Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475540
Hejsan alla kunniga !

Jag har haft så mycket hjälp ifrån detta forum dom sista månaderna efter jag köpte min V70 så tack till alla som skriver och svara på alla olika inlägg !
Fått till att felsöka haldex och Skölja växellådan m.m med hjälp av er så tack allesammans!

Nu till min fråga:

Körde min bil in i det uppvärmda garaget för att felsöka haldexen, pallade upp bilen för att kolla kardan, vinkelväxel, vad som snurrade och vad som inte snurrade.
Detta resulterade i att ABS lampan tändes vilket jag provade att släcka genom att lossa - polen på batteriet en stund, det fungerade inte men lampan slocknade på en gång när bilen stod på egna ”ben” igen och jag bromsade till.
Men nu till det konstiga, värmen slutade fungera.
Motortempmätaren ligger stadigt på 90 grader, båda slangarna som går genom torpeden känns lika varma (fläkt avslagen) alla slangar som går i motorutrymmet är ungefär samma temperatur.
Kylarvätskan är på rätt nivå och vart byt nu i sommar.
Sensorn i kupén har blivit uttagen och blåst ren på damn
Alla fläktar blåser på alla olika lägen vare det är defroster, manuellt eller auto.
Är det nån som har varit med om nåt liknande ? Kan det ha blivit nåt spök med mjukvaran ?

Alla tips mottaget tacksamt !
#1475786
Det är ett rätt vanligt fel att värmen försvinner på denna modell bl a om du söker här på forumet. Jag har själv problem just nu med min bil, i mitt fall handlar det om att det fastnar skräp i värmeväxlaren i kupén, spolar man rent så fungerar det ett tag igen.
I ditt fall så skriver du att båda slangarna till kupén är lika varma, utloppet borde vara svalare ifall det vore stopp, fast det sägs också finnas de värmeväxlare som släpper förbi allt vatten så man ändå har ett flöde men som trots detta inte går igenom växlaren och värmer upp kupén.
Så för att få klarhet i det så krävs det felsökning.

Om du vrider upp värmen till max på vreden, kommer det någon värme då? Om ja, då ligger troligen felet i ecc-panelen t ex tempgivaren eller aspirantfläkten. Om nej, då är det förmodligen stopp i värmeväxlaren.
Men det kan även handlar om cirkulationsproblem i övriga systemet. Det kan även vara att termostaten inte öppnar kring den temp som det är tänkt, fast ifall värmen försvunnit helt och plötsligt så borde det inte vara den, men som sagt, man kan aldrig vara riktigt säker och det är alltid bra att ha flera anfallsvinklar när man ska felsöka! ;)
#1475796
Värmeproblemet. Kanske ett tips.
Läs ut om du har någon felkod. Kan vara spjällmotor/motorer som har kommit i olag.
En Reset behövs då för att återställa dem. Detta har hänt mig och kalluft som blåst in i kupén.

Lennart

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]