Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1471472
Camel skrev:Enligt mig kan man då inte påstå att bensinen blivit billigare.
Det kan jag inte se att någon har skrivit heller. Att vi lägger mindre andel av våra pengar på den betyder ju inte att literpriset gått ner. Båda är lika sant så att säga.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471474
Camel skrev:Oavsett så räckte en genomsnittlig årslön 1970 till 31 882 liter och en genomsnittlig årslön 2018 till 22 648 liter. Man kunde alltså handla mer bensin för sin lön 1970 än 2018. Troligen får man ännu mindre bensin för en genomsnittlig årslön 2021. Enligt mig kan man då inte påstå att bensinen blivit billigare. Men för de som tjänar mycket är bränslekostnaden hanterbar på ett helt annat sätt än för dem som tjänar lite. Ofta sammanfaller hög förbrukning hos bilen och landsbygd med få allmänna kommunikationer med lägre inkomster. Mer kännbart alltså för vissa grupper.
Det där låter rätt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471476
Lövet skrev:Men den är inte fel för att den är framtagen av en miljöpartistisk/kommunistisk konspiration som styr SVT som du vill få det till.
Vad är det här då det var bara en fråga jag ställde utan att hävda någonting alls?.
Användarvisningsbild
av Camel
#1471479
Lövet skrev:
Camel skrev:Enligt mig kan man då inte påstå att bensinen blivit billigare.
Det kan jag inte se att någon har skrivit heller.
Man kanske inte påstått det direkt. Men genom omskrivningar försöker man från vissa håll få dagens bensinpris att framstå som rimligt.


Lövet skrev:Att vi lägger mindre andel av våra pengar på den betyder ju inte att literpriset gått ner. Båda är lika sant så att säga.
Jag bytte bil i år från V70 2,5FT MY11 till en S90 T4P MY20. Förbrukningen per mil sjönk ca 25%. Jag tjänar ungefär samma som innan bilbytet. Jag kör lika många mil. Bensinen kostar mer per liter. Men jag lägger en något mindre del av inkomsten på bensin. Om jag inte hade bytt bil hade jag lagt något mer av min inkomst på bensin. Om jag hade haft lägre inkomst och inte ansett mig ha råd att byta till bil så hade jag ju inte kunnat sänka min förbrukning. Det är många i vårt land som är i den situationen samtidigt som de ofta bor på landsbygden med långt till arbetet utan möjlighet till kollektivtrafik. Politiken ska vara till för alla, inte bara ett fåtal. Det tar lång tid innan alla kan köpa t.ex. en elbil. Mycket lång tid. Men det är min åsikt, inget annat.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471480
@Camel, Det där låter med vettigt. Enl min åsikt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1471509
@Lövet, dina siffror är omskrivna så att en politiker skall kunna använda dem å hävda att "det finns utrymme för att höja skatten ytterligare".

Sannolikt är det så att vi har en bil/bränslesegregation i landet. Vi i storstaden har, via tjänstebilar, sänkt snittförbrukningen medans längre ut i landet finner du våra gamla tjänstebilar med hög förbrukning.

Tidigare körde "alla" Volvo XC70 eller BMW520 med stor diesel å AWD som tjänstebil.
Dessa är nu sålda å hittas ute i landet medans du skaffat Elbil och jag en hybrid med för oss minskad förbrukning som följd och därmed så lägger "vi" (långt från alla) mindre andel av vår årsinkomst på bränsle.

Hur många elbilar hittar du i Vilhelmina? Finns det fler XC70 än Teslor i Malmberget?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471544
@Lövet, Det där med siffrorna för totalen du nämnde tidigare ser ut som politiker snack.
Det skulle jag sagt redan igår.
av Lövet
#1471566
gubbstrutt skrev:@Lövet, Det där med siffrorna för totalen du nämnde tidigare ser ut som politiker snack.
Det skulle jag sagt redan igår.
Det är inget som helst fel på siffrorna. Problemet är att du inte förstår att två saker kan vara sant samtidigt. Bränslepriset kan BÅDE vara högsta någonsin i nominella termer OCH vi lägger allt mindre av våra pengar på bensin - samtidigt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1471567
Nej, vi lägger mer pengar på bensin om den blir dyrare och vi köper lika mycket bensin. Men andelen av lönen som går åt att köpa bränsle kan minska om lönen ökar mer än vad bränslet kostar. Även andra parametrar kan göra att mindre andel av lönen går som t.ex. att man köper mindre mängd bensin (t.ex. snålare bil).
Användarvisningsbild
av poseidon
#1471576
Ni säger samma sak på olika sätt.
Lövets förklaring passar en politiker som vill höja skatten med miljön som argument å vi andra fattar att folk i glesbyggd fortfarande har väldigt höga bränslekostnader och de kan inte heller ta en kortare väg till arbetet bara för att bensinen är dyr.

Anledningen till att skatterna fortsätter gå upp på bränslet beror helt enkelt på att "pengarna skall in" och regeringen vet att folk inte har något alternativ och att Svensson knyter näven i fickan istället för att protestera som i exempelvis Frankrike.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 93

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]