Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1475029
Ok - då blir det in till biltema imorgon. Lite trist om jag ska behöva kladda på detta efter varje hjulbyte… jag vet liksom inte hur jag ska kunna lyfta bilen försiktigare… på avsedd lyftpunkt med en ordentlig jack pad
av hullan
#1475088
Verkar väldigt vanligt tydligen. Såg på något Audi-forum där de skrev att det i princip inte går att lyfta bilen utan att jack paden trycker bort denna ”coating”

Någon där skrev typ - inget att bry sig om så länge inte plåten blir skavd - det är galvat och där är ju dräneringshål.

Jag köper nog lite massa och penslar på när det är torrt. Men kan ju inte hålla på såhär vid varje hjulbyte.

Detta är ju en av de designerade lyftpunkterna enligt manualen. Om man enbart lyfter den fram ska man INTE använda plåtkanterna. Jag fattar manualen som att plåtkanterna fram (pinch welds) endast får användas när man lyfter den på fyra punkter samtidigt på en verkstad.

Antar att det beror på att den är tyngre fram…
av hullan
#1475365
Jag fattar fortfarande bara inte varför min V60 2019 som också har plåtlyftpunkter med hål bakom framhjulen - varför där inte är någon gummiliknande coating på?

Varför finns det sådan coating på frugans V40 2018? Är plåten så mycket sämre att den MÅSTE ha detta skyddet? jag vill mest veta om jag har fördärvat något och måste åtgärda detta snarast?

Det är tyvärr inte optimalt väder för det nu nämligen - dimmigt/regnigt och 3 + här nere i skåne - så att spruta på rostskydd nu känns bara som att jag förvärrar det
#1475381
hullan skrev: tis 23 nov 2021, 08:20 Jag fattar fortfarande bara inte varför min V60 2019 som också har plåtlyftpunkter med hål bakom framhjulen - varför där inte är någon gummiliknande coating på?

Varför finns det sådan coating på frugans V40 2018? Är plåten så mycket sämre att den MÅSTE ha detta skyddet? jag vill mest veta om jag har fördärvat något och måste åtgärda detta snarast?
Jag har nu inte en V40, men jag funderar på om nu inte tidigare ägare gjorde en underredsbehandling, eller är du den första ägaren(alltså köpte den fabriksny) ?
av hullan
#1475391
Jag är andra ägaren på bilen. Funderade exakt i dina banor men har hittat bilderna andra V40s där det ”tyvärr” ser ut som att de också har denna behandling.

Det som gör mig orolig att jag kanske måste få det åtgärdat typ nu.
av Robkwi
#1475508
Har en V40 2015 och har noterat exakt samma problem. Rostskyddsmassan nöts bort vid lyft med garagedomkraften och nu senast jag bytte häromdagen (och efter 2 års användande av garagedomkraften) så har jag noterat lite rost :x

Så det blir väl att kleta på underredsmassan som jag köpte för nåt år sen men aldrig fick tummen ur att kleta på…

Dåligt av volvo att göra en sån lösning dock. På tjänstebilen, en V60 CC 2021, verkar det vara bättre då denna del är lackad så de kanske har gjort det bättre på de nya bilarna..?
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]