- tor 28 okt 2021, 19:27
#1471437
Tycker jag får posta ett inlägg hur det blev till slut efter all kalabalik där söndags kväll med bärgare osv.
Kortversionen
Bilen helt återställd såvitt jag se under hemfärden på 15 mil i diverse hastigheter och med viss provokation ibland: pigg som satan fortsatt, nästan ännu piggare än vanligt men kan bero på att jag hade en seg liten hyrbil - hybridbil Kia Ceed 2021 års modell - i färskt gaspedalsfotsminne. Grymt skön vid omkörningar som jag är van vid. Kollade även bensinförbrukningen, denna låg som vanligt kring 0,75 l/mil när man kör i varierande hastigheter 120 -100 - landsväg så alles ok som det ser ut.
__
Längre version
Hämtade pärlan idag i Jönköping, snackade litet med den personlige mekanikern som det heter numera på Volvo-verkstäder och det verkade ha fallit ut bra alltihop. De provkör efteråt och kollar så det inte sätts felkoder, allt verkade ok.
Jag vet ju inget om deras arbetsprocedurer så är litet frågvis när jag ser fakturan som landade på vad han sade i måndags, blev drygt 22 kkr för byte kamrem och övriga remmar, remspännare etc som ingår i dessa paket, plus byte av ac-kompressor med vad det innebär med köldmedium, olja osv.
Noterade att generatorns frihjul inte var bytt enligt vad som stod på fakturan, han sa att detta undersöktes och kändes på men att det var normal funktion där så byte var onödigt. Kanske sant, vad vet jag. Skulle jag pillat med det själv hade jag säkert bytt bara för att det vore rätt liten extrakostnad i helheten. Men inte så viktigt tror jag..
Gjorde en check på deras bilupphämtningsplats via min medhavda BSR PPC för att verifiera påståendet att det inte skapades några felkoder. Stämde fint, inga felkoder alls. Laddade i BSR steg 1 för säkerhets skull eftersom det brukar finnas en felkod:
ECM BOSCH ME9 - ENGINE CONTROL MODULE, ME9 (GGD) 0xC32200 Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet
-om BSR-mjukvaran är aktiv.
Men denna felkod dök inte upp, litet indikativt för mig att BSR-programvaran inte var aktiv för tillfället så det var bara att köra in det via menyval på PPC. Enda är att man får ställa in klockan efteråt, den blir nollad.
Allt funkade som det skulle under en härlig tur hem med "gamla Bettan", läste av felkoder igen när jag kom hem till Växjö och det fanns inget alls. Dessutom låter motorn bättre än tidigare när man öppnar motorhuven och lyssnar, det fanns ett svagt missljud typ svirrande gnissel som är borta nu. Bara litet lätt småtickande från ventilerna och det är som det ska vad jag kan bedöma.
Ska jag vara helt ärlig så var jag övertygad om att motorn var totalkaputt när jag lyssnade på den i söndags kväll efter haveriet, lät helt enkelt för jävligt och det skar ända in i själen med tretakt och avgaspuffar. Men: ibland kan man tydligen ha tur!
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.