Det finns flera olika LIN-bussar ut från CEM. Dessutom även ut från CCM. Så det beror på exakt vad det är som inte fungerar.
Det går inte att ha fler än 16 noder på samma LIN-buss. Därför används flera bussar. Wikipedia har den här sammanställningen för en V60 från 2011.
Mastern i varje nät är i kursiv stil:
- Bilens centraldator (master bus 0); Kameror i backspeglarna för att uppmärksamma fordon inom vänstra resp. högra döda vinkeln (vid filbyte).
- Bilens centraldator (master bus 1); blinkerspak, torkarspak; vänster rattknappar (farthållare); höger rattknappar (infotainment); ljusreglagepanel (strålkastare, parkeringsljus, dimljus mm). Centraldatorn aktiverar sedan de olika lamporna, torkarna, farthållaren, ljudanläggningen mm.
- Bilens centraldator (master bus 2); rörelsedetektor i taket; larmsiren med inbyggd lutningsensor. Centraldatorn hanterar sedan utlösning av stöldlarmet.
- Bilens centraldator (master bus 3); Tändlåsets antenn för nyckelkoden (immobilizern); elektriska rattlåset. Centraldatorn godkänner sedan start.
- Bilens centraldator (master bus 8); Batterimonitor (mäter ström, spänning och temperatur); regnsensor; ruttorkare.
- Styrdator för nyckelfritt låssystem (master); radiomottagare/sändare för fjärrnyckelhantering.
- Styrdator för automatväxellådan (master); växelväljaren. Styr automatlådan, tänder indikatorer och spärrar spaken.
- Dator för klimatstyrning (master); 5 olika spjällmotorer med lägesgivare för olika utblås; panel för baksätesuppvärmning; 4 styrenheter för eluppvärmning av 4 olika säten (skapar olika pulsfrekvenser för de olika värmelägena); backspegel med automatisk avbländning och fuktsensor.
- Bilens dator för motorstyrning (master); generatorns laddregulator; kylargardin.
- Förardörrens styrdator (master som även har snabb CAN-kommunikation med bilens centraldator); 4 elektronikenheter i de 4 dörrarna som styr fönsterhissar, centrallås, backspeglar mm; förardörrens reglagepanel för alla 4 dörrarna, backspegeljustering mm.
Anders, XC70 D5 AWD 2012, XC90 D5 AWD 2019.