Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471108
Lite uppdatering om meddelanden om "Däckstrycksystem Service" som kommer lite då och då på förardisplayen:

I samband med byte till vinterhjul idag fråga jag min Volvomek om han kunde kolla upp "Däckstrycksystem Service" varför det kommer rätt ofta. Det gjorde han och det skall enligt honom komma en fix under 2022 från Volvo. Om den kommer via over the air (OTA) eller om man måste få den installerad hos en Volvoverkstad visste han inte.
/Bo
Bilagor
Däcktrycksystem_Service.JPG
Däcktrycksystem_Service.JPG (1.7 MiB) Visad 470 gånger
#1471132
Bytt till vinterhjul idag på min V90 T6 Recharge Inscription 2022.
Sitter nu på bilen: Volvo originalfälgar 5-Spoke Black Diamond Cut med Nokian Hakkapeliitta 10 dubbdäck, 245/45 R18. Ändrad mjukvara i bilen för hastighetsmätaren behövdes inte (har 19 tum sommarhjul annars, som kom med bilen från fabrik).
Nu får kung Bore komma bäst han vill, jag är redo. :-)
Ni som har fälgar med lite färre ekrar liknande mina, kommer det inte in lätt snö och slask i hjulet? Är lite fundersam på det men kanske inget problem.
/Bo
Bilagor
V90-T6_Recharge-2022_vinterhjul.JPG
V90-T6_Recharge-2022_vinterhjul.JPG (6.35 MiB) Visad 441 gånger
Nokian_Hakkapeliitta-10.JPG
Nokian_Hakkapeliitta-10.JPG (4.64 MiB) Visad 441 gånger
#1471380
poseidon skrev:
SundanceKid skrev: Du har ju också valt så små vinterhjul så det är nog lugnt.
Haha, ja allt är ju relativt.
De är stora på en Nissan Micra!
Jag förstår om man köper mindre fälgar om du vill ha en elegant bil som t.ex den på bilden. Bilen är elegant och inte minsta sportig.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1471381
En V90 är inte sportig, en kombi på två ton är ett transportfordon för komfort, går inte att "sminka" om till sportbil :-)
Men smaken är olika, Volvo körde ju för 25 år sedan BTCC med 850-kombin men det vara bara för marknadsföring och Rydell vid styrningen. ;-)
#1471385
jaronsso skrev: tor 28 okt 2021, 09:06 Det har väl aldrig i historien varit problem med "snö och slask" i ett hjul så du kan nog lugnt luta dig tillbaka.

Annars får du väl trycka dit en hembyggd navkapsel.
Jag kör på rätt snöiga vägar på vintern när jag skall åka till/från mina favoritskidställen. Borde inte bli nåt problem men jag har aldrig haft en fälg med så glest mellan ekrarna förr så det vara bara det potentiella problem som for genom mitt huvud när jag såg fälgarna på min bil för första gången. Skall nog gå bra då.
/Bo
#1471419
jaronsso skrev: tor 28 okt 2021, 09:06 Det har väl aldrig i historien varit problem med "snö och slask" i ett hjul så du kan nog lugnt luta dig tillbaka.

Annars får du väl trycka dit en hembyggd navkapsel.
Nja, det påståendet stämmer inte.

På min förra bil med få ekrar och stora öppningar hade jag väldiga problem med detta. (Ej originalfälgar) Både snö och grus från grusvägar samlades på insidan och skapade obalans så att hela bilen gungade. Otroligt irriterande . Ibland gungade det så mycket att jag var rädd att tappa geppet på vinterväg, då var jag tvungen att lossa hjulen och spola på insidan med högtrycken och knacka bort is och grus eftersom jag inte kom åt bakom ekrarna på annat sätt.

Har peppar, peppar inte upplevt detta på min nuvarande v90cc med standard 18"

Ska tilläggas att jag bor i Västerbotten och kör ibland på grusvägar inåt landet. När jag bilat söderut är det ofta fina asfalterade snöfria vägar :P
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 32

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]