Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1474563
Det började att lamda sond lampan började lysa efter ca 30 mil på en körning flera ggr . Har släckt den med att dra ur batteriet en stund. drar under dessa 30 mil ca 1.3 liter milen.
Startar fint , tomgång helt ok ock det märks inte att det är något fel på varvtal och ork.
Hittade läckage på avgas innan katten som nu är tätat.
Dragit ur luft massemätaren under tomgång = Ingen skildnad på tomgången.
Bilen fick stå en månad ute då jag inte hade tid att kika mera på den.
Provade att starta den, inte igång , bara några sekunder men dog.
Upptäckte att bensinpumpen under förarsätat inte gick igång.
Mätte mig fram att bränslerelät inte blev jordad på ena relä på 86/2 , bara relä 86/1.
Denna jordning skall komma från Styrenheten LH-Jetronic 2.4 position 20.
Lödde dit en kabel från relät position 86/2 till jord i cigarett utaget och fick igång bilen igen.
Nu tänds lamda lampan efter ca 3 mil istället
Testkabel i uttag 2 ger 1-1-3 nu = mager Lamda reglering.
Kan sägas att det var rosthål i katten just ovanför sensorn som är svetsad innan.
Några ideer ? Förgasar spjäll hakat upp sig , Lamda sensorn , Styrenet (Ingen jord på pinne 20 i styrenheten uttagen ur bil)
#1474965
Hittar inget läckage som syns eller pyser, måste ta bort skrammel plåtarna från grenröret och kika nogrannare.
Lustiga är att jag märker ingen skillnad i vartal , start eller ork..Du tror inte att L-Sonden är trasig, blir det ett sådant symptom då ?
Men att bränslepumpen inte får jord från styrenhetens pinne 20 till bränslereläts pinne 86/2, måste då vara ett annat fel ?
Jag har ärligt talat inte mätt att om det är avbrott där emellan, annars är det styreneheten (Jetronic 2.4) som det är fel på.
Har som sagt dragit jorden från cigarett-tändar uttaget, då fungerar det, dock fortfarande med 1.3 L/milen.
#1474979
Kolla jordpunkterna på insugningsröret. Vid fästena för bränslerailsen. Det blir ibland dålig kontakt mellan kabel och kabelskor. Bör lödas. Där jordas alla givare, spridare, m.m som jordas genom bränsleboxen. Kommer inte ihåg just nu om bränslereläet jordas där.
#1501085
Kollade jordningarna och putsade dem , tog bort insugsdelen där gasvajern sitter och rengjorde allt invändigt. Det såg bra ut där. Fortfarande börjar lamdasond lampan lysa vid arbetstemperatur.
Fick tag på en Jettronic bränslebox och satte tillbaka original bränslepumps relät. Och vips fungerade det, dvs jordningen till bränslerelät kom från boxen som befarat saknades i den gamla boxen. Men det löste bara bränslepumps problemet, har fortfarande lamda sond lampan som börjar lysa vid uppnådd arbetstemperatur. ( luktar tom, sonden tror det är för tunn blandning och ger en för fet blandning)
Nu misstänker jag Lamda sensorn i sig själv, men fick inte loss den fast jag tog i med rörtång. Finns ingen mutterfasning för hylsa på den. Kan sägas att jag märker inget onormalt på att köra eller på tomgången fast lampan lyser..
Hur tar man på bästa sätt loss den ? Tänkte ta ner den delen och ev, ta med till någon verkstad.
#1501104
Lambdasonden har en 6-kant fattning för hylsa (finns special hylsa som "släpper ut" kabeln). Jag brukar ta bort kablarna vid kontaktstycket och trä på en (22mm?) ringnyckel. Och förlänga den genom att "trä på" en ringnyckel till, så brukar den lossna. Är 6-kanten förlorad, är det inte lätt. Kanske låta den sitta och svetsa i ett nytt fäste och montera en ny sond. Om du skulle få bort den som sitter där så glöm inte att gängrensa (gänga M18x1, 5)
#1501687
Ok tack, min sitter på själva katten och hade ingen 6 kant på sonden , därför försökte jag med rörtången.
Grannen har en 88B 740 och där sitter katten på röret innan katten. Vilket är bäst att placera ? Vill ju inte förstöra själva katten med ett nytt hål och svetsa då jag troligtvis inte får bort den.
#1501705
På modeller före -88B och turbomodeller sitter lambdasonden långt fram på avgasröret. Men du får ändå svetsa i en mutter så du kan gänga i en ny lambdasond. Kanske då bättre att köpa en beg. katalysator på skroten, eller en ny på Biltema. Det är ungefär samma pris. C:a 1600 kr
#1508111
Hej igen
Tog bort katten (runda original varianten) och upptäckte att lamda sonden var fastsvetsad då det var hål i katten tidigare nära sonden .Därför fick jag inte loss den :-)
Har köpt Biltemas anpassade katt (ser bra ut till utseeende , lite plattare)
Min fråga nu är :

1. Vilken lamda sond skall jag köpa ? Biltemas, Autoexpertens (har kraftig rabatt där) eller någon annanstans ?
Någon erfarenhet av kvalite på dessa ?

2. Det är 3 wires med 2 kontakter. En går direkt till Jettronicen (pinne 14) den andra för någon uppvärming + och minus,
samma färg. Men var sitter själva kontakten i bilen ?
Står bara att båda kontakterna ska till kontaktstycke vid mellanbräda O (S och K ). Var sitter den ?
Mellanbrädan sitter den möjligtvis innanför motorhuven vid torpedväggen på förarsidan eller inne i bilen under
instrumentbrädan någonstans ? Har inte hittat den.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]