Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471035
Ja precis. Du gör det jag borde ha gjort när jag hörde att det började låta mysko med detta vinande. Förbannar mig själv att jag inte tog tag i det, tyckte att det verkade lugna ner sig med ljudet och att det var ok.

Men nu säger verkstaden att kompressorn skurit och den ska bytas för 15 kkr. Otroligt svårt att veta om detta verkligen ska vara nödvändigt man sitter minst sagt på distans här. Har inte så mycket att välja på känner jag, får lita på att de inte byter komponenter i onödan det ligger som del i vad man lejer bort. Förväntar mig full teknisk kompetens av märkesverkstaden.
#1471063
Måste du göra det på märkesverkstaden då? Själva kompressorn kostar ju bara cirka 3500 på trodo om du tar billigaste. Tycker att på en liten ac verkstad borde du kunna komma under 10.000 iallafall. Särskilt nu när det är lågsäsong.
#1471114
Skall du ha bilen länge är det nog inte dumt att se över frihjulet och löphjulet till acremmen. Bytte båda nyligen på min.

Gör du det så är ju allt med remdriften bytt och du bör lätt kunna köra 18k mil utan att vara orolig.

Frihjulet på generator
20211025_182904.jpg
20211025_182904.jpg (2.3 MiB) Visad 366 gånger
Löphjulet till ACrem
20210927_161841.jpg
20210927_161841.jpg (1.84 MiB) Visad 366 gånger
#1471127
Tack för bilderna pb81, då ska jag kolla vad de bytt. Mekaniken sa att det byttes alla remmar och löphjul i denna veva, inklusive ac-kompressorn som sagt. Bilen är klar för avhämtning nu och ska enligt uppgift fungera som den ska.
#1471136
volvofantast skrev:Vad kostar det att byta dom hjulen?
Jag lämnade in bilen för båda jobbet.
Frihjulet gav jag 2231kr monterat och klart hos Meca, var dyrare hos Volvo ÅF. Tillverkaren är INA original så det sattes dit nu med. Kostar nog inte mer än en 500ing på autodoc om man vill göra det själv. Löphjulet kostade 1997kr hos Volvo ÅF monterat och klart.

Mitt frihjul började gnissla vid 17 tusen mil, brorsans frihjul låste sig nu vid 18 tusen. Mitt löphjul till AC vet jag inte riktigt status på, fick inte tillbaka det från verkstaden, men jag känner till ett par såna hjul som börjat ge upp efter 20 tusen mil.
#1471158
Gissar på att generatorn måste plockas ur för att frihjulet blir möjligt att byta, men det verkar vara ett jäkla jobb. Ska den lyftas ur uppåt eller tas ned nedåt? Någon som kan bjuda på en enkel arbetsbeskrivning? Börjar bli nojjig nu när jag läser om frihjulslagret resp magnetkopplingen med påföljande eventuella haveri. Min V70 börjar närma sig 20.000 mil, så det är väl dags att ta tag i det nu, skulle jag tro ...
#1471160
Med rätt verktyg skall du kunna göra det på plats. Vet att biltemas verktyg är lite för långt så där krävs det att man plockar loss generatorn.

Det är nog långt ifrån alla som drabbas av detta. Men har man en bil som börjar bli till åren skadar det ju inte att sänka musiken ibland o lyssna hur det står till där fram =)
Jag bytte mina grejer mest för att veta att det är nya prylar där som förhoppningsvis håller många tusen mil till. Är ju ingen jättekostnad att byta det.
Finns ju de där kamremsskydden som några tillverkar som man kan skruva dit, dock lite osäker på om det ger 100% skydd.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]