Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1475455
Hej. Vet att den generella regeln är att man sätter de bästa däcken bak även om inte alla delar åsikten. Undrar däremot vad som gäller när det kommer till dubbdäck, vad anser man vara de bästa däcken? De med djupast mönster eller de med mest framträdande dubb?

Frågar då jag körde en FWD-bil imorse som hade dubbdäcken med något djupare mönster fram men som samtidigt var de med slitnast dubbar. Känns som jag hade klarat mig bättre om de var monterade tvärtom, för det var nästan omöjligt att framföra fordonet på säkert sätt längs den isiga sträckan. Däcken byttes emot nya och fräscha, men frågan återstår.

Är det alltid: bästa däck bak, oavsett däcktyp (sommar, ”året-runt”, europeiska-, nordiska friktionsdäck) och gällande dubbdäck; räknas mönstret eller dubben främst, samt bäst däck bak oavsett FWD/RWD/AWD/4WD och biltyp? Frågorna är många.
#1475469
Resonemanget är att det är säkrare att åka rak in i något med fronten först än med sidan. Sedan kanske man skulle få bättre drivning eller kortare stoppsträcka rakt fram med bäst däck fram men det är ju en annan fråga.

Sedan kan det ju vara olämpligt att byta till bästa däcken bak om man har olika dimension på fram och bakdäck som börjar bli ganska populärt nu
#1475481
Lucif3r skrev:Själv roterar jag mina hjul varje år, sätter förra säsongens framdäck bak och vice versa, då håller dom sig snarlika i slitage.

"bästa däcken bak" är mer en tumregel om det är en markant skillnad på fram/bakdäcken. Skiljer det typ ingenting så spelar det ingen roll i praktiken.
Jag gör likadant, känns som det blir mest mil för pengarna då.

Asdåliga däck hade jag nog senast i slutet på 90-talet, dubb och mönster räckte långt på den tiden. Nu nördar jag mer med tillverkningsmånad och förväntad livslängd. =)
#1475748
Jallemet skrev:Jag gör likadant, känns som det blir mest mil för pengarna då.

Det blir det absolut :-) Jag föredrar dessutom att köpa 4 nya fräsha däck, än 2 nya och ha kvar 2 gamla halv-slitna. Det beror väl mycket på hur mycket däck man förbrukar också, jag förbrukar så pass lite däck att det oftast är åldern som gör att däckbyte bör göras, och inte slitaget. Möjligt att jag är lite väl nojjig, men hellre det än att få ångra det i efterhand.
#1475771
Mätte mina vid bytet, 2st 6.5 och 2st 7.00mm, en skillnad som mer eller mindre var perfekt inprickad. :) Satte de med 7.00mm fram

Nästan så man kommer möta mitt i säsongen bara för att se
S/V60 Polestar utan taklucka

Med paddlar, att växla sekventiellt på […]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]