Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471501
gubbstrutt skrev: tor 28 okt 2021, 23:39
Svanis skrev:Aha, öppnade upp BEHR-fläkten, visade sig stå DELCO USA innanför plasten
Va det var som fasen :-o
Hehe, tror ni mig nu.. :-D Just i det här fallet är "OEM" inget att sträva efter!
USA-bilar är i allmänhet byggda för 10 år / 100 000 miles livslängd. Undantagna GM "Premium"-märken som har 120 000 miles (19 k mil). Delco siktar förmodligen på någon av dessa.. :oops:

Jo jag har precis samma fläktmotstånd / effektsteg som på bilden ovan i min mk 1 -00.

Fläkten går förvisso att provköra lossplockad om man kopplar 12V direkt till kontaktstiften på den. Men akta fingrarna och håll ett stadigt grepp om monteringsplattan :-/
Ljudnivån går dock inte att bedöma om den inte sitter monterad i kanalsystemet..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1471502
Jadå jag har aldrig tvivlat på dig :-) .
Ja fläkten är stark när man håller i den höll på o bli av med skägget första gången :-)
Edit har för mig att de skulle ha typ 3k för en ny på Volvo 2014. Ja det är rätt man märker inget ljudnivå förän man monterat fläkten
#1471503
Aha, går fläkten att använda som skäggtrimmer också.. Intressant :-D
Proparts grejer (förmodligen kina-prylar) dyker upp i flera av webshopparna men av okänd anledning skyltar man vanligtvis inte med det namnet. Skruvat och Vparts kanske gör det.
Elhissbrytaren jag precis beställde var fabrikat "Mekster" enligt Meksters webbsida men när jag frågade så fick jag svaret "Proparts"..
#1472492
Nu så, är den nya från FEBI Bilstein på plats, Skruvat’s leveranstid blev dock 4 arbetsdagar.

Innan jag satte tillbaka ljuddämpningen/underbeklädnaden till handskfacket, så hörde jag något aningen missljud, men det visade sig vara direktljud från fläkten.

Så med allt tillbakaskruvat så finns inget påtagligt missljud vid drift, men något nedvarvingsljud/kvittrande dök upp precis innan fläkten stod still.

Vibrationsmässigt så är den nya sämre, tror inte det låter, men känns vid beröring av kontrollpanelen.
På den gamla fann jag sporadiskt monterade metallclips på fläktvingarna
_20211103_214354.JPG
_20211103_214354.JPG (198.89 KiB) Visad 214 gånger
vilka jag antar är en form av vikter för balansering av originalfläkten.
Sådana sitter inte på den nya, men det är inte ofta fläkten går på maxvarv, så det går nog att vänja sig med.

Effektresistorn höll tydligen, så allt verkar OK med varvregleringen.

Jämförde innan skillnaden med hur långt fläkten sticker in i kanalen, den nya diffar med 5mm kortare instick.
_20211103_214735.JPG
_20211103_214735.JPG (808.4 KiB) Visad 214 gånger
#1472499
Om du råkar ha oändligt tålamod så går det ju att montera och flytta runt en vikt (typ en bit ståltråd virad runt en fläktvinge) på fläkthjulet och se om det går att hitta ett läge som ger lägre vibrationsnivå. Jag har balanserat mina bordsfläktar hemma med tejpbitar på fläktvingarna, det tog en stund att hitta bästa läget.
Det krävs många provkörningar, det är ju både vikt och läge som är variabla så att säga :-D
Det skulle ha varit så mycket enklare om man hade något att mäta vibrationsnivån med för att kunna se när man går mot förbättring eller försämring. Undrar om det finns någon vibrationsmätningsapp till telefonen man skulle kunna hämta..?
Skräp att leverantören inte gjort sin hemläxa :bored:
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]