Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1471491
Camel skrev: tor 28 okt 2021, 21:56 För att ansluta alla laddstolpar som det talas om krävs att elenergin kan distribueras ut. Hur detta ska realiseras i stor skala håller många på att försöka bilda sig en uppfattning om. Några länkar till information om man är intresserad av de tekniska frågeställningarna, hur dagens befintliga lokalnät dimensionerades, uppfattningar om vad som ryms i nuläget, prognoser, alternativ, etc. Här är några axplock:

Hur dimensionerar vi framtidens elnät?

UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT

Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige

Simulering av elnät vid olika belastningsfall
Elbilar kräver inte så hög effekt. Borde inte vara nån större utmaning.
#1471500
Verdi skrev:
Camel skrev: tor 28 okt 2021, 21:56 För att ansluta alla laddstolpar som det talas om krävs att elenergin kan distribueras ut. Hur detta ska realiseras i stor skala håller många på att försöka bilda sig en uppfattning om. Några länkar till information om man är intresserad av de tekniska frågeställningarna, hur dagens befintliga lokalnät dimensionerades, uppfattningar om vad som ryms i nuläget, prognoser, alternativ, etc. Här är några axplock:

Hur dimensionerar vi framtidens elnät?

UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT

Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige

Simulering av elnät vid olika belastningsfall
Elbilar kräver inte så hög effekt. Borde inte vara nån större utmaning.
Du påstår att det inte krävs så hög effekt för att ladda elbilar. Vänligen presentera siffror, data, underlag som underbygger detta påstående.
#1471504
Leopold skrev:
Verdi skrev:
Camel skrev: tor 28 okt 2021, 21:56 För att ansluta alla laddstolpar som det talas om krävs att elenergin kan distribueras ut. Hur detta ska realiseras i stor skala håller många på att försöka bilda sig en uppfattning om. Några länkar till information om man är intresserad av de tekniska frågeställningarna, hur dagens befintliga lokalnät dimensionerades, uppfattningar om vad som ryms i nuläget, prognoser, alternativ, etc. Här är några axplock:

Hur dimensionerar vi framtidens elnät?

UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT

Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige

Simulering av elnät vid olika belastningsfall
Elbilar kräver inte så hög effekt. Borde inte vara nån större utmaning.
Du påstår att det inte krävs så hög effekt för att ladda elbilar. Vänligen presentera siffror, data, underlag som underbygger detta påstående.
Det är ju superlätt att räkna ut. Ett hus har ett elsystem baserat på att klara de toppar som inträffar t.ex när det är riktigt kallt så värmen går för fullt och en stor del av hushållen lagar mat samtidigt. Har man då laddare som antingen är tidsstyrda eller uppkopplade (de flesta kan det nu) och har effektvakt så räcker nuvarande säkringar/indragningar i husen gott och väl. Det som inte går är att alla ska ladda under de timmar där man har effekttoppar.

Kollar man på det i mindre skala kan vi ta så gott som alla villor. Jag själv har en huvudsäkring på 20A. Även fast jag tidigare faktiskt bränt huvudsäkringar vintertid när jag lagat mat samtidigt som t.ex tvättmaskin och torkskåp varit på och man samtidigt slår på ugnen, (Och troligen tajmat det med varmvattenberedaren) så har jag inga som helst problem att klara elbilsladdning på samma huvudsäkring, eftersom den görs på tider då jag aldrig är i närheten av att toppa min tillgängliga effekt. Jag skulle t.o.m klara mitt dagliga körande även om jag ställde ner laddhastigheten till hälften. Jag laddar nu inte mer än 2-3 nätter per vecka. (med 2000 mil körda sen i maj)

Det finns någon märklig uppfattning hos många som inte har elbil att man behöver öka sin totala topp-effekt bara för att man skaffar elbil. Det stämmer inte.
Det som däremot behövs i flerbostadshus är en smart installation så att laddarna kan styra effekten.
#1471510
Lövet skrev: tor 28 okt 2021, 21:09
poseidon skrev:Varför sitter du inte själv med i styrelsen om du nu vill ha laddstolpar överallt.
Han satt ju i styrelsen. Det är egenupplevda händelser. Rätt säker på att Verdi inte vill sitta i någon styrelse i onödan eftersom han redan har laddstolpe.
Han togs in som sakkunnig. Dvs det tolkar jag som att han inte gick med på eget bevåg.

