Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471236
Bytte frihjulet på vår nuvarande bil. (2.5FT 2010)
Köpte verktyget från Biltema och det stämmer att det tar för mycket plats för att kunna göra det med generatorn sittandes fast.

Gjorde som så att jag lossade den och vred den så verktyget fick plats.
Kommer tyvärr inte ihåg i detalj alla moment för att göra bytet, men minns att jag i något läget plockade ur strålkastaren på den sidan för att därigenom komma åt en av skruvarna med en lång förlängare.

Det var lite trångt men absolut inge svårt att göra bytet..

Med generatorn på plats:
Screenshot_20211027-110909_Gallery.jpg
Screenshot_20211027-110909_Gallery.jpg (1.48 MiB) Visad 628 gånger
Med generatorn vriden:
Screenshot_20211027-110451_Gallery.jpg
Screenshot_20211027-110451_Gallery.jpg (1.37 MiB) Visad 628 gånger
]
#1471258
Tack, Variousboy för tipset. Håller på att läsa in mig på bytet. Stämmer det att frihjulet skall lossas medurs? Hur gjorde du för att generatorn inte följde med i lossningsriktningen? Antar att frihjulet sitter tämligen hårt.
#1471271
Yaniz skrev: ons 27 okt 2021, 13:14 Tack, Variousboy för tipset. Håller på att läsa in mig på bytet. Stämmer det att frihjulet skall lossas medurs? Hur gjorde du för att generatorn inte följde med i lossningsriktningen? Antar att frihjulet sitter tämligen hårt.
Minns inte nu men det märker du på gängorna på det nya frihjulet åt vilket håll det blir! :-)

Verktyget består av två delar. Om du zoomar in på andra bilden så ser du att du har ett nyckeltag på den svarta delen närmst generatorn som används som mothåll.
Det satt hårt, men inte så hårt så man hade velat ta fram släggan!
#1471437
Tycker jag får posta ett inlägg hur det blev till slut efter all kalabalik där söndags kväll med bärgare osv.

Kortversionen

Bilen helt återställd såvitt jag se under hemfärden på 15 mil i diverse hastigheter och med viss provokation ibland: pigg som satan fortsatt, nästan ännu piggare än vanligt men kan bero på att jag hade en seg liten hyrbil - hybridbil Kia Ceed 2021 års modell - i färskt gaspedalsfotsminne. Grymt skön vid omkörningar som jag är van vid. Kollade även bensinförbrukningen, denna låg som vanligt kring 0,75 l/mil när man kör i varierande hastigheter 120 -100 - landsväg så alles ok som det ser ut.

__

Längre version

Hämtade pärlan idag i Jönköping, snackade litet med den personlige mekanikern som det heter numera på Volvo-verkstäder och det verkade ha fallit ut bra alltihop. De provkör efteråt och kollar så det inte sätts felkoder, allt verkade ok.

Jag vet ju inget om deras arbetsprocedurer så är litet frågvis när jag ser fakturan som landade på vad han sade i måndags, blev drygt 22 kkr för byte kamrem och övriga remmar, remspännare etc som ingår i dessa paket, plus byte av ac-kompressor med vad det innebär med köldmedium, olja osv.

Noterade att generatorns frihjul inte var bytt enligt vad som stod på fakturan, han sa att detta undersöktes och kändes på men att det var normal funktion där så byte var onödigt. Kanske sant, vad vet jag. Skulle jag pillat med det själv hade jag säkert bytt bara för att det vore rätt liten extrakostnad i helheten. Men inte så viktigt tror jag..

Gjorde en check på deras bilupphämtningsplats via min medhavda BSR PPC för att verifiera påståendet att det inte skapades några felkoder. Stämde fint, inga felkoder alls. Laddade i BSR steg 1 för säkerhets skull eftersom det brukar finnas en felkod:
ECM BOSCH ME9 - ENGINE CONTROL MODULE, ME9 (GGD) 0xC32200 Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet
-om BSR-mjukvaran är aktiv.

Men denna felkod dök inte upp, litet indikativt för mig att BSR-programvaran inte var aktiv för tillfället så det var bara att köra in det via menyval på PPC. Enda är att man får ställa in klockan efteråt, den blir nollad.

Allt funkade som det skulle under en härlig tur hem med "gamla Bettan", läste av felkoder igen när jag kom hem till Växjö och det fanns inget alls. Dessutom låter motorn bättre än tidigare när man öppnar motorhuven och lyssnar, det fanns ett svagt missljud typ svirrande gnissel som är borta nu. Bara litet lätt småtickande från ventilerna och det är som det ska vad jag kan bedöma.

Ska jag vara helt ärlig så var jag övertygad om att motorn var totalkaputt när jag lyssnade på den i söndags kväll efter haveriet, lät helt enkelt för jävligt och det skar ända in i själen med tretakt och avgaspuffar. Men: ibland kan man tydligen ha tur!
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
#1471445
Skönt allt slutade väl!

