Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1476204
poseidon skrev:1. Välståndet i landet har ökat generellt. Dvs lönerna har ökat mer än bensinpriserna. 2. Bilarna drar mindre bensin.
Exakt de två nämns som förklaringar. Artikeln finns några sidor bakåt. Men varför skulle det vara "dåligt" för uträkningen att bilarna drar mindre bensin?
poseidon skrev:Tydligen minskar snittsträckan som vi kör med personbil så det är ju inte jättekonstigt att vi då lägger mindre pengar på bensin....
En förklaring till det kan vara att det finns fler hushåll med fler än 1 bil numera (men det vet jag inte, har inte kollat)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1476226
bem skrev:Blir lite som att måla faen på väggen men man bör nog ha några worst case scenario i tankarna och helt orealistiskt är väl inte att vi barkar iväg i riktning som jag målade upp.
Det beror säkerligen på var och hur man bor. Dom av oss på landsbyggden ser mycket väl att det är oroväckande möjligt att vi barkar i den riktningen, medans många i storstäder har tankesättet "äh, det är väl bara att gå/cykla 10m till affären, eller ta busses som går var 10ionde minut".......... Tyvärr tillhör ju våra kära politiker den senare skaran, med djupa plånböcker på köpet....


En stor del av att många blir väldigt irriterade på det ständigt ökande bränslepriset är främst för att det bara är skatter... Skatter på skatter.... Och vad får vi ut av det? Ptja, bor du i storstäderna får du säkert mycket vägunderhållning för pengarna, men resten av landet då? Jo vi får minsan vara glada om vi har mer asfalt än potthål :bored:
Hade det faktiskt varit bränslet i sig som steg i pris hade nog "hysterin" inte varit lika illa. Ej heller om alla fick se valuta för sina (bränsle)skattepengar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1476753
Hur kan nån ens bry sig om 50öre, och kalla det en kraftig sänkning sparar svensson 30kr i månaden?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1476756
Derank skrev:Hur kan nån ens bry sig om 50öre, och kalla det en kraftig sänkning sparar svensson 30kr i månaden?
Handlar nog mest om en känsla tror jag, det och mjölkpriset brukar ju uppröra känslor medans folk gladeligen handlar chips och lösgodis för mer pengar än detta eller i mitt tycke något helt skruvat att köpa cigaretter... Hur som, man sparar lätt in dessa slantar även om jag själv tycker att det är lite i överkant just nu med prissättningen. Såg förresten att 1 liter diesel kostar 18:47 här där jag brukar tanka nu
av Erik Å
#1476766
Derank skrev: ons 01 dec 2021, 22:34 Hur kan nån ens bry sig om 50öre..
Det blir nästan en tusenlapp om året om man åker 3000 mil..
Användarvisningsbild
av bem
#1476780
Derank skrev: ons 01 dec 2021, 22:34 Hur kan nån ens bry sig om 50öre, och kalla det en kraftig sänkning sparar svensson 30kr i månaden?
Kan lika gärna svänga uppåt 50 öre. Det blir ofta många bäckar små när prisökningar kommer igång och sammantaget kan det nog bli kämpigt för många att få ekonomin gå ihop om lönen inte hänger med i prisökningar om de håller i sig.
Men jag håller med att 50 öre kanske inte är nån jättegrej på bränslepriset, för oss som inte kör så många mil per år (förra året körde jag bara 800 mil, i år blir det nog ca. 1000 mil, nästa år troligen ca 1500 mil). Förr låg jag på 3000 mil år ut och år in.
/Bo
Användarvisningsbild
av poseidon
#1476783
Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.

Om man höjer skatten mer än vad som är motiverat för att få basfunktionerna i ett samhälle att fungera problemfritt bör man kunna motivera det.
50 öre på bränsle, 60 öre på elen, osv. Det blir mycket pengar till slut.
Om man då skickar 60 miljarder (bistånd) årligen till andra delar av världen med högst tveksamt resultat så anser jag att det blir svårt att motivera varför skatterna behöver va högre.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1476790
Derank skrev:Hur kan nån ens bry sig om 50öre, och kalla det en kraftig sänkning sparar svensson 30kr i månaden?
Som privatbilist är det nog mest känslan men för en åkare som tankar ett par kubik om dagen så har det större genomslag och som konsument kanske jag kan klara mig från stora påslag i matbutiken ett tag till om fraktkostnaderna inte skenar p.g.a drivmedelspriserna.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 93

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]