Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1471369
Något företag som investerar 20 Miljarder kronor i vätgas.

https://feber.se/bil/ineos-investerar-2 ... as/431016/

Jag väntar på "Batterigate", regeringar världen över gör helom och i Sverige "såg vi det inte komma". Bonus Malus ändras så tunga batteribilar straffas och helt plötsligt så är vätgas "The shit".

Skulle inte förvåna mig ett dugg..... 8-)
#1471415
Vore obeskrivligt tråkigt att behöva gå tillbaka till en "åka och tanka"-tillvaro med dyrt bränsle. Tror inte folk förstår hur skönt det är att slippa och hur skönt det är med billigt bränsle. För det är det. Även nu. Särskilt som jag laddar gratis lite här och där.
#1471417
Verdi skrev: tor 28 okt 2021, 15:18 Vore obeskrivligt tråkigt att behöva gå tillbaka till en "åka och tanka"-tillvaro med dyrt bränsle. Tror inte folk förstår hur skönt det är att slippa och hur skönt det är med billigt bränsle. För det är det. Även nu. Särskilt som jag laddar gratis lite här och där.
Jag undrar om alla som inte bor i villa tycker det är mycket mysigare att stå och ladda några timmar på en laddplats titt som tätt istället för att tanka 3 miuter på macken på vägen hem.

Känns som det är ett krav att bo i villa för att kunna åka elbil idag.
#1471418
VolvoB20 skrev:Känns som det är ett krav att bo i villa för att kunna åka elbil idag.
Det håller jag med om. Eller lägenhet med egen parkering och laddplats (vilket kommer mer och mer, men ännu har långt kvar)
#1471429
VolvoB20 skrev: tor 28 okt 2021, 15:39
Verdi skrev: tor 28 okt 2021, 15:18 Vore obeskrivligt tråkigt att behöva gå tillbaka till en "åka och tanka"-tillvaro med dyrt bränsle. Tror inte folk förstår hur skönt det är att slippa och hur skönt det är med billigt bränsle. För det är det. Även nu. Särskilt som jag laddar gratis lite här och där.
Jag undrar om alla som inte bor i villa tycker det är mycket mysigare att stå och ladda några timmar på en laddplats titt som tätt istället för att tanka 3 miuter på macken på vägen hem.

Känns som det är ett krav att bo i villa för att kunna åka elbil idag.
Nej, det skulle jag såklart inte göra. Men rimligen borde det dyka upp fler laddpunkter vid bostäderna inne i städer också. Tyvärr är det ju vanligt med äldre män i bostadsrättsföreningars styrelse och de är inte alltid vänligt inställda till nya påfund.

Kommer själv ihåg för ca 20 år sen när jag togs in som "sakkunnig" (jobbar inom IT) i min dåvarande styrelse angående frågan om föreningen skulle dra in fiber i fastigheten. Jag tyckte det var självklart. Den något ålderstigna styrelsen tyckte dock det var onödigt. De ville inte vara med och betala för något de ändå inte tänkte använda. Dessutom trodde de att trådlöst internet nog skulle ta över ganska snart. Ja, visst. Nu 20 år senare kan man ju klarar sig med mobilt bredband om man vill. Men det är ju rätt dyrt och inte alls lika bra som fiber.

Det dagens styrelsegubbar kommer dra fram som ursäkt för att slippa bekosta nån nymodighet de inte är intresserad av är såklart inte mobilt bredband utan "vätgasbilar". Det är exakt samma sak. De har hört/läst något som de gärna använder som ursäkt för att inte göra något.

Jag skulle tro det är tusen gånger lättare och billigare att sätta upp några hundra tusen laddstolpar i t ex Stockholm än det är att bygga de där 100+ vätgasmackarna som skulle behövas.
#1471431
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev: tor 28 okt 2021, 15:18 Vore obeskrivligt tråkigt att behöva gå tillbaka till en "åka och tanka"-tillvaro med dyrt bränsle. Tror inte folk förstår hur skönt det är att slippa och hur skönt det är med billigt bränsle. För det är det. Även nu. Särskilt som jag laddar gratis lite här och där.
Jag undrar om alla som inte bor i villa tycker det är mycket mysigare att stå och ladda några timmar på en laddplats titt som tätt istället för att tanka 3 miuter på macken på vägen hem.

Känns som det är ett krav att bo i villa för att kunna åka elbil idag.
Mja, hade man laddmöjlighet hemma så skulle jag definitivt inte vara främmande för elbil. Men i hyreshuset jag bor i skulle det nog vara att tumma på säkerheten på mer än ett sätt att ladda via uttaget i garaget (kåken är från 50-talet, och troligen inte fått nåt uppgraderat elsystem sedan dess).

Det är ju lite sånt som gör att det "sticker" i ögonen på oss som faktiskt inte kan ladda hemma, när man ser att det "bara är att skaffa" en elbil :P
Annars så bor (på landsbygden, ingen laddstation i närheten) jag nog på tillräckligt nära avstånd till jobbet för att köra på el en stor del av vägen (~3.8 mil enkel resa).
#1471444
@Verdi.

Otippat att du inte kunde skriva ett inlägg utan att angripa personer med dina fördomar?

Rätt tröttsamt.

Varför sitter du inte själv med i styrelsen om du nu vill ha laddstolpar överallt.

Gnäller men gör inget åt saken....
#1471452
poseidon skrev:Varför sitter du inte själv med i styrelsen om du nu vill ha laddstolpar överallt.
Han satt ju i styrelsen. Det är egenupplevda händelser. Rätt säker på att Verdi inte vill sitta i någon styrelse i onödan eftersom han redan har laddstolpe.
#1471468
För att ansluta alla laddstolpar som det talas om krävs att elenergin kan distribueras ut. Hur detta ska realiseras i stor skala håller många på att försöka bilda sig en uppfattning om. Några länkar till information om man är intresserad av de tekniska frågeställningarna, hur dagens befintliga lokalnät dimensionerades, uppfattningar om vad som ryms i nuläget, prognoser, alternativ, etc. Här är några axplock:

Hur dimensionerar vi framtidens elnät?

UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT

Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige

Simulering av elnät vid olika belastningsfall
#1471490
poseidon skrev: tor 28 okt 2021, 20:42 @Verdi.

Otippat att du inte kunde skriva ett inlägg utan att angripa personer med dina fördomar?

Rätt tröttsamt.

Varför sitter du inte själv med i styrelsen om du nu vill ha laddstolpar överallt.

Gnäller men gör inget åt saken....
Jag angrep ingen alls.

Jag bor i villa numera.
  • 1
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 380

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]