Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1460776
fjohan82 skrev:Jag lät verkstan byta olja i min bils låda vid 9000 mil.
Tyckte den gick hur bra som helst innan, men bara med ett vanligt byte så märke man en avsevärd skillnad.
Hur märkte du skillnaden efter bytet? Att växlingarna gick snabbare?
#1460845
EPR skrev: ons 25 aug 2021, 20:48
fjohan82 skrev:Jag lät verkstan byta olja i min bils låda vid 9000 mil.
Tyckte den gick hur bra som helst innan, men bara med ett vanligt byte så märke man en avsevärd skillnad.
Hur märkte du skillnaden efter bytet? Att växlingarna gick snabbare?
Kanske inte snabbare, men mjukare.
Det blir en försämring med tiden, vilket man många gånger inte märker förrän efter bytet.
#1460944
Micce1980 skrev: ons 25 aug 2021, 10:44 @least, Förvisso växlar den bara bra. Lurar väl mest på om det är bra att låta byta den men det är klart, kanske snöar man bara in på vissa saker ibland?
Ja. Byta olja i en automatlåda är viktigt för livslängden, även om det av någon märklig anledning inte är en servicepunkt. Liksom i haldexen för dess livslängd, inte heller det en servicepunkt.
#1470439
Micce1980 skrev: tis 24 aug 2021, 21:51 Kollade för att med några verkstäder här och de vill ha 4200kr eller mer för att hälla ut 4 liter olja och fylla upp igen med att varmköra med mera så klart. Nja, blir att göra detta själv ;-)
Hur gick det sen...har du bytt olja på egen hand än? Funderar själv på att göra ett byte på min bil, i förebyggande syfte. Dock har jag inte tillgång till att kunna mäta någon temperatur.....Är det viktigt att den Mäts, eller duger det att köra ett par mil?
#1470566
KalleJ skrev: tor 21 okt 2021, 21:06 @Dieselvolvo,
Är nivån rätt från början kan du ju mäta oljan du tömmer ur och hälla i lika mycket igen.
Med IR-temp mätare kommer du i närheten annars.

De är inte så dyra https://www.harald-nyborg.se/infrarod-t ... H4QAvD_BwE
Det var just det jag funderade på, varför inte bara väga upp med köksvågen...såå extremt känsligt kan det ju inte vara!
Smart Tips!👍
#1471024
Är ny på automatlådor och vad jag läst/hört så byter en del olja eller att man spolar lådan.
Jag vet att det går åt mer olja vid spolningen, men är det mycket bättre eller varför väljer vissa att bara byta jämfört med spola? Vad är främst skillnaden tänker jag, för det är väl dyrare att spola jämfört med bara byta.
#1471029
Normalt får man bara ut 1/3 till 1/2 av oljan i lådan när man tömmer sumpen, detta för att det finns olja kvar i ventilpaketet, oljekylare och konverter. Man spolar för att skölja runt oljan till all den gamla oljan är ute. Man kan ju byta många gånger också, till sist har man ju bytt den mesta oljan. Efter 5 byten har man ex bytt 1 - (2/3)^5 = 87 % av oljan om man får ut 1/3 per gång.
#1478415
Micce1980 skrev: tis 24 aug 2021, 21:51 Kollade för att med några verkstäder här och de vill ha 4200kr eller mer för att hälla ut 4 liter olja och fylla upp igen med att varmköra med mera så klart. Nja, blir att göra detta själv ;-)
Kollade du med någon Volvo-verkstad? Borde det inte bli billigare i samband med en service? Eller är det minst 4k att räkna med? Är fortfarande inne på att göra ett Delbyte, men några 4000 är inte aktuellt!
#1478423
@Dieselvolvo, Ja, de skulle ha 3900kr tyvärr. Faktiskt lite väl även om jag förstår att de vill a betalt, men hade de slagit till lite närmare 3000kr hade jag nappat för att få det klart med.

Rent krasst, vad kan materialet om 4L kosta med nya packningar till topp och bottenskruven. 600 till 1000kr typ

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]