Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1475270
En tanke som jag behöver hjälp med att reda ut...

Är det meningen att man ska lyfta PÅ själva plåtkanten eller ska lyftet egentligen ske på ytan som ligger ovanför plåten?

hur är medföljande saxdomkraften utformad? klämmer den bara om plåtkanten för att den inte ska glida i sidled men själva lasten ligger på tröskeln ovanför? eller sker själva lyftet på kanten?

hoppas ni fattar hur jag menar
av hullan
#1475408
Funk skrev:
hullan skrev:Funk - okej så du sätter bara pucken mot den kanten som sticker ner och det är inga problem?

Tack för svar!
Japp !

/Thomas
Funk - får jag bara kolla en sista sak med dig - jag antar att det är v40 2013- du också har? lyfter du den även på denna plåtkant fram? i manualen står det nämligen att man fram ska använda den lyftpunkten som finns innanför plåtkanten - vet inte om det beror på att det är för tungt fram (motor och växellåda)?

Problemet jag har haft nu med de rejäla lyftpunkterna fram är bara att när man använder dem så nöter man bort rostskydds-coatingen som ligger där.
av hullan
#1475545
hmm lite märkligt för på deras generella manual för lyftning ser det ut såhär

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g-av-bilen

Där står det tydligt :

"Om bilen lyfts med verkstadsdomkraft fram ska den sättas under någon av de två lyftpunkterna längst in under bilen. Om bilen lyfts med verkstadsdomkraft bak ska den sättas under någon av lyftpunkterna"

Jag tänkte att - aha då är plåtkanterna fram för klena för att vara ensam bärpunkt - och använde därav de inre fästpunkterna med resultatet att rostskyddsmassan släppte istället
Användarvisningsbild
av Funk
#1475704
Som sagt, mjuk gummikudde på domkraften och lyfta i flänsen har jag alltid gjort, samma sätt på min S60 och dotterns S80 samt morsans Skoda... På verkstaden jag ibland lånar körs det med fyra gummikuddar under samma lyftpunkter på saxlyften.

/Thomas

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]