Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471335
Igår på väg hem från jobbet, med stereon avstängd, hörde jag ett missljud/dovt resonansljud i kupefläkt, men på morgonen samma dag lät det normalt.

I morse samma sak, missljud och insåg att varvtalet inte var vad det brukar.

Ikväll på väg hem från jobbet, likadant och mixtrade lite med varvtalet, den svarade med reglering av varvtal iaf även om det var lite lågt maxvarv.
Stannade till för ett ärende på 5min, hoppade in vred om och en doft av bränt kom en kort stund, försökte frammana det igen, men nej kupéfläkten gick som innan.
Hemma igen svängde in på P, stängde av och kom på att jag ville lyssna lite närmare på problemet, satte nyckeln i läge 2 och nu är fläkten helt ur funktion -inga felblink på kontrollpanelen heller.

Hmm...reläet?

Hade jobb med mig hem så jag fick kvällen att gå ;-) Har ikväll inte fokus på mig själv o bilen, men tänkte grotta ner mig imorrn kväll.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1471347
Så där gjorde min redan då bilen var typ 5-6 år pga trasig fläktmotor.
Fläktmotorn var uppenbarligen billigaste möjliga smäck som Volvo kunde hitta, fabrikat Delco.
Noname-ersättaren (tror jag köpte den från skruvat) har överlevt betydligt fler år, mer än det dubbla :-D
Som tur är så är fläkten (och även effektsteget) lättåtkomlig för byte..
viewtopic.php?f=16&t=156989&p=1389748#p1389748 (resten av tråden är dock för V70N)7

Dovt morrande ljud från fläkten kan också bero på att evaporatorn har frostat igen pga strul med AC:n. Försvinner vanligtvis med tiden :P
#1471364
Går fläkten så kan inte effektsteget vara helt paj :P
Kan du reglera hastigheten (även om den är lägre än vanligt) så är det nog helt okej.
Det morrande ljudet kan komma från att motorns rotor (ankaret) skrubbar mot statormagneterna, så var det på min..
Sen kan det kanske vara främmande objekt i fläkthjulet också, kan ju vara värt att kolla innan du beställer ny fläkt.
Mekster.se har för övrigt höstrea fram till sista oktober, jag beställde precis ny knappsats till fönsterhissarna.
Trodo verkar iofs ha billigare fläktar
#1471484
Grejorna är loss, visade sig min fläkt var en BEHR tillverkad 1998.10
Det var lösa delar som skramlade i den, fick ut 5st lite små kopparfärgade bitar.

Nu är bara frågan om det är stor skillnad i kupéljudet med billiga fläktar?

Mitt fläktmotstånd ser inte ut som det i tråden du tipsade om, mitt ser ut så här
resistor.PNG
resistor.PNG (84.87 KiB) Visad 1161 gånger
#1471488
[/quote] Jo de kan brumma olika mycket. Jag fick byta ett par ggr innan det dög.
Den sista stod det proffessional parts på lådan om det nu säger nått.
[/quote]

Den sista du bytte ut eller var det den du blev nöjd med?

Nissens eller FEBI bilstein kollar jag på nu, var de någon av de du tyckte bullrade?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]