Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Davveberg
#1471461
Är det någon på forumet som VET om sidorutorna fram på en 1990 240 är tonade från fabrik? Jag försöker läsa mig fram genom Google, men får inget svar gällande gamla Volvo modeller, vad jag kan se så står det inget på rutorna att dom ska vara tonade. Men det kanske alltid har varit fabrikston på rutor?
av Amarace
#1471482
Det har alltid varit fabrikstoning på rutorna på alla utom L och DL. Svagt och "ingjutet" i glaset alltså.
Användarvisningsbild
av Davveberg
#1471483
Amarace skrev:Det har alltid varit fabrikstoning på rutorna på alla utom L och DL. Svagt och "ingjutet" i glaset alltså.
Tack för svaret Amarace! Då gäller det att få tag i DL rutor alltså. BildBild
av JagRullar245
#1471499
Hade också kunna tänka mig otonade rutor, varför vill man ha toning, man vill ju kunna se ut ordentligt, eller? Tror det är hyffsat lätt att få tag på då de flesta vill ha tonade
av Amarace
#1471507
JagRullar245, Nu är det ju så svagt tonat att det inte har nån betydelse för hur bra man ser genom rutorna.
Det var som sagt bara L och DL som inte hade tonat, så det är inte så jättelätt att hitta såna rutor längre.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471592
Det är det billigaste alternativet, förr fans inget annat. På -70-talet var det oerhört exklusivt med tonade rutor. 240L (med B20A motor) fanns väl bara -75 till -76 och DL försvann omkring -80. Men det fanns tonade rutor på 144 GL (B20E motorn)
Användarvisningsbild
av Davveberg
#1471593
JagRullar245 skrev:Aha, varför vill man då ha otonade?
Min tanke är att om man börjar med en ruta som är helt otonad kan man alltså lägga på 30% toning och det fortfarande är lagligt.
Tänkte att det är mer än fabrikstonimg och alltså mörkare..

Ur transportyrelsens skrifter;
10 § Ruta i bil ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1471599
Bakruta, sidorutor (bakdörrar) är det (nästan) fritt med toning. Vindruta och främre sidorutor (framdörrar) är det mer eller mindre stopp. Eftersom i princip alla bilar idag har från fabrik tonade rutor.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor