Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1475914
Haft två 945 ca 30.000 mil på kamrem oxh packboxpyte hos verkstad. Båda läcker fram även efter byte, kanske mer. Verkstadsägarn menar på att vev/kamaxel bli slitna och kan få svårare att täta. Är det så efter 30K mil?

En har gått 33k den andra 28k
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
#1476076
Nja, en viss sanning i att kamaxel o vevaxel kan bli slitna där packboxen tätar, men ytterst sällan det påverkar. Vad jag har råkat ut för är däremot att vissa nya packboxar är av så dålig kvalitet o börjar läcka efter tag. Jag försöker allt köpa original eller ännu hellre de av fabrikatet: "Elring" de brukar alltid täta även på en motor som gått över 30K mil.
//Ch
#1476087
En mm ut eller in gör ingen större skillnad, snarare tvärt om. Det kan bli ett slitmärke där den suttit innan, men brukar inte ha någon betydelse. Däremot kan gamla gummi tätningar ha betydelse. Gummi hårdnar med tiden, silicongummi däremot har bättre "lagrings egenskaper" och är hyfsat mjuka efter många år på hyllan. Dyrare och finns inte alltid att köpa hos bilreservdelshandlare. Trodo.se hade det till vevaxeltätningen bak när jag bytte kopplingen. Till tätningarna fram (några år sedan) köpte jag hos vår leverantör till förnödenheter till maskinerna på jobbet.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]