Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okerman
#1468696
Hej. Kan någon hjälpa mig att få klarhet i skillnaden mellan xc70 t6 och en vanlig xc70 med 6:an? Är bägge varianterna 3.2 litersmotorn? När slutade de att tillverkas?
Ser inga efter 2009 som är till salu. Detta Jan förvisso betyda att de inte vill sälja…😅
Göran
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1468697
6an på 3,2 liter är en sugmotor med 238 hk.
T6 är en 6a med turbo på 285-304 hk beroende på årsmodell.
3,2 försvann tidigare (2008?) än T6 på den svenska marknaden, men vilka årtal det handlar om är jag osäker på.
Fanns T6 till och med 2014 kanske?

De som dyker upp av senare årsmodell säljs nästan direkt, oavsett miltal och utrustningsnivå.
Vill man ha en får man "hänga" på Blocket och andra sajter ofta, typ dagligen.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1471038
Den här finns nu till salu, kan det vara något?

https://www.blocket.se/vi/98992963.htm

Det är 304 hk-varianten och den där har Polestaroptimering till 330 hk. Den har kamkedja från 2011 också.

Sen har den Four-C vilket innebär att stötdämparna kan ställas i tre hårdhetsgrader.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1471049
Its1more skrev: mån 25 okt 2021, 22:18 Det är 304 hk-varianten och den där har Polestaroptimering till 330 hk. Den har kamkedja från 2011 också.
För att motverka eventuella spekulationer framöver. Alla 6-cyl T6 awd har kamkedja, alltså från MY08. 285hk och 304hk motorn är
I princip samma motor, den senare har lite mer lågfriktionsdelar i sig bara för lägre bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1471059
MartinS skrev:
Its1more skrev: mån 25 okt 2021, 22:18 Det är 304 hk-varianten och den där har Polestaroptimering till 330 hk. Den har kamkedja från 2011 också.
För att motverka eventuella spekulationer framöver. Alla 6-cyl T6 awd har kamkedja, alltså från MY08. 285hk och 304hk motorn är
I princip samma motor, den senare har lite mer lågfriktionsdelar i sig bara för lägre bränsleförbrukning.
Tack MartinS! Jag hade fått för mig att det kom MY11. Ska kolla fakta bättre nästa gång.

För övrigt är det trevliga motorer. Den VEA-fyra jag har i min T8 nu har inte samma känsla…
av Okerman
#1471797
Its1more skrev: mån 25 okt 2021, 22:18 Den här finns nu till salu, kan det vara något?

https://www.blocket.se/vi/98992963.htm

Det är 304 hk-varianten och den där har Polestaroptimering till 330 hk. Den har kamkedja från 2011 också.

Sen har den Four-C vilket innebär att stötdämparna kan ställas i tre hårdhetsgrader.
Hej, tack för att du tipsade👍 Har sett den och pratat med säljaren. Ligger bra mycket över den som såldes innan, men lägger ingen värdering i det just nu. Fin bil och låga mil.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1471798
Okerman skrev:
Its1more skrev: mån 25 okt 2021, 22:18 Den här finns nu till salu, kan det vara något?

https://www.blocket.se/vi/98992963.htm

Det är 304 hk-varianten och den där har Polestaroptimering till 330 hk. Den har kamkedja från 2011 också.

Sen har den Four-C vilket innebär att stötdämparna kan ställas i tre hårdhetsgrader.
Hej, tack för att du tipsadeBild Har sett den och pratat med säljaren. Ligger bra mycket över den som såldes innan, men lägger ingen värdering i det just nu. Fin bil och låga mil.
Jag har lite mer info om bilen som jag inte vet om säljaren förmedlat…

Vid 6000 mil fick den nya sommar och vinterdäck (Michelin Primacy 4 och dubbfria X-Ice Snow, ny AC-kompressor, ny olja i växellådan och Haldexkopplingen, nya tändstift samt ny aggregatrem och spännrulle. Inga kantstötta fälgar. Inga skeva bromsskivor. Vid 6500 fick den nytt batteri. Otroligt fin i lacken. Mycket välskött inuti. Alltid servad enligt bok. Aldrig gått mer än ca 700-800 mil mellan servicarna. Alldrig underkänd på besiktningarna. Alltid stått i varmgarage hemma och på jobbet (när ägaren pendlade). Dessutom har den hastighetsberoende servo som är ställbar i tre lägen. Den har skyddsplåt i aluminium under motorn för att skydda.

Tidigare ägaren hoppas att nästa ägare också vill fortsätta att ta hand om bilen.

Han bytte för de behöver 7-sits.

Sannolikt kommer det inte komma ut en sådan bil igen med så låga mil som är i så fint skick.
av Okerman
#1471912
Den ser väldigt fin ut, verkligen. Attraheras av bla den ljusa klädseln. Sitter dock och funderar på vad jag vill ha för förbrukning på min nästa bil. Har dodge ram nu som drar 1,5 milen. Utan bensinvärmare, som jag använder ofta. Förra vintern hade vi kallare än 20 grader, en månad i sträck…😅 samt 7 km till jobbet. Men jag skall fundera lite till👍👍

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]