Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470000
EbbevonVolvo,
Är nog Google Android Automotive systemet gissar jag som inte riktigt är stabilt och riktigt utprovat ännu. Förhoppningsvis kan mycket sånt här rättas till via mjukvaruuppdatering fast när vet man ju inte. Så länge det är meddelanden man kan OK:a bort är det väl inte så farligt men det kan ju komma varningar om allvarliga saker, får hoppas det verkligen går lita på att det verkligen är det om det kommer nåt sånt. Själva bilen verkar bra kvalitet förutom Google systemet som verkar lite för opålitligt ännu. Och bilen går kanon. Men mjukvaran i moderna bilar är ju väldigt viktigt också och där tycks det vara lite att jobba med för Volvo för att få upp den till premiumnivå på deras Google Android Automotive baserade bilar (som min). Får de till det och den funtionalitet de lovat i Volvo Cars appen för det är väldigt få funktioner ännu, i stort sett bara 3 funktioner finns än, blir det bra. Dörrar lås/lås upp, Klimat starta nu eller via timers och Laddning där man ser laddstatus och beräknad körsträcka på hybridbatteriet finns. Av dessa är det bara låsning/lås upp av dörrarna som hittills alltid funkar, Klimatfunktionen funkar ofta men Laddstatus inte så ofta.
Öppning/stängning dörrar och baklucka med finger/hand/fot är heller inte stabil, funkar för det mesta men när det t.ex. regnat verkar keyless ha lite problem (på min bil). Frågan är vad för problem det kan bli om det blir riktigt kyligt och så i vinter. Hoppas bilen funkar som den ska då.
/Bo
#1470444
Ibland är meddelanden i förardisplayen lite bryska. Skulle häromdagen fylla på spolarvätska för första gången nånsin i min V90 T6 Recharge 2022:a. Drog i reglaget nere vid vänstra foten för att öppna låsningen till motorhuven och satt mig sen upp för att stiga ur (bilen var avstängd):
Pang - "Kör ej"
Nähe.
Kom det ett meddelande på skärmen som om här var det verkligen fara och färde.
Ja, ja, så farligt är det väl inte öppna motorhuven kära Volvo... :-o

/Bo
Bilagor
Öppna_motorhuven_Kör-ej.JPG
Öppna_motorhuven_Kör-ej.JPG (4.3 MiB) Visad 770 gånger
#1470748
bem skrev: tor 21 okt 2021, 21:31 Ibland är meddelanden i förardisplayen lite bryska. Skulle häromdagen fylla på spolarvätska för första gången nånsin i min V90 T6 Recharge 2022:a. Drog i reglaget nere vid vänstra foten för att öppna låsningen till motorhuven och satt mig sen upp för att stiga ur (bilen var avstängd):
Pang - "Kör ej"
Nähe.
Kom det ett meddelande på skärmen som om här var det verkligen fara och färde.
Ja, ja, så farligt är det väl inte öppna motorhuven kära Volvo... :-o

/Bo
Säg det till snubben som körde med motorhuven öppen ;-)

Här handlar det ju inte om ett fel utan ett hjälpmedel. Finns ytterst få tillfällen motorn behöver vara igång samtidigt som huven är öppen.
#1470757
Lockis skrev: lör 23 okt 2021, 19:11
bem skrev: tor 21 okt 2021, 21:31 Ibland är meddelanden i förardisplayen lite bryska. Skulle häromdagen fylla på spolarvätska för första gången nånsin i min V90 T6 Recharge 2022:a. Drog i reglaget nere vid vänstra foten för att öppna låsningen till motorhuven och satt mig sen upp för att stiga ur (bilen var avstängd):
Pang - "Kör ej"
Nähe.
Kom det ett meddelande på skärmen som om här var det verkligen fara och färde.
Ja, ja, så farligt är det väl inte öppna motorhuven kära Volvo... :-o

/Bo
Säg det till snubben som körde med motorhuven öppen ;-)

Här handlar det ju inte om ett fel utan ett hjälpmedel. Finns ytterst få tillfällen motorn behöver vara igång samtidigt som huven är öppen.
Jodå jag vet varför meddelandet finns där. Åka iväg med motorhuv som inte är ordentligt stängd kan bli riktigt farligt om huven slår upp under färd för då lär man inte så värst mycket av vägen sen.
/Bo
#1470961
least,

Kör inte med bilen, motorhuven är öppen.

Hade väl varit lite trevligare, tycker jag.

Jag vet inte om du kört en nyare Volvo som min (2022:a, Google Android Automotive infotaiment) men det är rätt mycket meddelanden i förardisplayen jämfört med min förra Volvo (V70 MY14). Det är det jag har att jämföra med.

/Bo
#1471085
least skrev:Och det är väl bra att den varnar... den gör inte så för att kränka användaren. :-)
Absolut, min kommentar var riktad till Bem som tyckte att det var mycket meddelanden när han jämförde med sin V70.
Jag ville bara belysa det faktum att detta är något som är nytt för honom. Men om man kört V90 eller annan senaste gen volvo så är det inget nytt.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 32

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]