poseidon skrev: ↑fre 26 nov 2021, 05:51
Tragiskt att folk motiverar det höga bensinpriserna med att lönerna oxå går upp.
Det säger en del om hur lite man förstår hur andra har det.
Att välståndet i ett land ökar innebär INTE att det per default är ok att ta ut högre skatter på vissa varor.
Jag håller helt med i politikerförsvaret av bränslepriset.
Man säger egentligen:
"Det är ok med högt bensinpris för alla för Sverige har aldrig haft så många miljonärer i storstäderna som nu"
Jag fattar också att man inte kan ha lågt pris, för det är politiskt självmord.
Själv tror jag miljöpåverkan inte står i så direkt relation till priset. Det är få som skulle åka extra om så priset gick ner 5kr/lit.
Varför visar ingen siffror på att bilåkandet har minskat radikalt nu senaste månaderna när priset stigit nästan 2kr/litern?
Det skulle ju tysta tvivlare.
Har någon sett sådana siffror?
Inte bara Timbros uträkning, som jag skulle vilja veta parametrarna man använt.
I långt perspektiv väljer nog dom flesta allt effektivare bil, men der gjorde man ju redan innan det var 10kr/lit. Den som har råd att strunta i det idag, "kommer man inte åt" med priset. (Vi har ju aldrig haft så många miljonärer)
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.