons 01 dec 2021, 13:12
Javerhammar skrev:Kraftigare batteri hjälper inte då det är laddtiden kontra strömförbrukning som inte linjera helt :)
Jag kör med en CTEK 7.0 MXS med snabbkoppling på batteriet för att stödladda. Fungerar utmärkt :)
Rätt iofs men ska man vara korrekt så tar ett lite större batteri emot mer laddning mellan, säg, 75-85%. Det går inte fortare att komma upp till 85% men för ett större batteri utgör de 10 %-en mer ström. (Knepigt att förklara men ganska självklart egentligen.) Därav kan det vara bättre att ha ett större batteri.
Ett AGM laddar också lite fortare än ett vanligt bly-syra vilket kan vara bra att veta.
Bra att veta (när jag ändå nördar ner mig lite ;-) ) är att upp till ca 80% går återladdningen ganska fort. Därefter avtar laddningsströmmen och många gånger kan det ta uppemot ett dygn att ladda det som är mellan 95 och 100%.
Nej glasklart, men som TS skrev kör denne i princip enbart korta körningar och mycket värmare.
Om generatorn i bilen skickar på en laddström om (för enkelhetens skull) 10A så kommer det under samma förutsättningar generera lika mycket lagrad energi oavsett batteriets storlek. Under de förutsättningarna kan TS klämma in ett 120Ah batteri utan att det ger någon faktisk skillnad om det inte får en chans att laddas ordentligt. Är hyfsat säker på att bilarna ännu inte kan detektera batteriets totala kapacitet och anpassa laddströmmen.
Inte tar det ett dygn att ladda de sista %? ja det krävs mer energi för de sista procenten men inte så mycket i ett vanligt 70Ah startbatteri.
7.0mxs ligger i princip spot on 0.1C (för ett 70Ah batteri), risken för förgasning och därmed behov av sänkt laddström är ju obefintlig, jag kan absolut ha fel och vill gärna bli rättad om det jag skrivit ovan inte stämmer

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]