Sen har han mage å sitta å klaga på folk som ofta viger fritid åt att sköta föreningar å hålla ordning å reda så att andra "bara kan bo".

Exakt samma i min egen föreningen, folk gnäller på styrelsen men gör inget för att själva engagera sig å förbättra.

Tippar på att detta är en av anledningarna till att det inte sätts upp laddstolpar i föreningar.
#1471520
poseidon skrev: Exakt samma i min egen föreningen, folk gnäller på styrelsen men gör inget för att själva engagera sig å förbättra.

Tippar på att detta är en av anledningarna till att det inte sätts upp laddstolpar i föreningar.
Styrelsen behöver inte vara den som drar i det. Bilda en "laddgrupp" och gör en enkätundersökning för att undersöka intresset. Verkar intresset vara bra så är det bara sätta igång (Inte så "bara" dock då det är ett rätt omfattande arbete. Jag var med i vår egen förenings laddgrupp då garagen ligger i en samfällighet, egna villor dock.). I vår grupp så var det faktikt ett par pensionärer som var riktigt drivande och lade ner rejält mycket tid. När det mesta är klart så får man ta en medlemsomröstning som förhoppningsvis blir ett "ja" och sedan ett styrelsebeslut på det. Av egen erfarenhet så verkade det hos oss som att de som var riktigt positiva röstade mangrannt, de flesta som var negativa röstade också. Sedan finns det en tredje grupp som inte röstar och verkar inte bry sig heller utan finner sig i oavsett vad det blir för utslag. Hos oss stod dessa grupper för ca 50, 25 resp. 25%. I vår omröstning så var röstdeltagandet ungefär 75% som ni ser och av dessa röstade 2/3 "ja". Även om vi räknade med alla (även de som inte röstade) så var en majoritet för och det var ju på sätt och vis bra även om det räckte med hur omröstningen föll ut.

@Poseidon, sitter du själv i styrelsen och/eller är engagerad i det här med laddmöjlighet?
#1471526
Ja, jag har varit ordförande i 8 år, nu ledamot. Jag driver införandet av laddstolpar med förrättning hos lantmäteriet för vår samfällighetsförening, den delen som har gemensam carport.
Detta trots att jag har egen carport å redan fixat laddning för min hybrid.
#1471535
poseidon skrev: fre 29 okt 2021, 06:09
Lövet skrev: tor 28 okt 2021, 21:09
poseidon skrev:Varför sitter du inte själv med i styrelsen om du nu vill ha laddstolpar överallt.
Han satt ju i styrelsen. Det är egenupplevda händelser. Rätt säker på att Verdi inte vill sitta i någon styrelse i onödan eftersom han redan har laddstolpe.
Han togs in som sakkunnig. Dvs det tolkar jag som att han inte gick med på eget bevåg.

Sen har han mage å sitta å klaga på folk som ofta viger fritid åt att sköta föreningar å hålla ordning å reda så att andra "bara kan bo".

Exakt samma i min egen föreningen, folk gnäller på styrelsen men gör inget för att själva engagera sig å förbättra.

Tippar på att detta är en av anledningarna till att det inte sätts upp laddstolpar i föreningar.
Stor grej du gjorde av det där då. Det var snart 20 år sen och jag var dessutom på väg att flytta när det hände.
#1471536
Leopold skrev: fre 29 okt 2021, 00:39
Verdi skrev:
Camel skrev: tor 28 okt 2021, 21:56 För att ansluta alla laddstolpar som det talas om krävs att elenergin kan distribueras ut. Hur detta ska realiseras i stor skala håller många på att försöka bilda sig en uppfattning om. Några länkar till information om man är intresserad av de tekniska frågeställningarna, hur dagens befintliga lokalnät dimensionerades, uppfattningar om vad som ryms i nuläget, prognoser, alternativ, etc. Här är några axplock:

Hur dimensionerar vi framtidens elnät?

UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT

Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige

Simulering av elnät vid olika belastningsfall
Elbilar kräver inte så hög effekt. Borde inte vara nån större utmaning.
Du påstår att det inte krävs så hög effekt för att ladda elbilar. Vänligen presentera siffror, data, underlag som underbygger detta påstående.
Elnätet i bostadsområden är dimensionerat för att alla ska kunna laga mat, värma bostaden, dammsuga, köra tvättmaskinen osv när de kommer hem från arbetet. Eller motsvarande peak på morgonen när folk ska duscha och vatten ska värmas...

Den effekten utnyttjas inte under resten av dygnet, t ex natten. Du får lätt ihop tillräckligt med effekt för att ladda elbilar då. Behöver bara 2-3kW egentligen. Då får du 10-15 mil över natten. De flesta kör mycket mindre än så och då behöver man alltså inte ens ladda mer än några nätter i veckan trots att man laddar på pytteeffekt. En normal dammsugare har ofta en effekt på 2kW. En mikrovågsugn har också runt 1kW.

Har någon av er så dåligt elnät att ni inte kan värma Findus-lådan samtidigt som ni dammsuger? Nej, tänkte väl. Då kan ni även ladda elbilen.

För att undvika att man överbelastar nätet kan man ha en effektvakt som drar ner effekten på elbilsladdningen om du börjar dammsuga t ex. Men eftersom man inte dammsuger så länge så gör det inte så mycket.

Mina resonemang är lika för både flerbostadshus och villor. Det finns gott om kapacitet att utnyttja under låglasttimmar för båda boendeformerna.

Edit: Ber om ursäkt för upprepningen. Ser att Joel80 skrev typ samma sak.
Senast redigerad av 1 Verdi, redigerad totalt 0 gånger.
#1471537
poseidon skrev: fre 29 okt 2021, 09:01 Ja, jag har varit ordförande i 8 år, nu ledamot. Jag driver införandet av laddstolpar med förrättning hos lantmäteriet för vår samfällighetsförening, den delen som har gemensam carport.
Detta trots att jag har egen carport å redan fixat laddning för min hybrid.
Jättebra! Så ska det se ut.
#1471538
joel80 skrev: fre 29 okt 2021, 01:15
Leopold skrev:
Verdi skrev:
Elbilar kräver inte så hög effekt. Borde inte vara nån större utmaning.
Du påstår att det inte krävs så hög effekt för att ladda elbilar. Vänligen presentera siffror, data, underlag som underbygger detta påstående.
Det är ju superlätt att räkna ut. Ett hus har ett elsystem baserat på att klara de toppar som inträffar t.ex när det är riktigt kallt så värmen går för fullt och en stor del av hushållen lagar mat samtidigt. Har man då laddare som antingen är tidsstyrda eller uppkopplade (de flesta kan det nu) och har effektvakt så räcker nuvarande säkringar/indragningar i husen gott och väl. Det som inte går är att alla ska ladda under de timmar där man har effekttoppar.

Kollar man på det i mindre skala kan vi ta så gott som alla villor. Jag själv har en huvudsäkring på 20A. Även fast jag tidigare faktiskt bränt huvudsäkringar vintertid när jag lagat mat samtidigt som t.ex tvättmaskin och torkskåp varit på och man samtidigt slår på ugnen, (Och troligen tajmat det med varmvattenberedaren) så har jag inga som helst problem att klara elbilsladdning på samma huvudsäkring, eftersom den görs på tider då jag aldrig är i närheten av att toppa min tillgängliga effekt. Jag skulle t.o.m klara mitt dagliga körande även om jag ställde ner laddhastigheten till hälften. Jag laddar nu inte mer än 2-3 nätter per vecka. (med 2000 mil körda sen i maj)

Det finns någon märklig uppfattning hos många som inte har elbil att man behöver öka sin totala topp-effekt bara för att man skaffar elbil. Det stämmer inte.
Det som däremot behövs i flerbostadshus är en smart installation så att laddarna kan styra effekten.
Värmer du huset med Bergvärme/Värmepump ?
  • 1
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 390

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...