NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av WilliamAndersson
#1475102
Tjena jag har en Volvo S40 2007 och jag undrar hur man gör om man vill ha en eftermarknads radio därför att klimatsystemet och bilens inställningar är inbyggt i den radion som sitter där nu. Jag har hittat eftermarknads för runt 6000kr som löser allt men det är för dyrt för min smak. Finns det billigare alternativ?
Användarvisningsbild
av HCP
#1475197
Det är den kostnaden du får titta på om du ska byta ut huvudenheten till en annan och behålla kontroller för AC och annat i panelen.
Annars är det flytt av displayen som gäller och bygga eget kring uttaget för att få in en vanlig stereo.

Jag körde ett tag med AUX som kopplas direkt på antenningången och tog analog signal till slutstegen, men det är inte ens i närheten av en ordentlig setup.
Användarvisningsbild
av WilliamAndersson
#1476229
Det jag är ute efter är att installera en baslåda, behöver RCA och kan köpa en sån omvandlare på biltema som man kopplar in höger o vänster högtalare i. Problemet är att jag tror att jag bara har högtalare i dörrarna så det är lite jobbigt att dra kabel från dem. Vet något hur man gör?
Användarvisningsbild
av HCP
#1476301
WilliamAndersson skrev: sön 28 nov 2021, 16:31 Det jag är ute efter är att installera en baslåda, behöver RCA och kan köpa en sån omvandlare på biltema som man kopplar in höger o vänster högtalare i. Problemet är att jag tror att jag bara har högtalare i dörrarna så det är lite jobbigt att dra kabel från dem. Vet något hur man gör?
Högnivå till rca funkar, men skippa biltemas. Köp en riktig från t.ex. BRL eller dBAkuten. De kostar lite mer men i längden kostar de mindre när du blitt sur på biltema-skiten ;)

Om du ändå har 5m RCA kan du ta signal bakom radion, där finns också ström till den så det räcker.
Annars kan du ta högtalarsignal i b-stolpen, men de är ett jäkla fippel med paneler och gummitutor.

Om du har AUX ingång kan du hänga på valfri BT där, jag hade en enkel från Netonnet vilket funkade fint.
Annars får du skaffa en sådan modul man installerar fast på antenningången med aux där du sen kopplar BT. (har en beg. med BT om du är intresserad).

Jag har rivit hela inredningen på min V50 o dragit kabel och jag skulle tipsa om att sätta högnivåomvandlare bakom radion.
Om du inte har inbyggda slutsteget till vänster i bagaget, isåfall kan du ta signal där.
Användarvisningsbild
av WilliamAndersson
#1476504
Tack för svar!
Jag funderar på en sån bluetooth man sätter på antenn kabeln, vad heter de?
Vilka kablar bakom radion sätter man högnivåomvandlare till?
Användarvisningsbild
av HCP
#1476522
WilliamAndersson skrev: tis 30 nov 2021, 10:55 Tack för svar!
Jag funderar på en sån bluetooth man sätter på antenn kabeln, vad heter de?
Vilka kablar bakom radion sätter man högnivåomvandlare till?
Kablar bakom radion kan du ta vilka som helst egentligen, beroende på om du har dubbla ingångar på lågnivåomvandlaren eller inte, spelar inte så stor roll om du kör från fram eller bakhögtalarna.
Finns lista på färger här -> viewtopic.php?f=31&t=157348

Jag har kört med denna. VEBA FM heter den, cirka 700kr från Amazon med kablarna på bilden.
Köpte en BT-enhet på Netonnet för 199kr tror jag de va.

Det var en riktig nödlösning, det fungerar men det är inte lika bra som fristående enhet som källa.
De flesta lösningar med fm-sändning är inte riktigt hundra.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (147.1 KiB) Visad 1365 gånger

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]