NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470019
Jodå, den nedre bulten till stötdämparen sitter utav bara *#$*+* och den är ju riktigt härligt lång också. Har just legat och bankat fram och till baka med rostlösare men nu börjar skallen ( bultens alltså ) ge upp. Blir nog att be en verkstad bara lossa bulten. Om man bara ägde en lyft eller en grop.
#1470030
nissebrun skrev:Jodå, den nedre bulten till stötdämparen sitter utav bara *#$*+* och den är ju riktigt härligt lång också. Har just legat och bankat fram och till baka med rostlösare men nu börjar skallen ( bultens alltså ) ge upp. Blir nog att be en verkstad bara lossa bulten. Om man bara ägde en lyft eller en grop.
Samma hände mig, jag köpte kit på biltema för att dra av rundade skallar, det funkade riktigt bra.
500kr på ett sånt kit - eller kostnad på verkstaden gjorde att jag valde sånt istället.

Detta köpte jag, egentligen för mutter men går lika bra på bult, ingen skillnad förutom att man får sätta nyckel eller hylsa utanpå dessa. Har räddat mig många gånger efter.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022142

Denna är för bultar, jag ser inte någon skillnad egentligen. (annat än fäste för spärrskaft då)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020870
#1472247
Ang. allmänt skrammel från bakvagnen, så hade jag det för snart ett år sedan. Det visade sig att ett par bultar till krängningshämmaren rostat av.

Bakvagnen verkar att vara lite klen. Det enda krångel jag haft med bilen har nämligen varit de avrostade bultarna och ett bakre stötdämparfäste.

F.
#1472321
En liten återkoppling bara. Eftersom den nedre bulten satt stenhårt och bultskallen började ge upp så blev det att ta hjälp av en lokal verkstad som fixade allt och monterade dit mitt nya fjäderbenslager till den blygsamma summan av 350:-. Underbart.
#1472323
Ja vissa jobb är värt att låta verkstad göra, slet som tusan med den där bulten (utan lyft/grop) och önskade att jag vetat på förhand hur jävlig den bulten var, för då hade jag låtit en verkstad fixa den 😎
#1509942
Misstänkte detta fel förra året, men efter en snabbcheck så tänkte jag inte mer på det. Nu gick stötdämparen av i fästet på ena sidan bak. Beställde fästen och nya dämpare på vparts. Allt passade. De två bultarna som sitter upptill var inte att leka med. Blev både runddraget och någon som behövde värmare. Nu försvann skramlet som jag trodde kom från avgasplåten. Kolla detta ifall ni får oljud bak, så slipper ni att dämparen går av helt :-D
#1550219
Skakar lite liv i en gammal tråd, körde på en dålig grusväg för ett par veckor sedan och det klonkade till rejält från bakvagnen. Kröp under och kunde inte hitta något som satt löst utan fortsatte en bit och det skramlade rejält efter ett 50 tal meter. stannade och kollade igen samt i hjulhuset och då såg jag att övre stötdämparfästet var sönder. Verkar ju vara en idiotlösning av volvo när dom tycker att det funkar bra att göra dom i aluminium. Bytte givetvis dämpare och fästen på bägge sidor när jag kom hem.
Bilagor
IMG_4631.jpg
IMG_4631.jpg (2.86 MiB) Visad 217 gånger
IMG_4630.jpg
IMG_4630.jpg (2.79 MiB) Visad 217 gånger
#1550262
Gjort detta jobb både på (urk)Ford och V60.
Jag tog inte loss dämparen, på Forden var bultskallen hårt rostad så inga nycklar skulle rimligen passa.
Tryckte ihop dämparen och satte ett spännband medan jag skruvade, bort med spännbandet, dit med nya fästet, dämparens tröghet gör att det går bra och sedan fast med spännbandet, skruva dit nya fästet..

Köpte nytt fäste från Trodo eller Autodoc minns inte vilket, Fordens blev lika som satt från fabrik, till V60 som byttes på för någon månad sedan så fanns fästet i pressad stålplåt istf för gjuten aluminium, blev detta som monterades..

Tidsåtgång ca 15-20 minuter om inget sitter fasrostat.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]