Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471447
beachman skrev:
jaronsso skrev: tor 28 okt 2021, 09:06 Det har väl aldrig i historien varit problem med "snö och slask" i ett hjul så du kan nog lugnt luta dig tillbaka.

Annars får du väl trycka dit en hembyggd navkapsel.
Nja, det påståendet stämmer inte.

På min förra bil med få ekrar och stora öppningar hade jag väldiga problem med detta. (Ej originalfälgar) Både snö och grus från grusvägar samlades på insidan och skapade obalans så att hela bilen gungade. Otroligt irriterande . Ibland gungade det så mycket att jag var rädd att tappa geppet på vinterväg, då var jag tvungen att lossa hjulen och spola på insidan med högtrycken och knacka bort is och grus eftersom jag inte kom åt bakom ekrarna på annat sätt.

Har peppar, peppar inte upplevt detta på min nuvarande v90cc med standard 18"

Ska tilläggas att jag bor i Västerbotten och kör ibland på grusvägar inåt landet. När jag bilat söderut är det ofta fina asfalterade snöfria vägar :P
Men du vet att alla fälgar oavsett utformning är helt öppna inåt?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1471469
SundanceKid skrev: tor 28 okt 2021, 20:54Men du vet att alla fälgar oavsett utformning är helt öppna inåt?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Kul, det har jag aldrig märkt. Ska tänka på det nästa gång jag skiftar hjul.

Vi kan väl vara överens om att vissa fälgar är sämre än andra i snö eller på leriga vägar. Just insidan skyddas ju till viss del av bromsskivorna och hjulhusen. Kanske skapde just ekrarna någon slags turbulens som missgynnade det hela i mitt fall, vad vet jag. Har inget minne att jag haft några sådana problem långt bak i tiden då jag körde 240 med plåtfälgar. Upplever inte heller några problem med nuvarande bil med alu-fälgar men med tätare ekrar.
Ska man veta exakt vad som orsakar det får man nog rigga en gopro kamera och analysera vad som händer.
#1471477
Har kört rätt många kvällar nu i mörker med min V90 T6 Recharge Inscription 2022. Bilen har ljuspaket så det är LED ljus med ljus som följer med i kurvor och vid avbländning sänker sig ljuset lite extra med en nick och när helljuset åker på nickar ljuset sningens lite uppåt, detta är med s.k. Automatiskt helljus/halvljus. dvs. bilen bländar av själv vid möte och tänder helljus själv efter mötet. Om man aktiverat automatiskt hel-/halvljus.
Mina erfarenheter hittills av det automatiska hel-/halvljuset:
1. Mycket bekvämt att slå på det automatiska ljuset och låta det sköta avbländningen osv. Fungerar förvånansvärt bra. Jag hade mina tvivel i början.
2. Automatiska ljuset har misslyckats blända av för bilar på anslutande tvärgata/väg där bil stannat för väjningsplikt, de har blivit bländade för ljuset har inte automatiskt bländat av. Svår situation för automatik att hantera. Man får således vara beredd blända av manuellt som förr i sådan situation.
3. Ibland har mötande bilar ljusblinkat åt mig trots automatiska ljuset bländat av. Lite förvånande. Inte jätteofta det händer, men senast ikväll var det två bilister som ljusblinka åt mig när jag hade automatiska hel-/halvljuset aktiverat. Visar kanske på att systemet kan förfinas ännu mer.

På det hela taget fungerar det automatiska hel-/halvljuset bra tycker jag.
Men man får vara beredd blända av manuellt i vissa situationer.
Rätt bra ljusbild på både hel- och halvljuset, har man inte speciella krav tror jag nog de flesta klarar sig fint på vanliga fabriksljuset, i alla fall ljuset på min V90 räcker gott och väl för mig.
Ljuspaketet är ett ganska blygsamt tillval vad gäller priset. Blir ju i regel en del mörkerkörning här i Sverige på vinterhalvåret, då är det skönt med bra hel-/halvljus.
/Bo
#1471621
Du kör inte med att den skärmar av bilarna utan bara hel/halv automatiken!?

Mvh
Per
#1471622
Per,
Enda jag medvetet rört på är vänster spak vid ratten på yttre delen vrider man i ändläge den lite räfflade ringen. Det är aktiveringen sv hel-/halvljusautomatiken.
Det där med avskärmning är nåt jag inte alls känner till vad det är. Vet du hur det funkar och går det ställa in och aktivera el. inaktivera?
Ikväll ett bra exempel igen på att det det automatiska hel-/halvljuset (på min bil) inte klarar bilar som kommer från anslutande vägar, tvärvägar. Hade automatiken på och en bil kom på en tvärväg och stanna, för den bilen hade lämna företräde eller stopplikt för mig. Min bil börja med att blända av och det var ju bra. Jag kom närmare och så slår min bil på helljuset och bländar bilen på sidovägen förstås. Jag swisha förbi och hann inte stänga av ljusautomatiken. Nåja, nu vet jag hur det kan bli och kommer i fortsättning gå över till manuell hantering av hel-/halvljuset i god tid innan ja kommer till tvärväg där det står nån och väntar med sin bil. Kanske skall tillägga att det är landsvägskörning det gäller i mitt exempel.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1471625
Det heter "Adaptiv funktionalitet" och har du ljuspaketet så ska denna funktion vara med. Det går inte att slå av och bara köra på automatik hel/halv vad jag vet iallafall. Man aktiverar det via vredet på vänster spak precis som du gör. Man ser klar och tydligt hur den skärmar av bilarna och lyser på sidan om dom.

Mvh
Per
#1471639
Jo Adaptiv funktionalitet finns på min bil.

Adaptiv funktionalitet:

”För bilar med LED-strålkastare så har det automatiska helljuset adaptiv funktionalitet. Då fortsätter ljuskäglan, till skillnad från vad som sker vid konventionell avbländning, att lysa med helljus på båda sidor om mötande eller framförvarande fordon – enbart den del av ljuskäglan som pekar direkt på fordonet bländas av.”

” På motorväg eller i höga hastigheter kan systemet skifta från adaptiv till automatisk funktionalitet.”

”Automatiskt helljus är ett hjälpmedel för att vid gynnsamma förhållanden använda bästa möjliga ljus.
Föraren är alltid ansvarig för att manuellt växla mellan hel- och halvljus när trafiksituationer eller väderförhållanden kräver det.”

/Bo
#1471668
SundanceKid skrev: lör 30 okt 2021, 10:50 Jag har använt automatiskt helljus sen februari 2017 på 3 olika v90 och det är ett skådespel som visar sig framför bilen, mycket imponerande. Jag har kanske blivit blinkad på 3ggr under dessa år. Jag använder inställningen snabb.
Aha man kan ställa in olika snabb nedbländning?
Måste se om jag hittar om det finns nån inställning på det i min "Google-bil".
Jag har blivit ljus-tutad på för bländning vid användning av automatiskt hel-/halvljus en handfull gånger hittills och ändå har jag bara haft bilen i strax över 2 månader.
Men den funkar ju oftast väldigt bra vid mötande och upphinnande trafik.

/Bo
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 32
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]