Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476378
Är det remskivan som består av två skivor och som jag ringat in med gul färg i bifogad bild du benämner som "främre" resp "bakre" remskiva? Det är just denna remskiva som jag upplever som svår att "bearbeta", komma åt och få på remmen på. Den sitter så högt upp där det är så trångt att jag knappt kan pressa förbi remmen, än mindre greppa eller använda något verktyg. Har mekvana på medioker nivå, men har gjort mer avancerade reparationer än så.
Bilagor
Motor B5254T6.jpg
Motor B5254T6.jpg (399.75 KiB) Visad 452 gånger
#1476379
Ja precis. Multiremmen måste ju bort men det tar jag för givet att det är gjort.

Upplevde inga problem alls att få på remmen på remskivan i gult. Lednyckeln satte jag då på en av de 4 skruvskallanra som syns i det gula.

Enda jag behövde hålla koll på var att remmen inte gled av kompressorhjulet samt att den höll sig kvar på den gula remskivan och inte matades av när jag vred på det.
#1476385
berrabus skrev:Ja precis. Multiremmen måste ju bort men det tar jag för givet att det är gjort.

Upplevde inga problem alls att få på remmen på remskivan i gult. Lednyckeln satte jag då på en av de 4 skruvskallanra som syns i det gula.

Enda jag behövde hålla koll på var att remmen inte gled av kompressorhjulet samt att den höll sig kvar på den gula remskivan och inte matades av när jag vred på det.
Tack för svar, berrabus. Ja multiremmen är bortplockad. Tillåt en sista fråga. Använde du "Volvo-originalrem" eller något annat fabrikat exv Gates, Contitech. Har vid upprepade tillfällen läst och hört att Volvo-originalrem ska vara mer elastisk än andra fabrikat, men Volvor lär väl inte tillverka remmar i egen regi. Har själv en rem från Gates.
#1476422
Jag lade på den på den främre remskivan, tog en lednyckel som passade på en av skruvskallarna, lade på remmen så gott det går på bakre remskivan, höll kvar den där med vänster hand och sedan med höger hand och lednyckel, roterade främre remskiva så remmen tvingades på den bakre.

Innerskärmen var avmonterad.

Precis så gjorde jag med
#1476439
xAx skrev:Tack för svar, berrabus. Ja multiremmen är bortplockad. Tillåt en sista fråga. Använde du "Volvo-originalrem" eller något annat fabrikat exv Gates, Contitech. Har vid upprepade tillfällen läst och hört att Volvo-originalrem ska vara mer elastisk än andra fabrikat, men Volvor lär väl inte tillverka remmar i egen regi. Har själv en rem från Gates.
Volvo skulle ha 530 SEK eller så.
Jag skickade efter en Gates 3PK628SF från Trodo istället för 111 SEK.
#1476456
Jag använde en Gates-rem, visserligen på en D5 och det gick väldigt smidigt. Ett buntband runt remmen så man har något att få tag om, och så bort med "brickan" som sitter utanför remskivan om jag minns rätt. Gjorde det mesta genom hjulhuset men hade även kåpan under borta och gjorde en del därifrån. Har lyft, så det underlättar förstås en del nu när man passerat 30 med råge
#1498202
Hej
Har med ledning av era inlägg i denna tråd försökt få på den korta ac-remmen men kan inte begripa hur jag ska gå tillväga. Har lagt remmen på den övre inre remskivan (inringad med gul färg på bild tidigare i tråden - på den yttre löper multiremmen) och därefter försökt rulla på den på ac-remskivan genom att samtidigt vrida densamma moturs för att få på den, men misslyckats.
Vad gör jag för fel? Bör tilläggas att jag inte har lyft utan arbetar liggandes från hjulhuset.
Emotser tacksamt råd och tips.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]