Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Idag va första vinterdagen med min XC60 hybrid.

Nja, ingen behaglig upplevelse. En månad gamla Hakka R3 dubbfria och långsam körning på kommungatorna. 30 å 50 km/h knappt.

Bakhjulsdrift på EL måste ju va en idiot som kom på. Minsta gaspådrag så slirar det.

Jag längtar redan tillbaka till min V90cc och slog därför på "konstant AWD" i XC60n.

Ska det va såhär?
Användarvisningsbild
av joel80
Att ha bakhjulsdriften på hybriden jag hade var ju det roligaste! Då kunde man äntligen leka lite igen efter så många år med bara FWD. Och behövde man kunde man slå i AWD så motorn gick igång.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är nog bara att köra med 4wd på konstant den här årstiden, bakhjulsdrivet är ju rena 80talet. ochså en elmotor på det som klipper direkt, vilket påfund
Användarvisningsbild
av bem
Enl handboken för XC60 Recharge laddhybrid (2022):

Körläge Hybrid:
Fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt vid behov.

Körläge Pure (ren eldrift):
Vid halt väglag kan något mer hjulspinn vara tillåtet innan fyrhjulsdrift aktiveras.

Körläge AWD:
Körläget AWD förbättrar bilens framkomlighet med utökad fyrhjulsdrift. En anpassad fördelning mellan fram- och bakaxelmoment ger god framkomlighet, stabilitet och väggrepp.
Volvo rekommenderar att AWD används vid halt väglag, vid körning med ett tyngre släp, eller vid bogsering.

Kör du på Pure är det nog inte så konstigt du lättare får hjulspinn eftersom elmotorn driver bakhjulen, men 4-hjulsdriften skall kicka in automatiskt även i det läget.

Kör du på Hybridläge borde 4-hjulsdrift kicka in automatiskt lite snabbare.

Annars är väl säkrast välja AWD läge så du har drivning på alla 4 hjulen hela tiden. Har för mig jag läst i nån biltidning de klagat på att det kan vara lätt få spinn på bakhjulen på en Recharge (i icke AWD körläge).
Drar lite mer soppa köra runt på AWD körläge förstås.
/Bo
Jag körde med ett ägg under gaspedalen. Extra försiktig eftersom det va första gången på halt underlag med bilen.

Visst, jag kan slå på awd från början hela vintern men då tappar jag ju poängen med EL.

@joel, det kan va kul med Bakhjulsdrift på en parkering. Skjutsar man barnen till fotbollsträning vill jag att vi kommer fram utan bucklor och skrämda barn.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min Alfa Giulia är ju bakhjulsdriven, dessutom med lamelldiff så jag var lite orolig hur den skulle vara på vintern, speciellt för min fru som är ganska ovan förare. Men jag måste säga att antisladd har kommit otroligt långt på senare år, det går inte att få sladd på bakvagnen även om man provocerar in i en kurva. Man känner ju hur bilen vill börja rotera, men då går den in och bromsar och släpper gasen direkt. Jag upplever den lika lättkörd på vintern som en framhjulsdriven bil. Så det låter konstigt att Volvon skulle upplevas annorlunda då den går på bakhjulsdrift. Prova där du har lite mer yta hur mycket sladd bilen tillåter innan den går in så du känner dig säker
Användarvisningsbild
av bem
poseidon skrev: tis 23 nov 2021, 05:44 Jag körde med ett ägg under gaspedalen. Extra försiktig eftersom det va första gången på halt underlag med bilen.

Visst, jag kan slå på awd från början hela vintern men då tappar jag ju poängen med EL.

@joel, det kan va kul med Bakhjulsdrift på en parkering. Skjutsar man barnen till fotbollsträning vill jag att vi kommer fram utan bucklor och skrämda barn.
Är väl inte halt hela vintern, slå på AWD när du ser det är halt.
Hur såg det hala underlaget ut?
Dubbfria är väl inte jättebra på isigt underlag men inte borde det slira på bakhjulen tycker jag ens på blankis om man körde så försiktigt som du beskrev.
Jag har Hakka 10 dubbat på min V90 Recharge 2022 då det brukar bli hyfsad vinter här jag bor i Värmland.
Antar du bor så till att dubbfritt skall funka i normala fall. Men kanske dubbat kan ha varit bäst nu så här i backspegeln med ditt hjulspinn. Men men, svårt ändra nu kanske när du redan har sprillans nya dubbfria. Och så smattrar det ju en del från dubbat och inte så bra för oss människor och vägarna heller alla gånger med dubbat när det inte är vinterväglag. Du kanske skulle kolla med din Volvomek om det du märker med dina dubbfria hjul är normalt för XC 60 Recharge. Och om det finns nåt att göra åt det (förutom sätta på dubbat kanske)? Kanske nåt vajsing med den Elektroniska stabilitetskontrollen i din bil där antispinn(slir) ingår som en del.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag var tvungen att slå av ESC i min hybrid för att kunna leka. Så normalt gick det att köra på el utan att det hände så mycket. Det tog bilen hand om och antispinn gick in.
Jag körde dock alltid med dubbdäck.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Elmotorn ger ju maximalt vridmoment med en gång, inte progressivt som en förbränningsmotor.
Så i halka kan det bli lite äventyrligt om elmotorn driver bakhjulen ja.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]