Har också ett missljud, främst vid uppstart och kall motor någonstans kring generator/AC. Häromdagen var det riktigt illa. Skriade rejält en liten stund innan det tystnade. Lät likt ett snustorrt lager med endel spel i. Som du även skriver så är där ett, hur ska jag uttycka mig, svagt konstant släpande/gnisslande ljud.

Med denna tråden i bakhuvudet bokade jag tid för felsökning och låter bilen stå till dess (V50 d3)

// Jonas
#1471462
Bra Jonas, agera på konstiga ljud. De allra flesta blockar nog ut detta om inte bilstereon gör det men bilen försöker säga något till den som vill lyssna.

Jag kollade mitt första inlägg i denna tråd och kan konstatera att min magkänsla var korrekt, någon komponent kommer att fallera inom några månader. Det blev fler månader än jag trodde men bara ett halvår. Jag hade en tendens att vifta bort det och det ledde till ett ganska allvarligt haveri nu i söndags, jag borde agerat på detta men det gjorde jag inte.

Därmed inte sagt att man ska bli skräckslagen och ställa bilen om man skulle höra några illavarslande ljud. Oftast tar det några månader innan ev problem kan leda till "catastrophic failure", bara ta tag i det och vifta inte undan det är väl det jag kan säga efter min lilla erfarenhet.

Rent krasst, vad det troligen handlade om från första början när jag hörde mina små ljud: det var förmodligen ac-kompressorn och/eller dess magnetkoppling som var på upphällningen. Att byta den på samma verkstad om det bara var detta skulle hamnat på ca 15 kkr. Hade jag gjort detta så hade jag sparat 7 kkr för att byta alla remmarna som rök till följd av detta haveri.

Är det endast magnetkopplingen blir det mycket billigare, kanske svårt att avgöra för hobbymekaniker om detta är enda problemet. Byts detta på en Volvo-verkstad så byts kompressor och magnetkoppling som en enhet, därav en ganska saftig prislapp.

Men i slutänden känner jag mig helt ok med detta som det blev. Ser inte reparationskostnaderna som orimliga alls, inte billigaste som kan tänkas men det blev bra och de fixade detta på en dag (var klart tisdag förmiddag, de började på bilen måndag förmiddag).
___
PS. kan väl tillägga att jag ser denna bil som en "keeper", fyller alla våra behov på utmärkt sätt. Reptilreflexen är väl annars att så fort som möjligt göra sig av med "krånglande" bilar men nix, ser inte alls denna bil som någon krångelbil snarare tvärtom. En av de mest tillförlitliga bilar jag varit med om. Den har en designmässig svaghet i hur haveri på hjälpaggregatsremmar hanteras, detta ser jag som hanterbart men visst jag skulle önskat att Volvo kunde erbjuda en standardlösning här som hindrar havererade remmar att trassla in sig i kamremmen. Inte direkt "rocket science" kan man tycka.
#1471772
Kom på att min dashcam hade fångat in rätt intressanta ljud kring motorhaveriet för den som är intresserad.

Men här handlar det bara om hur motorn lät efter att kamaxlarna hoppat fel några kugg på kamremmen.

Av nyfikenhet analyserade jag även de videosegment som var precis innan jag upptäckte att det var något fel på motorn pga att det luktade bränt gummi och att den svarade konstigt på gasen. Visade sig att haveriet egentligen inträffade ca en minut innan, detta under motorbromsning till föregående avfart. Inget vi lade märke till under färd men man hör det tydligt på dashcamupptagningen, att det låter som en gammal cheva helt plötsligt. Att det hände under motorbromsning kan ha bidragit till att skadorna blev begränsade.

Har tyvärr inget på det där inledande svaga missljudet som förebådade det som nu hände (detta ljud var för svagt för att kunna fångas upp av dashcam).
__
PS. Har klippt rätt hårt i videon för att bespara ev publik från mängder av osande eder och fula ord som vi hävde ur oss efter haveriet. En "intressant grej" är att när jag hämtade bilen och åkte hem samma väg i torsdags, tror ni inte att det stod en bil med varningsblinkers igång på exakt samma avfart mot Råslätt som vi tog på motorvägen söderut från Jönköping... vederbörande hade inte lika stor tur som vi dvs att bilen fortfarande gick för egen maskin (om än knappt).

#1499104
Kanske kul med en ytterligare återrapport av hur det gick med motorn på litet sikt!

Allt har ju funkat lysande, tycker jag fått bätrre bensinförfrukning än tidigare neråt 0,7 l/mil på långfärder blandat motorväg/landsväg.

Var nyss och besiktigade bilen och kolla avgasvärdena, gränsvärden inom parentes:

CO 0.0 (0.3)
CO 2500 0.0 (0.2)
HC 0 (200)
Lambda 1.00 (0.96 - 1.04)

Dvs perfekt förbränning, detta med BSR programvara installerad. Indikerar att inga ventiler tagit stryk av kamremsincidenten.

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]