Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Oljepriset har sjunkit något från 85 dollar per fat till 82. Men det finns experter som varnar för att vi snart kan vara på 120 USD.
Förutom våra folkvaldas möjlighet att mecka med skatterna...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MarcusJ skrev:
Lucif3r skrev: ons 24 nov 2021, 18:51 Ja, det visar sig... Det kan ju knappast bli värre iaf :bored:
Vill du slå vad?
Eftersom bensinpriset ökar i pris hela tiden som det är nu, så anser jag att det inte kan bli värre. Dom enda alternativ som finns kvar är ju antingen "ingen förändring", eller prissänkning.
Användarvisningsbild
av Camel
Lucif3r skrev:
MarcusJ skrev:
Lucif3r skrev: ons 24 nov 2021, 18:51 Ja, det visar sig... Det kan ju knappast bli värre iaf :bored:
Vill du slå vad?
Eftersom bensinpriset ökar i pris hela tiden som det är nu, så anser jag att det inte kan bli värre. Dom enda alternativ som finns kvar är ju antingen "ingen förändring", eller prissänkning.
Allt är ju relativt. Reduktionsplikten kommer att göra bränslet dyrare. Det är en trappstege med ökad inblandning av biobränsle för varje år fram till 2030. När reduktionsplikten infördes ökade drivmedelspriserna i ett slag. Nästa höjningssteg är nu vid kommande årsskifte. Straffavgiften om oljebolagen inte reducerat enligt plikten uppgår 2030 till ca 9 kr/liter för diesel. Jag antar att det är exkl. moms. Där har ni höjden i ambitionerna. Delvis minskar ju inflytandet av råoljepriset ju mer reduktion man har, men hittills är det man blandar in dyrare och priserna vid pump har ökat.
Jag tror att priset vid pump mycket väl kan vara 30-35 kr/l år 2030. Men det kanske inte kan bli värre?
Användarvisningsbild
av Derank
och 2030 lär ju din lön ha ökat med några tusenlappar i månaden ochså så.....ibland låter det ungefär som de som skriker att soppan kostade 1kr litern på 70talet...
Användarvisningsbild
av GLIZ
3.48 kostade bensinen 1981
Det motsvarar 10.75 i dagens valutavärde. Så där nånstans skulle jag vara tyst 11 - 12 kr/L
Screenshot_20211126-031322_Chrome.jpg
Screenshot_20211126-031322_Chrome.jpg (32.87 KiB) Visad 334 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av poseidon
Tragiskt att folk motiverar det höga bensinpriserna med att lönerna oxå går upp.
Det säger en del om hur lite man förstår hur andra har det.

Att välståndet i ett land ökar innebär INTE att det per default är ok att ta ut högre skatter på vissa varor.
av MickeM
poseidon skrev: fre 26 nov 2021, 05:51 Tragiskt att folk motiverar det höga bensinpriserna med att lönerna oxå går upp.
Det säger en del om hur lite man förstår hur andra har det.

Att välståndet i ett land ökar innebär INTE att det per default är ok att ta ut högre skatter på vissa varor.
Jag håller helt med i politikerförsvaret av bränslepriset.
Man säger egentligen:
"Det är ok med högt bensinpris för alla för Sverige har aldrig haft så många miljonärer i storstäderna som nu"

Jag fattar också att man inte kan ha lågt pris, för det är politiskt självmord.
Själv tror jag miljöpåverkan inte står i så direkt relation till priset. Det är få som skulle åka extra om så priset gick ner 5kr/lit.

Varför visar ingen siffror på att bilåkandet har minskat radikalt nu senaste månaderna när priset stigit nästan 2kr/litern?
Det skulle ju tysta tvivlare.

Har någon sett sådana siffror?
Inte bara Timbros uträkning, som jag skulle vilja veta parametrarna man använt.

I långt perspektiv väljer nog dom flesta allt effektivare bil, men der gjorde man ju redan innan det var 10kr/lit. Den som har råd att strunta i det idag, "kommer man inte åt" med priset. (Vi har ju aldrig haft så många miljonärer)
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jag kör det jag måste. Bor 1 mil från affären. Kör även för en viss ersättning, bensin och underhåll. Har nu en s80 t6 som jag faktiskt funderar på att byta till nån bensinsnålare. Den drar ca 1L + milen i genomsnitt. Det är en rolig bil men min ekonomi 12.500 in per månad vill annat än att läggas på bensin. Det går knappt ihop och det finns inget utrymme för annat. Måste lägga ca: 3000kr på ett byte av packningar eller oljefälla beroende på vad felsökningen för 1000kr får för utfall...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
Det är högt bensinpris (och hög inflation) i många andra länder också. Såg på Aktuellt tro jag det var häromkvällen, från USA, en frisör övervägde cykla 1 mil till och sen lika långt hem till/från jobbet men så la han till det är vinter snart så...
Men det blir nog verklighet snart för många (som ännu kan) att ta fram cykeln (eller gå) istället för at ta bilen för det blir för dyrt åka bil bl.a. på grund av bränslepriserna.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
@bem, Såg det oxå. Då känns det kanske onödigt att ha hög skatt på det redan höga bränslepriset.... Men visst, vill man tvinga folk å cykla å leka Miljöfascist så visst.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 93

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd