NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
#147548
Är det normalt att torkarbladen fortfarande är fastfrusna efter 1 timmes gångtid med dieselvärmaren plus en halvtimmes bilkörning vid 2 minusgrader?? Detta är något som VERKLIGEN irriterar mig! Är jag ensam om detta problem?

En annan sak som irriterar mig med torkarna (märkte detta redan förra vintern) är att de blir till stora isklumpar och inte gör någon nytta alls när det snöar och man är ute och kör i c:a 7 minusgrader. Snön smälter på den varma vindrutan och rinner ner på torkarna som till slut blir till stora isklumpar. Om jag inte använder torkarna på länge så fryser de till slut fast och jag måste gå ur bilen och ta bort isen innan jag kan fortsätta köra. Det verkar som om det inte kommer upp tillräckligt med värme på vindrutan där torkarna är, i alla fall inte om man har ECC:n inställd på "Auto" och 23 grader.

Detta är ett problem som jag inte haft med någon annan bil. Där har värmen i bilen räckt för att hålla torkarna hyfsat fria från is. Går det att göra något åt det eller ska det bara vara så? Nya Kia Cee´d ska tydligen ha elslingor i rutan där torkarna är så att man undviker detta problem. Känns inte riktigt som att V50:n är någon vinterbil.... :( :(
Användarvisningsbild
av mugge
#147550
Har inte reflekterat över att detta skulle vara något större problem på min V50. Visserligen hade jag isklumpar i morse vilka jag lätt pillade bort väl framme, men jag har aldrig lagt märke till att torkarna skulle ha fryst fast.
av bilgalen
#147557
Har aldrig varit med om detta på någon av mina bilar (av olika märken). Men då har jag ju aldrig ägt en diesel. En stor nackdel med just dieselbilarna vad jag förstått är ju att det tar en bra stund innan det börjar komma värme vintertid.
av dali
#147577
Torkarna vilar nedanför gränsen mellan vindrutan och intrumenpanelen så de får nog ingen värme från kupén. Har också haft problem med att de aldrig tinar.
av jensam
#147582
bilgalen skrev:Har aldrig varit med om detta på någon av mina bilar (av olika märken). Men då har jag ju aldrig ägt en diesel. En stor nackdel med just dieselbilarna vad jag förstått är ju att det tar en bra stund innan det börjar komma värme vintertid.
Det är sant, det tar betydligt längre tid för den att bli varm än t.ex. 1,8F, MEN den har ju dieselvärmaren och med den blir motorn varm ganska snabbt, och den går ju igång automatiskt när den behövs. Men trots att den stått på 1 timme innan jag ska iväg så händer ingenting! Motorn har kommit upp i helt rätt temperatur och det är c:a 35 grader i kupén. Torkarna är trots detta fortfarande fastfrusna.

Detta problem är en sak, men det riktigt jobbiga är ju förstås när man blir tvungen att stanna vid sidan av vägen för att göra rent torkarna eftersom de fastnat medan man körde! Det blev jag riktigt chockad över förra vintern...
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
#169055
Jo jag har stört mig på detta också, borde finnas elslingor när torkarna är i viloläge.
Jag tryckte igång torkarna under färd när dom var fastfrusna, motorn gick men torkarna rörde sig inte, verkar vara slirkoppling. :???:
av Doby
#169131
Jag ställer upp mina torkare mitt på rutan när jag aktiverat värmaren. Men uselt att Volvo inte tänkt på detta.
Användarvisningsbild
av vickan
#169159
Har inte märkt att de fryser ordentligt, däremot har jag märkt att när det är snöblandadregn tar de utomordentligt dåligt. Blir som en tunn tunn isruta utan på den vanliga rutan som torkarbladen bara glider på..
av ansa
#222933
Nu när vintern börjar närma sig skulle det vara intressant att höra om det finns någon lösning på detta problem.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]